Mini TV dramas

Laat studenten een kort rollenspel van 2 minuten spelen over een bepaald concept. Kunnen de andere studenten raden welk concept op het scherm is uitgevoerd?

Een bijdrage van Radhika Mittal, docent bij ESHCC. 

Doel van de activiteit
Assess | Kennis uitwisselen | Vaardigheden oefenen | Samenvatten / afronden
Wanneer
Tijdens het lesmoment
Waar
Hybride | Offline | Online
Tijdsduur
< 30 minuten
Groepsgrootte
Small | Medium
Materialen

Zoom

Stap 1

Start met het bespreken van de onderwerpen of concepten van de les.

Stap 2

Verdeel de studenten vervolgens in kleine groepen (3-4 studenten) en geef elke groep een eigen onderwerp of concept. De groepen weten niet welk onderwerp de andere groepen hebben gekregen.

Stap 3

Leg de opdracht uit: Vraag elke groep scene op te voeren die hun toegewezen onderwerp of concept laat zien. Moedig de studenten aam hun creativiteit te gebruiken; ze kunnen voorwerpen gebruiken, hun schermnaam veranderen of tekeningen/tekstbordjes maken om de context van de scène te duiden.

Stap 4

Laat de studenten 15 minuten voorbereiden in hun eigen online break-out room (of in een lokaal).

Stap 5

Elke groep speelt nu haar eigen televisiedrama / situatie voor de rest van de studenten in de hoofdsessie.

Stap 6

Vraag de andere studenten om te raden welk onderwerp of concept deze groep uitvoert, bespreek het en biedt ruimte voor discussie.

Voorbeeld

Deze werkvorm is een bijdrage van Radhika Mittal van ESHCC. Zij gebruikte deze werkvorm om duiding te geven aan het concept van gebruik van synchrone en a-synchrone media in de rechtszaal. Studenten speelden een rollenspel van 1 tot 2 minuten om deze begrippen te duiden. Daarbij hadden ze hun schermnamen veranderd in rechter, advocaat, plaats delict, etc. Studenten waren zeer betrokken en actief door deze manier van werken.  

Tip 1

Als je een grote groep studenten hebt, maak er dan een kleine wedstrijd in 2 rondes van.

  • Verdeel de studenten in de eerste ronde in 'onderwerpgroepen'. Bijvoorbeeld: als je 3 onderwerpen hebt, verdeel je de groep in 3 onderwerpgroepen.
  • Iedere onderwerpgroep wordt nu in subgroepen van 3-4 personen verdeeld. 
  • Iedere subgroep zondert zich (online) af en maakt een scene over het onderwerp. Daarna spelen alle subgroepen uit één onderwerpgroep hun scene binnen de onderwerpgroep. 
  • De onderwerpgroep kiest de subgroep die de beste scene speelde. Je kunt studenten vragen om een ​​juryrapport te schrijven over waarom ze hun winnaar kiezen.
  • Nu komt de volledige groep weer bijeen. De winnende subgroepen spelen hun scene voor iedereen. 

Tip 2

Deze werkvorm kun je offline in de klas doen, maar verliest wel zijn tv-charme zonder de schermen en voorwerpen.

Je vindt hier suggesties voor tools en materialen die je kunt gebruiken bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit (EUR of Erasmus MC) over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.

Zoom heeft de voorkeur boven MSTeams als je met meer dan 9 studenten werkt, aangezien Teams niet meer dan 9 studenten tegelijkertijd op het scherm zal laten zien.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen