One minute paper

Een one minute paper is een korte activiteit waarbij je letterlijk de timer op 1 minuut zet. Studenten beantwoorden één vraag of voeren een korte opdracht uit, afhankelijk van het doel van de les. Deze werkvorm is zowel aan het begin, in het midden, voorafgaand aan een pauzemoment of aan het einde van een les inzetbaar.

Doel van de activiteit
Activeren voorkennis |
Assess |
Reflecteren
Wanneer
Tijdens het lesmoment
Waar
Hybride |
Offline |
Online
Duur
< 10 minuten
Groepsgrootte
Small |
Medium |
Large
Materialen

Padlet, Tricider

Stap 1

Bepaal op welke manier de one minute paper zinvol is, bijvoorbeeld om voorkennis te activeren, een vraag over de stof te formuleren of aan het einde als afrondingsactiviteit om de inhoud van de les te consolideren.

Stap 2

Geef een opdracht of stel een vraag die de studenten in 1 minuut zullen beantwoorden. Zie voorbeeldvragen bij de extra informatie.

Stap 3

Zet een timer en laat studenten de opdracht uitvoeren (ofwel op papier of in de chatbox).

Stap 4

Vraag enkele studenten naar hun one minute paper, of laat ze hun papers met elkaar uitwisselen.

  • Vragen die passend zijn bij een korte individuele activiteit, zoals bij aanvang:

    • Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd van de voorbereidende lesstof of videos?
    • Welke vragen heb je over dit onderwerp?
    • Welke persoonlijke ervaring of relatie heb je met dit onderwerp of deze inhoud?

    Vragen die na afloop van het lesmoment kunnen worden gesteld:

    • Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens dit college?
    • Wat vond je moeilijk?
    • Wat is een nieuw inzicht of het belangrijkste leerpunt?
    • Welke vragen heb je nu nog?
    • Wat is je volgende stap?
  • Je vindt hier suggesties voor tools en materialen die je kunt gebruiken bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit (EUR of EMC) over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools. 

    Studenten kunnen hun antwoorden insturen via een online app (bv. Padlet), noteren in hun eigen aantekeningen of op een post-it schrijven als de informatie voor de docent nodig is.

    Tricider kan hier ook van pas komen als de docent het wil gebruiken als inventarisatie van vragen die er nog zijn. Laat studenten dan stemmen op vragen die zij in een volgend college beantwoord willen hebben.