Placemat discussie

Studenten werken in kleine groepjes aan het beantwoorden van een vraag over de lesstof. Zij doen dit op een groot vel papier welke in vieren wordt gedeelt zodat er een placemat ontstaat. Studenten gaan via de placemat met elkaar in gesprek over de mogelijke antwoorden en komen samen tot het beste antwoord op de vragen.
Doel van de activiteit
Activeren voorkennis | Samenvatten / afronden
Wanneer
Tijdens het lesmoment
Waar
Offline
Tijdsduur
< 30 minuten
Groepsgrootte
Small
Materialen

A3 papier, pen/stift

Stap 1

Verdeel de groep studenten in groepjes van vier

Stap 2

Elk groepje krijgt een groot vel met in het midden een cirkel met daarin een vraag over de leerstof. Om de cirkel heen is het vel in vieren verdeeld zodat iedere student ruimte heeft om diens antwoord op te schrijven. Iedere student schrijft individueel zijn antwoord op de vraag op.

Stap 3

Na een passend aantal minuten bespreken de studenten hun antwoorden met elkaar en komen zij met elkaar tot consensus. Dit uiteindelijke antwoord wordt in het midden bij de vraag gezet. 

Stap 4

Optioneel: Bespreek plenair de opbrengsten en bespreek welke meerwaarde het had om eerst individueel na te denken en daarna als groep.

 

Stap 1

Verdeel de groep studenten in kleinere break-out groepen van elk vier deelnemers.

Stap 2

Voorzie elke break-out groep van een gedeeld digitaal whiteboard of collaboratief werkblad (bijvoorbeeld op een Miro bord) met in het midden een cirkel met daarin een vraag gerelateerd aan het onderwerp.
Verdeel het digitale blad rond de cirkel in vieren, zodat elke leerling zijn eigen deel heeft om zijn individuele antwoorden op de vraag op te schrijven.

Stap 3

Instrueer de leerlingen om individueel hun antwoorden op de vraag binnen hun aangewezen gedeelte op te schrijven op het digitale schoolbord.

Stap 4

Geef de leerlingen voldoende tijd om hun individuele antwoorden te voltooien.
Laat de leerlingen na de toegewezen tijd hun antwoorden met elkaar bespreken in hun groepje en naar een consensus toewerken.
Zodra de groep tot een gezamenlijk inzicht is gekomen, plaatst u het uiteindelijke antwoord in het midden van de vraag op het digitale schoolbord.

Stap 5 (optioneel)

Breng alle breakoutgroepen terug naar de hoofdsessie voor een plenaire discussie.
Bespreek de gezamenlijke resultaten en de waarde van eerst individueel en dan als groep nadenken en moedig leerlingen aan om hun ervaringen en inzichten uit de activiteit te delen.

Deze activiteit kan online worden uitgevoerd via Zoom of Microsoft Teams.
 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen