Reflecteer met een afbeelding

Aan het einde van een college of tutorial kan je de studenten vragen om te reflecteren op de sessie: wat nemen ze mee, wat hebben ze geleerd of wat vinden zij lastig? Het antwoord geven ze aan de hand van afbeeldingen. Visualisatie kan studenten richting geven bij het beantwoorden van reflectieve vragen.
Doel van de activiteit
Reflecteren
Wanneer
Tijdens het lesmoment
Waar
Offline | Online
Tijdsduur
< 10 minuten
Groepsgrootte
Small

Stap 1

Reserveer tijd in je college voor deze activiteit (minimaal 5 minuten). 

Stap  2

Stel een reflectieve vraag over het college. Bijvoorbeeld: wat zijn belangrijke inzichten, wat is nog lastig, wat gaat goed, wat neem je mee naar de volgende keer, wat heb je geleerd?

Stap 3

Laat studenten antwoorden door een afbeelding te kiezen. Dit kan hun eigen afbeelding zijn of een keuze van jou (zie tools en materialen). Belangrijk is om een toelichting te vragen, omdat dit het reflectieve proces van de student stimuleert en je hier meer inzicht door krijgt. Er zijn meerdere manieren waarop je deze laatste stap kunt uitvoeren:

  • Vraag enkele studenten om een toelichting. 
  • Laat studenten in tweetallen of groepjes elkaar de toelichting vertellen. 

  • Online kan je studenten vragen om de afbeeldingen op een Miro-bord te delen met hun naam erbij.
  • Fysiek zijn er twee opties: je kan zelf afbeeldingen meenemen waaruit ze kunnen kiezen (uitgeprint) of je kunt vragen of ze zelf iets willen opzoeken op het internet en deze willen laten zien op hun telefoon, tablet of laptop. 

(NL:) Je vindt hier suggesties voor tools en materialen die je kunt gebruiken bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit (EUR of EMC) over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.

Stap 1

Reserveer tijd in je college voor deze activiteit (minstens 5 minuten). 

Stap 2

Stel een reflectieve vraag over de lezing. Bijvoorbeeld: wat zijn belangrijke inzichten, wat is nog moeilijk, wat gaat goed, wat neem je mee naar de volgende keer, wat heb je geleerd?

Stap 3

Laat studenten antwoorden door een beeld te kiezen. Dit kan hun eigen beeld zijn of een door jou gekozen beeld. Je kunt Miro gebruiken, hier kunnen leerlingen hun eigen afbeelding uploaden. Of je kunt afbeeldingen uploaden en leerlingen kunnen met stip stemmen.  Een andere optie is om afbeeldingen in je PowerPoint te plakken, je scherm te delen en de 'annotate' functie in Zoom of Teams te gebruiken om leerlingen te laten stemmen. 
 

  • Het is belangrijk om uitleg te vragen, omdat dit het denkproces van de leerling stimuleert en je hier meer kennis uit haalt. Je kunt deze laatste stap op verschillende manieren uitvoeren:
    Vraag een aantal leerlingen om uitleg. 
  • Laat leerlingen in tweetallen of groepjes elkaar de uitleg vertellen. Gebruik break-out ruimtes.

Deze activiteit kan online worden uitgevoerd via Zoom of Microsoft Teams. Mogelijkheid om Miro of annotatiefunctie te gebruiken.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen