Visuele ruimte

Bij deze werkvorm geven studenten non-verbaal hun mening of voorkeur aan door letterlijk een positie ten opzichte van elkaar in te nemen in de (virtuele) ruimte. Geschikt voor eindeloos veel onderwerpen; van checken hoe studenten zich voelen tot te weten komen met welke filosoof ze zich meer verbonden voelen.

Doel van de activiteit
Activeren voorkennis |
Assess |
Kennismaken met elkaar |
Reflecteren
Wanneer
Tijdens het lesmoment
Waar
Offline |
Online
Duur
< 10 minuten
Groepsgrootte
Small
Materialen

Mentimeter, Kahoot, Miro, Zoom

Stap 1

Bedenk welke vragen je wilt stellen aan de studenten. Voorbeelden vind je in het blok Varianten, tips & tricks.

Stap 2

Maak een slide met de inrichting van de ruimte (bv een lijn met links ‘voor’ en rechts ‘tegen’).

Stap 3

Licht de betekenis van de verschillende posities in de (virtuele) ruimte toe.

Stap 4

Studenten denken na over waar ze willen gaan staan.

Stap 5

Na jouw startsignaal begeven de studenten zich naar de plek die ze hebben bedacht.

Stap 6

Houdt een nabespreking aan de hand van de ingenomen posities.

  • Variant 1

    De lijn:

    • Laat studenten reageren op een lijn met een schaal van 1 tot 10 (mate van voorkennis meten, mening over een stelling).
    • Laat studenten een positie nemen op een lijn met steeds wisselende uitersten of waarden, bijvoorbeeld: leeftijd, lengte, reistijd, gemiddelde alcoholinname per week, hoe moe-energiek ze zijn, etc.

    Variant 2

    Verdeel de ruimte in hoeken of kanten voor keuzes A, B, C, D, True/False, Eens/Oneens, etc. Een voorbeeld: Je wilt weten met welke filosoof je studenten zich het meest verbonden voelen. Verdeel de (virtuele) ruimte in 4 delen, elk deel staat voor een filosoof, en laat de studenten kiezen.

    Variant 3

    Icebreaker: met welke stripfiguur / activiteit / uitspraak identificeer jij je het meeste? Zoet of hartig? Buiten / binnen. Et cetera.

    Variant 4

    Andere vormen met vergelijkbare toepassingen zijn: grid, cirkel, matrix. Of online een landkaart met de vraag waar ben je geboren of waar je heen zou willen reizen? 

  • Je vindt hier suggesties voor tools en materialen die je kunt gebruiken bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit (EUR of EMC) over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools. 

    Offline

    Schilderstape om een lijn of vlakken te maken op de vloer. 

    Online

    Deze werkvorm kun je ook online gebruiken met bijvoorbeeld Mentimeter, Kahoot, Miro of via de 'stamp' tool via de Annotate functie in Zoom.