Vanaf september 2026 biedt de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) uitsluitend verbredende minoren aan. Ook bij het Erasmus MC. Dit is jouw kans om buiten de grenzen van je eigen studie te kijken en je academische horizon te verbreden. Je hebt geen specifieke voorkennis nodig: iedereen is welkom, ongeacht je studierichting!
Samenwerken met studenten van allerlei opleidingen
Tijdens een Erasmus MC verbredende minor werk je samen met studenten van allerlei opleidingen en ontdek je hoe verschillende disciplines elkaar versterken. Je leert denken vanuit andere perspectieven en ontwikkelt vaardigheden in inter- en transdisciplinaire samenwerking – essentieel voor de complexe vraagstukken van de toekomst. De minoren duren 20 weken, zijn verbredend en er wordt samengewerkt aan projecten.
Erasmus MC minoren
Op dit moment worden 10 nieuwe minoren ontwikkeld die door het Erasmus MC zullen worden aangeboden. Dit zijn (werktitels):
- Embracing Tomorrow: Expanding the Patient Journey: Stap uit je bubbel: werk multidisciplinair aan innovatieve oplossingen voor complexe vraagstukken in de zorg en pak ‘wicked problems’ aan.
- Feiten boven Fabels: over gezondheid, hypes en wetenschap: Leer hoe jij, als toekomstig professional, het verschil maakt in een wereld waarin feiten en fabels over gezondheid vaker door elkaar lopen!
- Genetics in Society: Explore the dynamics between genetics and society through transdisciplinary teamwork driven by design thinking.
- Gezond door Sport en bewegen: Ontdek hoe je publieke & individuele gezondheid bevordert door de inzet van sport, technologische innovaties en gedragsverandering.
- Global Health: Step into the world of global health across new places and cultures—because real impact starts with real-world experience. Better together!
- MedTech: toekomstmakers in zorg en techniek: Verbeter behandelingen en maak de zorg toekomstbestendig met technologie. Maak de toekomst in de minor MedTech!
- NeuroAI: Explaining Intelligence with Neuroscience and Computational Models: Decode biological intelligence through computational models of neurons, neuroscience, and creative inquiry.
- Planetary Health: Health Equity in a Changing World: In this minor you will develop transdisciplinary skills to address the impacts of climate change and pollution on health inequalities.
- Preparing for the next Pandemic and Disaster: Are we prepared to face the next crisis, such as pandemics, floods or extreme heat? How can you help to minimize their impact?
- Toxic: van geneesmiddel tot gif: Verdiep je in geneesmiddelontwikkeling & toxicologie en leer over de impact op patiënt, milieu en maatschappij: The dose makes the poison.
Voor meer informatie gebruik het uitklapmenu hieronder.
Leer hoe jij, als toekomstig professional, het verschil maakt in een wereld waarin feiten en fabels over gezondheid vaker door elkaar lopen!
Inhoud minor
Deze minor bestaat uit twee delen van elk 10 weken. In de eerste tien weken leer je over opinievorming en het ontstaan van gezondheidshypes en -mythes, en leer je verklaren waarom mensen hier nou zo vatbaar voor zijn. Je verdiept je in de belangen die hierbij spelen en gaat nadenken over strategieën waarmee je dit geheel kunt beïnvloeden. Deze theorie wordt aangeboden door experts en ervaringsdeskundigen. In workshops ga je dit toepassen binnen je eigen project: een vraagstuk uit de praktijk over mis- en desinformatie over gezondheid waar je met een groep van max. 5 studenten uit verschillende studierichtingen aan werkt. Om de samenwerking binnen de projectgroepen te ondersteunen, vinden regelmatig intervisiebijeenkomsten plaats. Aan het einde van de eerste 10 weken presenteer je jullie strategie aan alle studenten en opdrachtgevers, waarna er door de studenten gestemd wordt op de meest kansrijke plannen.
Met die plannen, en in nieuwe groepen, ga je de tweede 10 weken in. Hierin werk je de strategie uit in een concreet product, die je op kleine schaal gaat testen en evalueren. Je leert om met wetenschappelijk bewezen principes je product vorm te geven, reflecteert op de representativiteit van de pilot die je hiermee hebt gedraaid, en blikt vooruit naar hoe je dit product uiteindelijk op grotere schaal in zou kunnen zetten. In de laatste week wordt al dit werk gepresenteerd op een feestelijk eindsymposium.
Explore the dynamics between genetics and society through transdisciplinary teamwork driven by design thinking.
Contents of the minor
This 15 or 30 EC minor explores how genetics shapes, and is shaped by, society. Rapid advances in genetic technologies raise complex questions about ethics, governance, and implementation. Should everyone be genetically screened for heart disease risk? What is the value of DNA in the courtroom? Who decides if and how humans will be genetically modified in the near future? How do you report the finding of a serious genetic disease to a patient?
In the first 10 weeks, you will work in a multidisciplinary team to identify a societal genetics issue and produce a societal problem analysis. In the second 10 weeks, you will deepen your analysis through literature review and stakeholder interviews, culminating in a scientific report. Alongside this group work, you will choose a track in the first 10 weeks: the research track teaches you how to design socially relevant studies using the Research for Impact paradigm, while the counseling track focuses on genetic counseling skills through simulated patient sessions and reflective practice. Interactive lectures cover molecular biology, ethics, governance, and science communication, complemented by design-thinking workshops and mentor sessions. By combining theory with hands-on experience, this minor prepares you to bridge science and society, showcasing research, counseling and stakeholder engagement as essential tools for creating positive impact.
Ontdek hoe je publieke & individuele gezondheid bevordert door de inzet van sport, technologische innovaties en gedragsverandering.
Inhoud minor
De minor Gezond door Sport en Bewegen bestaat uit twee opeenvolgende delen van elk 15 EC (totaal 30 EC). Deelname aan het tweede deel is alleen mogelijk na afronding van het eerste.
In deel 1 staat het bevorderen van beweeggedrag op populatieniveau centraal. Studenten onderzoeken de relatie tussen sport, bewegen en volksgezondheid en leren hoe technologische innovaties en inzichten uit de gedragswetenschappen kunnen bijdragen aan een actievere samenleving. Daarbij ontwikkelen ze interventies om publieke gezondheidsdoelen te bereiken met gebruik van technologie en gedragswetenschappen.
In deel 2 verschuift de focus naar het individu met een gezondheidsprobleem. Hier leren studenten medische, sociaalwetenschappelijke en technologische perspectieven vanuit het gezichtspunt van de patiënt te combineren om medisch herstel, individuele preventie en duurzame gedragsverandering te ondersteunen.
Aan de hand van het uitwerken en bediscussiëren van casussen ervaren zij hoe interdisciplinair samenwerken en wisselende perspectieven bijdragen aan het creëren van een optimaal klimaat voor individuele gezondheidsbevordering.
Step into the world of global health across new places and cultures—because real impact starts with real-world experience. Better together!
Content of the minor
The Minor Global Health program is a 20-week program for 3rd year Bachelor students:
- 31 August – 23 October 2026
8 weeks of lectures, masterclasses, projects and workshops on Global Health and related topics. - 26 October – 18 December 2026
8 weeks visit in the country of choice. Students get hands-on experience to explore healthcare in a completely different setting and culture. - 4 – 29 January 2027
4 weeks dedicated to completing assignments and projects to be presented at the Minor Global Health Symposium.
Take a look at our Global Health video and learn more about this minor.
In the Minor Global Health, students will experience health and healthcare in low and middle income countries, emerging economies and high income countries. Core themes includes determinants of health and disease at local, regional, national and international levels, the Global Burden of Disease, the impact of climate change on health, Sustainable and Planetary Health, the Right to Health, Universal Health Coverage etc. Comparing healthcare systems across nations and learning to deal with limited resources are central themes.
In 2026 there are 22 countries that can be chosen on four continents:
- Europe (The Netherlands)
- Asia (Bangladesh, India, Indonesia, Malaysia, Taiwan, The Philippines, Vietnam)
- Middle East (Oman),
- Africa (Cape Verde, Ghana, Kenya, Tanzania, Uganda, South Africa, Zambia, Zimbabwe)
- South Americas (Brazil, Colombia, Cuba, Ecuador, Suriname).
Next to a 20-week Minor Global Health program, a 10-week option is also offered. The first 8 weeks of both programs are similar for all students. When the 20-week students go abroad in week 9, the 10-week students will spend 2 weeks completing their assignments and projects in Rotterdam.
Verbeter behandelingen en maak de zorg toekomstbestendig met technologie. Maak de toekomst in de minor MedTech!
Inhoud minor
In deze minor werk je samen met onder andere geneeskundestudenten, technische studenten, en studenten Klinische Technologie aan innovatieve oplossingen voor echte zorguitdagingen. Met jouw eigen achtergrond draag je in een interdisciplinair team bij aan een real-world project: van probleemverkenning tot het ontwikkelen van een werkend prototype en implementatieplan. Hierbij krijg je intensieve inhoudelijke begeleiding van artsen en onderzoekers uit de radiologie, cardiologie, revalidatiegeneeskunde, intern geneeskunde, verloskunde en gynaecologie en traumachirurgie/orthopedie. Ook krijg je onderwijs over ethische, wetenschappelijke en duurzaamheidsoverwegingen bij innovatie in de zorg, en leer je van de experts van de afdeling Medische Technologie met welke praktische aspecten je rekening moet houden.
Verschillen in vakinhoudelijke kennis worden overbrugd in het trackonderwijs in de eerste helft van de minor: studenten met weinig biomedische kennis volgen een medisch track; studenten met weinig technische kennis een technologietrack. Zo kan het zijn dat je opeens in de snijzaal van het LUMC of in de studentenwerkplaats van de TU Delft staat! Verschillen in vaardigheden worden benut en overbrugd, bijvoorbeeld in intervisiesessies en reflectieopdrachten in het projectonderwijs. Zo vergroot je tijdens deze minor niet alleen je kennis en netwerk in het medische werkveld, maar verbeter je ook competenties als interdisciplinair samenwerken, creatief denken en probleemoplossend vermogen.
Decode biological intelligence through computational models of neurons, neuroscience, and creative inquiry.
Contents of the minor
The NeuroAI minor is an educational experience for bachelor students of varied backgrounds, whereby students pursue a guided autodidactic approach to acquire knowledge and develop confidence about neuroscience and computational modeling of the brain. The NeuroAI minor has a strong focus on collaborative knowledge discovery of the foundations of modern approaches in NeuroAI. It is divided in two parts, each containing 15EC, both of which can be taken independently. The minor is designed with transdisciplinarity in mind and can be taken by virtually anyone with an interest in how the brain computes. The minor is organized around activities that foster a collaborative and transdisciplinary approach towards understanding the brain by combining theory, code, models, experimental science and philosophy.
The program runs in two parts, each worth 15 EC:
Part 1 – Foundations of NeuroAI introduces neural computation, modelling, and the conceptual roots of AI–brain analogies. In project based learning (PBL) settings, student groups will learn to simulate neurons and networks, interpret computational models, and create an explainer video on a chosen topic in NeuroAI.
Part 2 – Advanced NeuroAI & Reproduction focuses on open science and reproducibility. Students work in transdisciplinary groups to acquire the skills reproduce or extend an existing NeuroAI study, analyze real data, and present their findings at a final symposium.
Both parts combine coding, creativity, and collaboration, fostering a deep understanding of how intelligence can emerge from neural activity.
In this minor you will develop transdisciplinary skills to address the impacts of climate change and pollution on health inequalities.
Contents of the minor
The Planetary Health minor (total 30 EC) consists of two 15 EC modules of ten weeks each. Module A is mandatory for module B.
Module A – An interdisciplinary planetary health project (weeks 1 to 10 of the academic year, 15 EC)
Module A is dedicated to interdisciplinary project work on a real world planetary health problem, like the climate crisis and health, healthy and sustainable food, or air pollution. Problems are provided by commissioning organizations, like the municipality, neighborhood initiatives and NGOs. The project team explores such an issue of their own choice in an interdisciplinary research project, integrating knowledge and perspectives from different academic disciplines, including life sciences, humanities, and social sciences. The group projects are supervised, and weekly workshops on interdisciplinary learning support the students’ learning process.
Module B – A civically engaged planetary health project (weeks 11 to 20 of the academic year, 15 EC)
In module B, the project team moves to a real world setting, for example a community near the heavily polluted Rotterdam port area, or living under urban heat stress. In this module, the team focuses on transdisciplinary project work in collaboration with the commissioning organization, building on interdisciplinary groundwork of module A. Students will use these interdisciplinary results to relate to societal needs outside academia. The group projects are supervised, and weekly workshops provide students with transdisciplinary and intercultural attitudes and skills to inform their project work with real world stakeholders. Sensitive to their needs, the team designs an advice for the commissioning organization.
Verdiep je in geneesmiddelontwikkeling & toxicologie en leer over de impact op patiënt, milieu en maatschappij: The dose makes the poison.
Inhoud minor
De minor TOXIC: van geneesmiddel tot gif neemt studenten met verschillende achtergronden mee in de levensreis van een geneesmiddel tot een gif. Van ontdekking in het laboratorium tot de uiteindelijke impact op de maatschappij. Studenten volgen de stappen van (pre)klinisch geneesmiddelonderzoek tot registratie en marktintroductie. Daarnaast leren zij over bijwerkingen en farmacovigilantie en staan stil bij de milieu-impact van geneesmiddelen.
De tweede helft van de minor staat in het teken van toxicologie. Wat gebeurt er als er te veel van een geneesmiddel wordt ingenomen? Studenten verdiepen zich in de meest voorkomende intoxicaties met geneesmiddelen, (party)drugs en andere giftige stoffen. Wat gebeurt er in het lichaam bij een vergiftiging? Hoe kan je een vergiftiging het beste behandelen en wie zijn daarbij betrokken? Welke rol speelt toxicologisch onderzoek bij vergiftigingen, zowel in de kliniek als daarbuiten? Ook maatschappelijke thema’s als verslaving en (party)drugsgebruik komen uitgebreid aan bod.
Kortom, gedurende 20 weken ontdekken studenten hoe dun de lijn is tussen geneesmiddel en gif. Binnen de minor is er ruimte om een eigen leerpad te kiezen: 60% bestaat uit een vast deel met vastgestelde leerdoelen en competenties, 40% is adaptief en kies jij je eigen leerdoelen aan de hand van een adaptieve opdracht. Van een zelfgekozen geneesmiddel of (party)drug werk je de bovengenoemde reis uit en beschrijft deze in een vorm die jou het meeste aanspreekt. Denk bij de vorm aan bijv. een podcast, documentaire, website, tijdschrift, of ‘gewoon’ een essay.
