Programma voor Commissarissen en Toezichthouders

Inleiding

Het Programma voor Commissarissen en Toezichthouders richt zich op commissarissen van bedrijven en toezichthouders van non-profit organisaties.

Belangrijkste Feiten & Cijfers

Executive programma
Tijdsduur
10 dagen
Voertaal
Nederlands

Startdatums

Het programma start diverse keren per jaar.

Bekijk hier de eerstvolgende startmomenten.

Het programma voor commissarissen en toezichthouders richt zich op ervaren commissarissen en toezichthouders van bedrijven en organisaties in zowel de profit als de not for profit. Diegenen die de ambitie hebben om een toezichthoudende rol te gaan vervullen worden verwezen naar het Programma voor Nieuwe Commissarissen en Toezichthouders.

Programma

Een actieve inzet bij het volgen van het programma staat voorop. Onderdeel van de aanmeldingsprocedure is een intake-gesprek met elke deelnemer.

Hoe onderscheidt het programma zich?

Het programma kenmerkt zich door haar academisch niveau. Doordat u deel uitmaakt van een kleine groep (maximaal 16 deelnemers) is een intensieve begeleiding door onze docenten en interactie tussen de deelnemers mogeljik.

De theoretische inbreng wordt verzorgd door gezaghebbende hoogleraren. Prominente commissarissen en bestuurders uit het bedrijfsleven zullen als gastsprekers hun ervaringen met de deelnemers delen.

Gedurende het programma analyseren de deelnemers in vier subgroepen een governance casus. De subgroepen presenteren hun analyse, inzichten en reflectie in module 5.

Wat mag u van het programma verwachten?

• U vergroot  uw expertise van de verschillende ondernemingsvormen en de daaruit voortvloeiende eisen voor adequaat toezicht.
  • U onderkent  beter het belang van financiële vraagstukken voor de commissaris en de ‘art of questioning’.
  • U bent bekend met de wettelijke vereisten voor goed ondernemingsbestuur en de daaruit voortvloeiende taken en risico’s voor de commissaris of toezichthouder.
  • U leert de verschillende rollen van de commissaris te onderscheiden en u krijgt meer inzicht  in de dilemma’s die hieruit voortvloeien.
  • U kunt inschatten wat de consequenties van strategische besluiten zijn voor de resultaten van de onderneming.
  • U krijgt inzicht in de psychologische aspecten rond het bestuur van organisaties en het toezicht daarop.

Certificering:

Na succesvol afronden van het programma – inclusief de casestudie – ontvangen deelnemers een certificaat van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Doelgroep

Het Programma voor Commissarissen en Toezichthouders van de Erasmus Universiteit Rotterdam richt zich op  commissarissen van (middel)grote bedrijven en toezichthouders van grotere (semi)publieke organisaties. Van deelnemers wordt verwacht dat zij tenminste 3 jaar ervaring hebben als commissaris of toezichthouder en een academische vooropleiding hebben gedaan.

Het Programma voor Nieuwe Commissarissen en Toezichthouders is geschikt voor deelnemers die de ambitie hebben een toezichthoudende rol te gaan vervullen.

Marina de Bruijn

E-mailadres
egi.com@ese.eur.nl
Telefoonnummer
Kamer
Van der Goot Building, Kamer M5-08
Burgemeester Oudlaan 50
3062 PA
Rotterdam

Postadres

Postbus 1738
3000 DR Rotterdam

Feiten & Cijfers

Tarief

De kosten voor het totale programma bedragen € 11.300,-, vrijgesteld van BTW, inclusief literatuur, exclusief overnachtingen.

BTW
Niet van toepassing