Docenten

Klinische Kinder- en Jeugdpsychologie
Birgit Mayer

Dr. Birgit Mayer

Birgit Mayer iis universitair hoofddocent bij de sectie Klinische psychologie van het Department of Psychology, Education, and Child Studies aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij verzorgt met veel plezier een deel van het onderwijs in de Master Klinische Kinder- en Jeugdpsychologie (KKJ).

Het opleiden en begeleiden van studenten tot kritische zelfstandige jong-professionals die evidence-based (samen)werken en dat doen met zelfbewustzijn en compassie, dat is haar missie en waar haar hart ligt. Hierin ontmoet haar rol van docent die van mindfulness-trainer en opleider. Van origine ligt haar onderzoeksexpertise bij (cognitieve) informatieverwerking bij o.a. angstproblematiek bij kinderen en volwassenen. Heden ten dage ligt haar onderzoeksinteresse ook bij de effecten en werkmechanismen van mindfulness. Een voorbeeld van zo’n onderzoeksproject is het bestuderen van de effecten van Mindfulness-training en van CGT bij hoog-perfectionistische studenten.

Danielle Remmerswaal

Dr. Danielle Remmerswaal

Danielle Remmerswaal is universitair docent klinische psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 2013 behaalde zij haar doctoraat voor haar proefschrift getiteld “The development of anxiety and anxiety-related cognitive biases in children”. Haar onderzoek richt zich op mentaal welzijn van jongeren, e-mental health, sociaal media gebruik, verslaving, angst en cognitieve biases. Daarnaast leidt zij het ambitieprogramma Mental-wellbeing of youth binnen Healthy Start, een interdisciplinair consortium van de EUR, het Erasmus MC en de TU Delft dat zich richt op innovatief en transdisciplinair onderzoek om het mentaal welzijn van jongeren te verbeteren. Sinds 2020 is Danielle tevens aangesteld als academic lead voor het EUR-brede programma studentenwelzijn. Voor dit programma ontwikkelt en evalueert zij onder andere een e-mental health applicatie om het welzijn van de studenten aan de EUR te verbeteren. Naast haar onderzoek coördineert zij het masterblok Psychopathologie in de kindertijd en adolescentie en begeleidt zij praktijkstages en masterscripties. 

Daarnaast is zij lid van de wetenschappelijke commissies van STIJN en Caring Universities, twee relevante nationale netwerken die zich richten op het verbeteren van welzijn en mentale gezondheid in het onderwijs.

Pauline Jansen

Prof. dr. Pauline Jansen

Pauline Jansen is hoogleraar Ontwikkelingspsychopathologie bij de sectie Klinische psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij coördineert met veel enthousiasme het practicum over cognitieve therapie binnen de Master Klinische Kinder- & Jeugdpsychologie. 

Tevens begeleidt ze elk jaar verschillende Master scripties binnen Generation R, een groot bevolkingsonderzoek in Rotterdam waarbij kinderen vanaf hun geboorte tot in de jong-volwassenheid worden gevolgd. Pauline leidt het gedragsonderzoek binnen Generation R. Haar onderzoek richt zich enerzijds op ongelijkheid in de ontwikkeling van kinderen, bijvoorbeeld hoe het komt dat kinderen met een lagere sociaaleconomische of migratieachtergrond vaak emotionele of gedragsproblemen ervaren, maar juist relatief weinig psychosociale zorg ontvangen. Anderzijds richt Pauline zich op de etiologie van problematisch eten, en de co-morbiditeit met andere psychopathologie zoals autisme, angst en ADHD. 

Susan E.H.M. van Rijen

Dr. Susan E.H.M. van Rijen

Susan van Rijen is universitair hoofddocent Klinische Psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze is betrokken bij de Masteropleiding Klinische Kinder- en Jeugdpsychologie, waar ze een vak geeft over ontwikkelingspsychopathologie in de vroege kindertijd. Haar interesse ligt bij de ontwikkelingstaken waar het jonge kind voor staat, en de afwijkingen in ontwikkeling die kunnen ontstaan wanneer deze taken niet goed doorlopen worden. Ze hecht veel waarde aan de rol die ouders spelen in de ontwikkeling van het jonge kind en heeft onderzoek gedaan naar o.a. parental self-efficacy. Susan verzorgt ook meerdere onderwijstaken rondom stages (o.a begeleiding van zowel onderzoeks- als praktijkstages, intervisiegroepen, supervisor BAPD-NIP). Haar affiniteit met onderwijs zet ze graag in voor innovatie van onderwijs in de klinische sectie en consultatie op gebied van onderwijs in Klinische Psychologie.

Dr. Miranda Lutz-Landesbergen

Miranda Lutz-Landesbergen is universitair docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en verdedigde in 2024 haar proefschrift: “Role of Performance Monitoring in Psychopathology”. In haar onderzoek staat deze vraag centraal: hoe dragen cognitieve processen bij aan het ontwikkelen van stoornissen zoals bij gedragsverslaving? In haar onderzoek maakt ze gebruik van neuro- en cognitieve maten en is ze geïnteresseerd in vroege of sterke voorspellers voor stoornissen, ook bij kinderen. Zo onderzoekt ze welke factoren uit de kindertijd bijdragen aan risicovol internetgebruik bij adolescenten. Tevens is ze betrokken bij meerdere langlopende onderzoeken (zoals Generation R) en bij meta-analyses (uitgebreide literatuurstudies). Graag verzorgt Miranda onderwijs bij de master Klinische Kinder- en Jeugdpsychologie en zet ze zich in voor het welzijn van promovendi op de universiteit. Miranda is ook master- en stagecoördinator van alle masters binnen DPECS en docent in de post-master opleiding tot Klinisch Psycholoog (RINO groep Utrecht). In haar vrije tijd verzorgt ze zwemles aan kinderen.

Lysanne te Brinke
Lysanne te Brinke

Dr. Lysanne te Brinke

Lysanne te Brinke is universitair docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Lysanne heeft een achtergrond in de specialistische GGZ en behaalde in 2021 haar doctoraat voor haar proefschrift getiteld “Interventions under the microscope: Emotion regulation as a treatment element for externalizing problems in adolescence”. Haar onderzoek richt zich op het verminderen van antisociaal gedrag en versterken van prosociaal gedrag in de adolescentie, met een specifieke focus op interventieonderzoek. Als impact- en praktijk-gedreven onderzoeker werkt zij veel samen met maatschappelijke partners, zoals organisaties in de geestelijke gezondheidszorg. Ook richt zij zich op het actief betrekken van adolescenten bij wetenschappelijk onderzoek via jongerenparticipatie en co-creatie. Lysanne is met name betrokken bij de Masteropleiding Klinische Kinder- en Jeugdpsychologie als practicum- stage- en thesisbegeleider. Lysanne is ook (gast)docent in de post-master opleiding tot Klinisch Psycholoog (RINO groep Utrecht).

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen