Docenten

Klinische Kinder- en Jeugdpsychologie
Birgit Mayer

Dr. Birgit Mayer

Birgit Mayer is Universitair hoofddocent (UHD) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij verzorgt met veel plezier een deel van het onderwijs in de Master Klinische Kinder- en Jeugdpsychologie (KKJ). Het opleiden en begeleiden van studenten tot kritische zelfstandige jong-professionals die evidence-based (samen)werken en dat doen met zelf-bewustzijn en compassie, dat is haar missie. Hierin ontmoet haar rol van docent die van mindfulness-trainer. Van origine ligt haar onderzoeksexpertise bij cognitieve informatieverwerking bij o.a. angstproblematiek bij kinderen en volwassenen. Heden ten dage bestudeert zij (tevens) de effecten en werkmechanismen van mindfulness. Een voorbeeld van een recent onderzoeksproject is het bestuderen van de effecten van Mindfulness-training en van CGT bij hoog-perfectionistische studenten.

Danielle Remmerswaal

Dr. Danielle Remmerswaal

Danielle Remmerswaal is universitair docent klinische psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 2013 behaalde zij haar doctoraat voor haar proefschrift getiteld “The development of anxiety and anxiety-related cognitive biases in children”. Haar onderzoek richt zich op sociaal media gebruik, e-mental health, verslaving, angst en cognitieve biases. Tevens is zij sinds 2020 aangesteld als academic lead voor het programma studentenwelzijn. Voor dit programma ontwikkelt en evalueert zij onder andere een e-mental health applicatie om het welzijn van de studenten aan de EUR te verbeteren. Naast haar onderzoek coördineert zij het masterblok Psychopathologie in de midden kindertijd en adolescentie. Daarnaast begeleidt zij praktijkstages en masterscripties. Tevens is zij lid van de onderwijscommissie van de onderzoeksschool “Experimental Psychopathology” (EPP). Hiervoor organiseert zij ieder jaar verschillende symposia voor PhD studenten in Nederland en België.

Pauline Jansen

Prof. dr. Pauline Jansen

Pauline Jansen is hoogleraar Ontwikkelingspsychopathologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij coördineert met veel plezier de practica Psychodiagnostiek en Cognitieve Therapie binnen de Master Klinische Kinder- & Jeugdpsychologie. 

Tevens begeleidt ze elk jaar verschillende Master scripties binnen Generation R, een groot bevolkingsonderzoek in Rotterdam waarbij kinderen vanaf hun geboorte tot in de jong-volwassenheid worden gevolgd. Pauline leidt het Gedrag en Cognitie onderzoek binnen Generation R. Haar onderzoek richt zich enerzijds op ongelijkheid in de ontwikkeling van kinderen, bijvoorbeeld hoe het komt dat kinderen met een lagere sociaaleconomische of migratie achtergrond vaak emotionele of gedragsproblemen ervaren, maar juist relatief weinig psychosociale zorg ontvangen. Anderzijds richt Pauline zich op de etiologie van problematisch eten, en de co-morbiditeit met andere psychopathologie zoals autismespectrumstoornissen, angst en ADHD.   

Susan E.H.M. van Rijen

Dr. Susan E.H.M. van Rijen

Susan van Rijen is hoofddocent Klinische Psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze is met name betrokken bij de Masteropleiding Klinische Kinder- en Jeugdpsychologie, waar ze een vak geeft over ontwikkelingspsychopathologie in de vroege kindertijd: Developmental Challenges and Deviations in Early Childhood. Haar interesse ligt bij de ontwikkelingstaken waar het jonge kind voor staat, en de afwijkingen in normale ontwikkeling die kunnen ontstaan wanneer deze taken niet goed doorlopen worden. Ze hecht veel waarde aan de rol die ouders spelen in de ontwikkeling van het jonge kind en heeft onderzoek gedaan naar o.a. parental self-efficacy. Susan is lid van de stagecommissie van DPECS en verzorgt meerdere onderwijstaken rondom stages (o.a begeleiding van zowel onderzoeks- als praktijkstages, intervisiegroepen, supervisor BAPD-NIP). Haar affiniteit met onderwijs zet ze graag in voor innovatie van onderwijs in de klinische sectie en consultatie op gebied van onderwijs in Klinische Psychologie.

Dr. Miranda Lutz-Landesbergen

Miranda Lutz-Landesbergen is universitair docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en verdedigt in 2024 haar proefschrift: “Role of Performance Monitoring in Psychopathology”. In haar onderzoek staat deze vraag centraal: hoe draagt cognitieve controle bij aan het ontwikkelen van stoornissen zoals bij verslaving? In haar onderzoek maakt ze gebruik van neuro- en cognitieve maten en is ze geïnteresseerd in vroege of sterke voorspellers voor stoornissen. Tevens is ze betrokken bij meerdere langlopende onderzoeken (zoals Generation R) en bij meta-analyses (uitgebreide literatuurstudies). Graag verzorgt Miranda met veel plezier onderwijs bij de master Kind en Jeugdpsychologie en zet ze zich in voor het welzijn van promovendi op de universiteit.

Lysanne te Brinke
Lysanne te Brinke

Dr. Lysanne te Brinke

Lysanne te Brinke is universitair docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Lysanne heeft een achtergrond in de sGGZ en behaalde in 2021 haar doctoraat voor haar proefschrift getiteld “Interventions under the microscope: Emotion regulation as a treatment element for externalizing problems in adolescence”. Haar onderzoek richt zich op het verminderen van antisociaal gedrag en versterken van prosociaal gedrag in de adolescentie, met een specifieke focus op interventieonderzoek. Als impact- en praktijk-gedreven onderzoeker werkt zij veel samen met maatschappelijke partners, zoals organisaties in de geestelijke gezondheidszorg. Ook richt zij zich op het actief betrekken van adolescenten bij wetenschappelijk onderzoek via jongerenparticipatie en co-creatie. Lysanne is met name betrokken bij de Masteropleiding Klinische Kinder- en Jeugdpsychologie als practicum- stage- en thesisbegeleider. Lysanne is ook (gast)docent in de post-master opleiding tot Klinisch Psycholoog (RINO groep Utrecht).

 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen