Docenten

Klinische Psychologie

Prof.dr. Ingmar Franken

Ingmar Franken is hoogleraar klinische psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij staat tevens aan het hoofd van het Centre for Substance Use and Addiction Research (CESAR) en doet daar met name onderzoek naar verslaving en middelengebruik dat gebaseerd is op de 'From Lab to Society' benadering. Hierbij wordt de integratie benadrukt tussen fundamenteel neurocognitief onderzoek en klinische- en maatschappelijke toepassingen. Zijn multi-method aanpak varieert van geavanceerde cognitieve neurowetenschappelijke technieken, zoals MRI en EEG, tot grootschalige longitudinale cohortstudies en real-time experience sampling in het dagelijks leven. Momenteel is hij betrokken bij verschillende grootschalige wetenschapsprojecten, waaronder de Generation R cohortstudie en het "Growing Up Together in Society (GUTS)" onderzoeksprogramma. Daarnaast is hij kartrekker van de Healthy Start Convergence (EUR, Erasmus MC en TU Delft) ambitie Aanpak van jeugdcriminaliteit en verslaving, ontwikkeld in samenwerking met maatschappelijke partners, waaronder jongerenwerkers in Rotterdam en de gemeente Rotterdam en Antes zorg. Hij is coördinator van het masterblok Addiction (4.1K) en begeleid verschillende masterstudenten.

Prof.dr. Hanan El Marroun

Hanan El Marroun is hoogleraar bij de groep Klinische Psychologie bij de Department of Psychology, Education and Child Studies. Ze heeft een achtergrond in epidemiologie en neurowetenschappen. Haar onderzoeksinteresse richt zich vooral op de kwetsbare ontwikkelingsperioden en middelengebruik. Haar onderzoek richt zich daarom op blootstelling aan middelengebruik in de eerste 1000 dagen en in de adolescentie. Ze heeft op meerdere nationale en internationale wetenschappelijke bijeenkomsten gepresenteerd en heeft met succes financiering binnengehaald voor de ondersteuning van haar onderzoek, zoals de prestigieuze NWO Aspasia subsidie, de Hersenstichting, de Brain and Behavior Foundation NARSAD Young Investigator grant, de European Unie (Horizon) and Stichting Volksbond Rotterdam.

Dr. Ruth van der Hallen

Ruth van der Hallen is universitair docent Klinische Psychologie aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam. Zij behaalde een doctoraat in de Experimentele Psychologie en postgraduaat in Psychodynamische psychotherapie. Haar onderzoek richt zich op hoe mensen omgaan met moeilijkheid en uitdagingen gerelateerd aan geestelijke gezondheid. Als onderzoeker en klinisch psycholoog onderzoekt ze hoe individuen omgaan met moeilijke omstandigheden en streeft ze ernaar ons begrip van geestelijke gezondheid te vergroten. In haar onderzoek richt ze zich zowel op kinderen, adolescenten als volwassenen, klinische en niet-klinische pathologie, en maakte ze gebruik van een divers scala aan onderzoeksmethoden (bv. longitudinaal onderzoek, interventie-onderzoek, netwerkanalyse). Onderwerpen van interesse omvatten individuele verschillen, coping, trauma, suïcidepreventie, welzijn, psychopathologie, liegen, geheimhouding, VR/AR-technologie, e-gezondheid, interventies, open science, netwerkanalyses en SEM.

Naast haar werkzaamheden aan de EUR, is Ruth werkzaam als psychodynamische psycholoog voor volwassenen die met worstelen met persoonlijkheid- en of identiteitsvragen, genderproblematiek, trauma of rouw.

Femke Truijens

Dr. Femke Truijens

Femke Truijens is assistent professor Klinische Psychologie aan. Haar onderzoek is gericht op de waarde van meten in klinisch onderzoek en praktijk – specifiek op de validiteit en interpretatie van meetdata, die voortkomen uit betekenisverleningsprocessen van respondenten die zelfrapportagevragenlijsten scoren. Haar onderzoek omvat kwalitatieve en gemengde onderzoeksmethoden, validiteitstheorie, hermeneutische theorie en wetenschapsfilosofie. Ze is actief in het actuele debat rond herstelgerichte psychiatrie. Ze is coördinator van het mastervak Severe Mental Illness in Urban Context, waarin contextuele, herstelgerichte en narratieve benaderingen centraal worden gesteld. Voorheen gaf zij les over diagnostiek en assessment, psychotherapeutische techniek, kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden, wetenschapsfilosofie en wetenschappelijke/klinische ethiek en reflexiviteit. Ze is oprichter van het Kwalitatieve Onderzoekscollectief GGZ (KOG). Tenslotte geeft zij psychotherapie haar privépraktijk voor meer- en hoogbegaafde volwassenen.

Linda P. Dekker

Dr. Linda P. Dekker

Linda Dekker is universitair docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar ze onderwijs geeft in Klinische Psychologie en Klinische Kinder- en Jeugdpsychologie. Haar passie ligt in het overbrengen van theoretische kennis en klinische vaardigheden aan toekomstige psychologen, met een speciale focus op Seksualiteit en Relaties. Daarnaast is ze een toegewijde wetenschapper, die momenteel onderzoek doet naar kwetsbaarheden met betrekking tot seksualiteit en hoe hiermee om te gaan. Haar werk omvat het onderzoeken van risicofactoren voor slachtoffers van seksueel grensoverschrijdend gedrag, zoals sexting, en het ontwikkelen van nieuwe behandelmethoden voor autistische jongeren, zoals ACT.

In 2020 heeft ze, samen met collega's en klinische partners, het Rotterdam Autisme Consortium (R.A.C.) opgericht, waarbinnen onderzoek is gedaan naar de impact van COVID-19 op gezinnen met kinderen met ASS, met steun van een ZonMw Beurs. Daarnaast is ze medeoprichter van het Erasmus Love Lab, een interdisciplinair platform waar onderzoek wordt gedaan naar seksualiteit en liefde. Linda heeft uitgebreide internationale samenwerkingsverbanden en heeft haar onderzoek op nationale en internationale wetenschappelijke congressen gepresenteerd. In het academische jaar 2022-2023 was ze als Visiting Research Scholar verbonden aan Tufts University, ondersteund door een Ter Meulen beurs.

Minita Franzen

Dr. Minita Franzen

Minita Franzen is universitair docent Klinische Psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Haar huidig onderzoek richt zich op het meten, het voorspellen en het behandelen van langdurige rouw, evenals van (sociale) angst. Hiervoor maakt ze gebruik van verschillende onderzoeksmethoden, waaronder Ecological Momentary Assessment (EMA)/Experience Sampling Method (ESM) en Virtual Reality (VR). Ze is ook betrokken bij onderzoek naar suïcidepreventie bij studenten en de ontwikkeling van lessenseries voor kinderen en adolescenten over (de behandeling van) angst. Haar promotieonderzoek ging over interpersoonlijke kenmerken van mensen met pestervaringen en hun verhoogde risico op het ontwikkelen van depressie, wat ze ook bestudeerde met behulp van EMA/ESM en VR. Naast haar academisch werk is ze ook als clinicus opgeleid in cognitieve gedragstherapie en heeft ze gewerkt met volwassenen met verschillende klachten (bijvoorbeeld (sociale) angst, depressie, paniek en trauma). Ze superviseert ook onderzoeksprojecten van GZ-psychologen in opleiding tot klinisch psycholoog. Haar onderwijstaken omvatten de coördinatie van "4.2 CP CBT 1: Assessment", "4.3 CP CBT 2: Therapeutic Techniques " en "3.4 C Affective Disorders ", ze is de EUR-coördinator voor BAPD en LOGO, en ze superviseert onderzoeks- als praktische stages.

Sashank Nyapati

Sashank Nyapati is Senior Wetenschappelijk Docent Klinische Psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Sashank is betrokken bij het cursief en vaardigheidsonderwijs in de B.Sc. en M.Sc. specialisatie Klinische Psychologie en begeleidt bachelor- en masterscripties en praktijkstages. Hij (co-)coördineert de CGT-practica in blok 2 (“Assessment”) en 3 (“Therapeutic Techniques”). Hij is promovendus bij het UMC Utrecht in samenwerking met de Hogeschool Leiden. Zijn onderzoek focust op de rol van wereldbeelden in psychotherapie met behulp van kwalitatieve en gemengde methoden. Hij is tevens werkzaam als antroposofisch psychotherapeut in zijn privépraktijk (India).

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen