Cognitieve processen van complotdenken

Wat onderzoeken we?

Wij zijn geïntereseerd in hoe mensen informatie verwerken. Drie vragen staan centraal in ons onderzoek:

  1. Hoe gebruiken mensen informatie om zich een beeld van de wereld te vormen?
  2. Wat zijn de cognitieve mechanismen die er voor zorgen dat mensen kunnen gaan geloven in desinformatie en complottheorieën?
  3. Hoe kunnen wij er als onderzoekers voor zorgen dat mensen minder gevoelig worden voor desinformatie en complotdenken?

Waarom doen we dit onderzoek en op welke manier?

Complotdenken is van alle tijden. Zo bestonden er al complottheorieën over de dood van de Romeinse keizer Nero. Zoals de bestorming van het Capitool in Washington DC op 6 januari 2021 laat zien, kan complotdenken gevaarlijke gevolgen hebben. Het is dus belangrijk dat we weten hoe deze vorm van denken ontstaat en hoe deze zich verspreidt onder de bevolking. Wij zien complotdenken als een cognitief proces en onderzoeken dit met een combinatie van methoden, zowel binnen het psychologische laboratorium als in de maatschappij. Zo voeren we psychologische experimenten uit, maar analyseren we ook uitingen in de sociale media met behulp van geavanceerde computertechnieken.

Hoe maakt ons onderzoek impact?

Mis- en desinformatie kan bijdragen aan de het onstaan en de verspreiding van complottheorieen. Het is daarom belangrijk om inzicht te kijken in hoe mensen mis- en desinformatie verwerken en hoe dit complotdenken beinvloedt. Veel organisaties en individuen willen geen mis- en desinformatie verspreiden. Om dit te voorkomen moeten zij kritisch kijken naar de informatie die zij geven en ontvangen. De resultaten van ons onderzoek kunnen leiden tot advies over hoe de kwaliteit van de informatieverwerking, binnen personen en organisaties, geoptimaliseerd kan worden. Zo kunnen wij advies geven over hoe informatie het best geïnterpreteerd kan worden en doorgegeven kan worden aan anderen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met onzekerheid? Hoe bepaal je de betrouwbaarheid van een informatiebron? Hoe interpreteer je wetenschappelijk onderzoek?

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen