TeachEUR
Ondersteuning
Neurodivergence in het hoger onderwijs
Nu het aantal neurodivergente studenten binnen het hoger onderwijs toeneemt, is het belangrijk dat docenten niet alleen de uitdagingen herkennen waarmee deze studenten te maken krijgen, maar ook hun unieke sterke kanten erkennen.
Uitdagingen
- Studenten kunnen moeite hebben met lange colleges, strikte deadlines en prikkelrijke omgevingen.
- Studenten kunnen gevoelens van ontoereikendheid ontwikkelen en moeite hebben zich te concentreren.
- Studenten kunnen worstelen met eisen op het gebied van schriftelijke geletterdheid.
Strengths
- ADHD: Nieuwsgierigheid en snelle aanpassing.
- Autisme: Patroonherkenning en hyperconcentratie.
- Dyslexie: Patroonherkenning en verhalend redeneren.
- Deze sterke kanten kunnen ook bij andere vormen van neurodivergentie voorkomen.
Hoe je kunt helpen met de uitdagingen
- Aandachtsregulatie: Bied flexibiliteit, deel verantwoordelijkheden, geef instructies schriftelijk en stuur herinneringen.
- Zintuiglijke overprikkeling: Wees bewust van geluid en licht. Sta hulpmiddelen toe zoals friemelspeelgoed, koptelefoons, enz.
- Emotionele overbelasting: Gebruik een directe communicatiestijl en geef persoonlijke, afgestemde feedback.
- Geletterdheidsproblemen: Geef mondelinge instructies, stuur herinneringen, pas visuele hulpmiddelen aan, bied tekst-naar-spraaksoftware aan, laat spellingscontrole gebruiken en voorzie opgenomen content waar mogelijk.
- Aanpassingen: Studenten kunnen specifieke aanpassingen nodig hebben. De beste manier om deze te begrijpen, is door open communicatie te houden met de student. Aanpassingen zijn sterk individueel en worden per geval bepaald.
- Meltdown of shutdown: Als een student een meltdown of shutdown ervaart in de klas, begeleid deze dan naar een rustige plek om tot rust te komen. Stel geen vragen en raak de student niet aan, tenzij dit vooraf is besproken. Het doel is externe prikkels zoveel mogelijk te verminderen en een veilige plek te bieden
Hoe je de sterke kanten kunt benutten
- Hyperfocus: Laat studenten hun eigen interesses zoveel mogelijk combineren met de leerstof.
- Patroonherkenning: Bied activiteiten aan waarin visuele elementen geïntegreerd zijn, zoals mindmaps. Gebruik visuals en diagrammen in de leerstof waar mogelijk.
- Verhalend redeneren: Gebruik storytelling in je uitleg en moedig studenten aan om dit model ook te gebruiken in hun eigen presentaties of opdrachten. Gebruik bijvoorbeeld praktijkcases.
