Amalgamating a large group of diverse students through the synergy of a flipped classroom design and differentiated instruction

CLI Fellowship van Pieter Tuytens & Peter Marks
Pieter Tuytens en Peter Marks
Peter Marks (l) & Pieter Tuytens (r)

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Pieter Tuytens & Peter Marks (ESSB) over flipped classroom design en gedifferentieerde instructie voor een groot aantal leerlingen.

Hoe activeer je een grote groep studenten met verschillende achtergronden en interesses? Dalende ratio's tussen personeel en studenten zullen deze wijdverbreide uitdaging alleen maar versterken. Dit project beoogt deze uitdagingen aan te pakken door middel van cursusontwerpstrategieën die gebruik maken van de synergie tussen een flipped classroom-aanpak en gedifferentieerde instructie. Om verschillen in reeds bestaande kennis aan te pakken, worden de leerlingen door oriënterende quizzen door een netwerk van hulpmiddelen geleid; gaande van remediërende hulpmiddelen tot meer uitdagende inhoud. Kostbare contacttijd wordt gebruikt voor verduidelijking, maar vooral om een 'steiger' van groepsopdrachten te organiseren die leerlingen aanmoedigen om deze kennis toe te passen op een probleem uit de praktijk. Door een reeks problemen aan te bieden, spelen we in op hun uiteenlopende interesses om diepgaand leren te bevorderen. Kortom, wanneer de middelen beperkt zijn, kan een innovatief cursusontwerp differentiatie en diepgaand leren vergemakkelijken.

Als onderdeel van het CLI Fellowship ontwikkelen Pieter en Peter onder andere ongeveer 50 kennisclips en 5 animatievideo's, inclusief bijbehorende 'sensemaking' activiteiten.

Onderzoeker