Beyond deficit thinking: towards more inclusive education and diversity policy at Erasmus School of Law

CLI Fellowship van Nina Holvast & Willem-Jan Kortleven

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Nina Holvast & Willem-Jan Kortleven (ESL) over meer inclusief onderwijs en diversiteitsbeleid aan de Erasmus School of Law.

De EUR, en ESL in het bijzonder, heeft een diverse studentenpopulatie (o.a. in termen van gender, etniciteit, sociaal-economische en culturele achtergrond). Hoewel het bevorderen van diversiteit hoog op de agenda staat, lijkt het onderwijs en de dagelijkse omgang met studenten nog altijd tot op zekere hoogte gestempeld te worden door ‘deficitdenken’ (een afwijkend profiel wordt als 'gebrek' gezien, dat op enige wijze moet worden gerepareerd). Met dit project willen we de impliciete hobbels die een dergelijke benadering met zich mee brengt detecteren en vervolgens tot onderwijsinnovaties komen om deze te minimaliseren. Het doel is om de tekorten in de dagelijkse (juridische) onderwijspraktijk te adresseren. Zo willen we een inclusievere benadering helpen bevorderen, waarin alle studenten gelijke kansen krijgen en onnodige uitval of achterblijvende studieresultaten worden gereduceerd.

Onderzoeker
Nina Holvast is Assistant Professor Empirical Legal Studies at Erasmus School of Law.
Onderzoeker
Willem-Jan Kortleven is Assistant Professor Sociology, Theory, and Methodology at Erasmus School of Law.