EFS Brexit – Seminar

Donderdag 2 februari 2017 organiseert EFS het Engelstalig seminar ‘Brexit: Consequences for Trade, VAT and Customs’. Academici en belastingexperts uit het internationale bedrijfsleven wisselen hun visie op de mogelijke gevolgen van een brexit uit.

‘Brexit: Consequences for Trade, VAT and Customs’
De uitslag van het referendum over brexit was voor de EU-politiek ongetwijfeld de markantste gebeurtenis van 2016. En hoewel het Verenigd Koninkrijk nog niet is gestart met het formele uittredingsproces, is het wel al duidelijk dat het voorgenomen vertrek van de Britten uit de EU enorm veel effect zal hebben op zowel het Verenigd Koninkrijk als de EU.

De consequenties voor de in- en uitvoerrechten en de omzetbelasting zullen afhangen van de onderhandelingen over de voorwaarden en de onderlinge relaties die na brexit tussen de partijen zullen gelden. Kiezen de partijen bijvoorbeeld voor het Noorse, het Zwitserse of het Turkse model? Of komt er een nieuw eigen model uit de onderhandelingen naar voren? En wat zijn de gevolgen van deze modellen vanuit de wet- en regelgeving, de handel en indirecte belastingen bezien? Blijft de regelgeving inzake vrij verkeer van goederen van kracht? En hoe staat het straks met de regels inzake mededinging en staatssteun?

In dit EFS-seminar komen eerst drie academici aan het woord over de diverse exitmodellen. Daarna gaan vier experts in indirecte belastingen uit de internationale zakenwereld in een paneldiscussie met elkaar in gesprek over de praktische gevolgen die de diverse exitstrategieën kunnen hebben.

Datum: Donderdag 2 februari 2017, 13.30 – 18.30 uur

Locatie: Campus Woudestein, Van der Groot Building, Forumzaal M3-15 (3rd floor)

Sprekers
Prof.dr. René van der Paardt, Erasmus School of Economics; Partner AKD N.V.
Prof.dr.Fabian Amtenbrink, Erasmus School of Law
Prof.dr.Thierry Charon, Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB); Partner Loyens & Loeff; Voorzitter van de European VAT Club
Prof.dr. Walter de Wit, Erasmus School of Law; Partner EY

Panelleden
Professor Han Kogels, Visiting Professor – Erasmus School of Law
Marlon van Amersfoort, EMEA-NL Indirect Tax Advisor, Shell International B.V.
Werner Engelen, Head of Indirect Tax and Customs, LEGO Group
Godfried Smit, Senior Project Leader (International), EVO – Fenedex
Huub Stringer, Head of VAT at ABN AMRO Bank N.V. en lid van de European Banking Federation’s VAT Working Group