"Engaged Research is samen onderzoek doen en niet alleen over mensen"

Een groepje studenten op campus Woudestein buiten de food plaza met elkaar in gesprek

Maatschappelijke betrokkenheid is een van de vijf Erasmian Values. Maar wat maakt onderzoek maatschappelijk betrokken en waar kun je als onderzoeker tegen aanlopen? Het programma Open & Responsible Science (ORS) biedt ondersteuning en organiseert de komende maand verschillende activiteiten in het teken van Engaged Research.

"Engaged Research is voor mij dat je onderzoek doet in samenwerking met je doelgroep", stelt pedagogisch wetenschapper en universitair hoofddocent pedagogische wetenschappen Rianne Kok van Erasmus School of Social and Behavioral Sciences (ESSB). "Dat kan in alle fasen van het onderzoek. Je kunt bijvoorbeeld bij je doelgroep onderzoeksvragen ophalen, maar je wilt ook zorgen dat de resultaten terugkomen bij mensen die er iets aan hebben. Het is samen met mensen onderzoek doen, niet alleen over mensen."

Kok is ambassadeur van het programma Open & Responsible Science (ORS), dat in 2021 is gelanceerd om onder meer de kwaliteit en zichtbaarheid van onderzoek te verbeteren. Het stimuleren van Engaged Research is een van de belangrijkste pijlers van dit programma en als ambassadeur wil ze graag in de voorhoede staan. Zo volgt Kok nu de Impact Journey, een workshop vanuit Erasmus Research Services (ERS) die onderzoekers helpt om meer impact te genereren. "Ik vind het fijn dat je hier tijd en aandacht aan mag besteden. Door dit soort initiatieven hoef je niet zelf het wiel uit te vinden, dat zou ook zonde zijn."

Wetenschapper Rianne Kok

YoungXperts-platform

De wetenschapper ziet het YoungXperts-platform (Winnaar van de landelijke Open Science Award en in september gewaardeerd met een beurs van het NWO om het platform verder uit  te bouwen) opgezet door het Erasmus SYNC-lab als een prachtig voorbeeld van Engaged Research. "Zij organiseren brainstormsessies om jongeren te laten meedenken over vraagstukken als de klimaatcrisis en sociale ongelijkheid. Het platform wordt niet alleen gebruikt om kennis te delen, maar ook om concrete oplossingen op te halen", zegt ze. "Mocht je ook een platform willen opzetten om dichter bij je doelgroep te komen, nodig SYNC-lab eens uit om te horen hoe zij dat hebben gedaan. We hebben als universiteit een schat aan kennis en ervaring en dat moeten we bij elkaar brengen."

De onderzoekswereld evalueert en dat betekent dat je als academicus wordt gedwongen om na te denken over je houding richting de maatschappij, ziet Pursey Heugens, Academic Lead Open & Responsible Science (ORS) en hoogleraar Organizational Theory bij Rotterdam School of Management (RSM). "Om maatschappelijk betrokken onderzoek te doen kom je als wetenschapper in een ander speelveld terecht waarbij je met uiteenlopende stakeholders te maken krijgt." Hij ziet het daarom als de taak van ORS om wetenschappers niet alleen te inspireren om meer Engaged Research onderzoek te doen, maar ook om hen hierin te faciliteren en te ondersteunen.

Prof. dr. Pursey Heugens, ERIM Scientific Director

Interventieonderzoek bij vluchtelingen

Maar hoe kan Engaged Research eruitzien in zijn eigen vakgebied? "We doen bijvoorbeeld interventieonderzoek naar ondernemerschap in vluchtelingenkampen. De bevindingen laten zien dat ondernemen bijdraagt aan hun levensgeluk en hun financiële situatie verbetert. We zijn nu trainingen aan het ontwikkelen om vluchtelingen te helpen betere ondernemers te worden. Vervolgens gaan we op zoek naar partners, zoals NGO’s, die deze trainingen kunnen geven. Dit is voor mij een hele tastbare en dankbare vorm van Engaged Research."

Tegelijk betekent Engaged Research volgens Heugens dat je aan nieuwe risico’s wordt blootgesteld: "impact maken betekent niet automatisch positieve impact. Ook kom je als wetenschapper in contact met maatschappelijke partijen die een eigen agenda hebben. Doorzie je die als wetenschapper en durf je weg te lopen als het moet?" Dat is volgens Heugens niet iets waar wetenschappers in zijn getraind en daarom is het belangrijk hen hierin bij te staan en om meer bewustzijn te creëren.

"De Open Science Award is een aanmoedigingsprijs om wetenschappers die vooroplopen in het zonnetje te zetten"

Om ervaringen uit te wisselen wordt twee keer per jaar een themamaand georganiseerd met onder meer debatsessies en kennissessies over specifieke aspecten van Open & Responsible Science, zoals databewustzijn. Komende maand staat Engaged Research centraal. Op 19 oktober vindt een bijeenkomst plaats waarin best practices van citizen science worden uitgelicht en uitgewisseld en op 1 november volgt een 'crash course' public engagement & science communication.

Open Science Award

De maand wordt afgesloten met een bijeenkomst op 17 november over de rol van wetenschappers in de maatschappij. Heugens: "Daar wordt ook voor het eerst de Open Science Award uitgereikt door rector magnificus Annelien Bredenoord. Dit is een aanmoedigingsprijs om wetenschappers die vooroplopen in het zonnetje te zetten. Niet alleen om een voorbeeld te stellen, maar ook om ze oprecht te bedanken voor hun inzet."

Onderzoeker

Bekijk alle events: www.eur.nl/en/events/campaign-engaged-research-open-responsible-science-2022-10-03