Improving visual literacy of law and criminology students

CLI Fellowship van Ilona van Opdorp-van de Kooi
Ilona van Opdorp-van de Kooi

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Ilona van Opdorp-van de Kooi (ESL) waarin educatief materiaal ontwikkeld wordt om de visuele geletterdheid van studenten rechten en criminologie te verbeteren.

Hoe maken we de visuele geletterdheid van onze studenten toekomstbestendig? Door technologische ontwikkelingen is het gemakkelijk geworden om visuals te maken, te delen en te presenteren. Dit heeft geleid tot een toename van het beeld in het rechtssysteem. Door vele actoren worden verschillende soorten visuals gemaakt: (digitale foto’s van) tekeningen, plattegronden, foto’s en video’s van beveiligingscamera’s, medische visualisaties zoals röntgen- en fMRI-scans, 3D-modellen van plaats delict, tijdlijnen en visuele juridische communicatie (juridische ontwerp). Daarom is meer aandacht voor visuele geletterdheid van criminologie- en rechtenstudenten noodzakelijk. Dit project onderzoekt welke leermiddelen en didactische methoden de visuele geletterdheid verbeteren. In een (toekomstige) wereld van deep fake en video-analyse met behulp van algoritmen, moeten onze studenten toekomstbestendige, visueel geletterde personen worden.

Het fellowshipproject werd gestart door Gabry Vanderveen, Associate Professor Criminology bij Erasmus School of Law. Gabry Vanderveen overleed op 10 januari 2023. Het fellowship wordt nu voortgezet door Ilona van Opdorp-van de Kooi.

Onderzoeker
mr. Ilona van Opdorp - van de Kooi