The interplay between students and course programme curricula

CLI Fellowship van Marieke Meeuwisse
Marieke Meeuwisse

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Marieke Meeuwisse (ESSB) over de interactie tussen studenten en de curricula van de programma's waarvoor zij zijn ingeschreven.

In het door CLI gefinancierde onderzoeksproject heeft Marieke onderzoek gedaan naar de wisselwerking tussen studenten en de curricula van de opleidingen waarvoor zij staan ingeschreven. Zo komt is ze meer te weten gekomen over de manier waarop de wisselwerking tussen student en leerplan studietrajecten van diverse studenten beïnvloedt. Ze gebruikte bestaande longitudinale studentgegevens uit de universiteitbrede database Erasmus Education Research, in combinatie met gegevens uit verschillende curricula (i.e. curriculumscan) die verzameld moeten worden. Het combineren van gegevens over studietrajecten van studenten en curriculumgegevens heeft inzicht gegeven in mogelijke keerpunten in de studietrajecten van diverse studenten tijdens hun opleidingsprogramma's. Dit is een belangrijke stap is in het verklaren van overeenkomsten en verschillen in studieresultaten van diverse studenten.

Opbrengst

Op deze pagina vind je de preprint van het onderzoek.

Onderzoeker

Marieke Meeuwisse (Ph.D.) is psycholoog en socioloog met een Ph.D. in Pedagogische Wetenschappen. Haar belangrijkste onderzoeksthema is (etnische) diversiteit in het hoger onderwijs, met een bijzondere interesse in de leeromgeving, student-leraar interactie en gevoel van verbondenheid. Ze heeft ruime ervaring in het ontwerpen en ontwikkelen van vakken en in het lesgeven. Marieke is door het Ministerie van Onderwijs aangesteld als Comenius Teaching Fellow op het gebied van gelijke kansen voor HO-studenten. Ze is de projectleider van het Erasmus+ Strategic Partnership over diversiteit en inclusie in het hoger onderwijs (#IBelong).