Lokale oplossingen met mondiale kennis - hoe onderwijsinnovatie de integratie van duurzaamheid in het onderwijs mogelijk maakt.

Student in library

In dit interview bespreken Dr. Ana Vasques en Dr. Yijing Wang hun CLI Fellowship project en verduidelijken zij hoe zij een interculturele als interdisciplinaire benadering van onderwijs in duurzaamheid hebben ontwikkeld.

Duurzaamheid is een breed en divers onderwerp, dus is het logisch dat docenten van verschillende faculteiten samenwerken aan het onderwijs hierin. Yijing en Ana geven les aan verschillende faculteiten - Yjing aan ESHCC, en Ana aan EUC. Zij woonden samen een workshop bij over lesgeven in een internationale setting, en ontdekten - samen met Dr. Melodine Sommier - een rode draad tussen wat ze onderwezen, hun onderzoek en hun interesse in duurzaamheid.

Ze kregen als team een CLI Fellowship, die hen in staat stelde om een interdisciplinair en intercultureel Honours-programma, gericht op duurzaamheid, te ontwikkelen. Hun eerste onderzoeksvraag was hoe verschillende pedagogische invloeden de duurzaamheid van studenten zou kunnen beïnvloeden. De tweede onderzoeksvraag was gebaseerd op de dagboeken (over het studeren) die studenten in de Honours-klas bijhielden, om de optimale opzet en inhoud van een klas met betrekking tot duurzaamheid te onderzoeken. Uit dit onderzoek bleek dat studenten kleine groepen als het meest impactvol beschouwden, omdat ze dan echt een verdiepende discussie over de inhoud konden aangaan.  In het algemeen bood het Honours-programma de studenten een systematische methode om het begrip duurzaamheid te onderzoeken. Dit werd gedaan door de ontwikkeling van verschillende competenties, zoals systeemdenken, interdisciplinair werken, kritisch denken, analyseren, empathie en verandering van perspectief.

Daarnaast hebben Ana en Yijing samen met Risbo lesmateriaal op basis van de SDG’s ontwikkeld, dat beschikbaar is gemaakt via teachEUR. Ze kregen ook de opdracht om een toolbox te ontwikkelen om docenten aan de EUR te helpen duurzaamheid in hun cursussen te integreren. "De toolbox bevat activiteiten die de competenties voor duurzaamheid bevorderen. Deze activiteiten bestaan uit interdisciplinaire tools of methoden die door elk vakgebied kunnen worden gebruikt. Een voorbeeld is het zogenaamde “iceberg-model”, dat kan worden gebruikt om onderliggende processen, structuren en denkwijzen van een complex duurzaamheidsprobleem te ontrafelen. We willen dat dit een platform wordt gebaseerd op samenwerking, waar docenten hun ervaringen kunnen delen en van elkaar kunnen leren", legt Yijing uit.

Als het gaat om duurzaamheid binnen het onderwijs van de EUR, zijn zowel Ana als Yijing het erover eens dat er nog veel meer moet worden gedaan. Ten eerste zijn ze allebei zeer gepassioneerd over duurzaamheid en zien ze het als de grootste uitdaging waar we momenteel voor staan. Er is wat hen betreft nog veel ruimte voor verbetering in de manier waarop duurzaamheid wordt opgenomen in de cursusinhoud van programma’s aan de EUR. "We zien dat er vraag is naar zo'n toolbox - vanuit de studenten. En dat álle studenten, ook diegenen die deelnamen aan ons Honours-programma, willen dat duurzaamheid een vast onderdeel wordt binnen hun cursussen", zegt Ana.

Een ander belangrijk aspect dat Ana en Yijing in hun projecten naar voren willen brengen, is de brug tussen intercultureel en interdisciplinair onderwijs. Voor hen gaan deze twee concepten hand in hand. De basis van hun onderzoek was hun Honours klas, die intercultureel en interdisciplinair van aard is. Voor een onderwerp als duurzaamheid is het volgens hen nodig dat mensen met verschillende achtergronden én disciplines bij elkaar komen om oplossingen te vinden.

Ana licht toe: "Ik zie het als een manier om er voor te zorgen dat je buiten je comfortzone stapt. En dat is volgens mij cruciaal, omdat het je helpt lokale oplossingen te vinden met mondiale kennis."

In hun onderzoek en in de toolbox die ze hebben ontwikkeld, maken Ana en Yijing onderscheid tussen mindset en competenties. Van wat zij hebben gevonden, is mindset meer een algemeen concept. Dit heeft betrekking op je overtuigingen en attitudes, die je hebt vanuit de achtergrond en omgeving waarin je bent opgegroeid. Competenties hebben eerder betrekking op pedagogische instrumenten, die weer in verband staan met iemands opleiding. Hun honours programma, en de inhoud van de toolbox, is gericht op duurzaamheidscompetenties. Deze competenties kunnen ook meer vakspecifiek zijn dan mindset, wat belangrijk is om de drempel te verlagen voor docenten die duurzaamheid in hun cursussen proberen te implementeren.

Ana en Yijing geloven dat door hun Honours-klas, teachEUR en de duurzaamheidstoolbox, er geen limiet is aan mogelijkheden en methodes om onderwijs in duurzaamheid niet alleen in EUR-opleidingen op te nemen, maar om het een prioriteit te maken. Je kunt meer te weten komen over hun project hier.