Quizzing

Illustration of two hands holding different answers on a piece of paper.
Interactie tijdens een college stimuleert het leerproces bij studenten. Deze quiz zet je in om grote of kleine groepen te activeren en hun kennisniveau te peilen.  
Doel van de activiteit
Activeren voorkennis | Assess | Samenvatten / afronden | Reflecteren
Wanneer
Tijdens het lesmoment
Waar
Offline | Online
Tijdsduur
< 10 minuten| < 30 minuten
Groepsgrootte
Small | Medium | Large
Materialen

Shakespeak, Mentimeter, Kahoot, Tricider, Socrative, Slido, Canvas, FeedbackFruits, Catchbox

Stap 1

Bedenk wat het doel van de quiz is, bijvoorbeeld voorkennis activeren of begrip testen.

Stap 2

Bekijk de Varianten- en Tools- en materialen secties hieronder, om te bepalen met welke tool(s) je de quiz gaat uitvoeren.

Stap 3

Maak een aantal meerkeuze- of open vragen die je wilt stellen. 

Stap 4

Gebruik de antwoorden van de studenten om hen verder te begeleiden in het leerproces of je presentatie beter af te stemmen.

Tips

  • Het moment waarop je de quiz inzet hangt samen met het doel van de quiz. Voorkennis test je aan het begin van een college, en kennisbegrip vaak tijdens of aan het einde.
  • Voor het ophalen van de antwoorden kun je gebruikmaken van polling tools waarmee je de vragen en antwoorden op het scherm toont (zoals Mentimeter, Kahoot or Tricider). 
  • Chatbomb: Docente Tatjana Fincke van de Hogeschool van Amsterdam - HBO-ICT,  heeft een manier bedacht om te voorkomen dat studenten bij het beantwoorden van een vraag worden beïnvloedt door de antwoorden van anderen. Ze vraagt de studenten hun antwoorden in de chat te schrijven, maar nog niet op ‘send’ te drukken. Vervolgens geeft ze hen een GO en klikken de studenten vervolgens allemaal tegelijk op ‘send’, waardoor de antwoorden allemaal tegelijk binnenkomen. Vervolgens vraagt ze de studenten hun antwoorden toe te lichten.
  • Gebruik videovragen voor de afwisseling. Stel open vragen of meerkeuze vragen op de tijdlijn van een video. Studenten beantwoorden de vragen en kunnen hun antwoorden delen met docent en medestudenten.
  • Wil je studenten activeren tijdens een college, maar niet steeds dezelfde studenten aan het woord laten? Gooi dan eens een Catchbox de zaal in. Wie deze schuimrubberen kubus met microfoon vangt, beantwoordt de vraag en kan deze voor de volgende vraag doorgooien naar een andere student.  

Je vindt hier suggesties voor tools en materialen die je kunt gebruiken bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit (EUR of EMC) over de beschikbaarheid, veiligheid (privacy) en het toepassen van online en offline tools.

 

  • Een greep uit applicaties die je kunt gebruiken voor Quizzing: Shakespeak, Mentimeter, Kahoot, Tricider, Socrative, Slido, Canvas / Feedback Fruits. 
  • Als je videovragen gebruikt, kun je jouw eigen video uploaden via Panopto of naar een video op YouTube of Vimeo verwijzen. 
  • Het Learning & Innovation Team van je faculteit kan je vertellen hoe je een Catchbox kunt reserveren.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen