Universal Design for Learning (UDL): Een overzicht

The three Universal Design for Learning (UDL) principles: engagement (hands in a circle), representation (media icons), and action & expression (diverse hands).

UDL in de praktijk brengen

Universal Design for Learning (UDL) is een onderwijskundig raamwerk dat gericht is op het creëren van inclusieve leeromgevingen waarin alle studenten tot hun recht kunnen komen. UDL gaat uit van het idee dat curricula flexibel en aanpasbaar moeten zijn om tegemoet te komen aan de diverse behoeften van leerlingen. Het richt zich op het aanbieden van meerdere manieren waarop studenten zich met de leerstof kunnen verbinden, hun kennis kunnen weergeven en hun leerproces kunnen uitdrukken. Het raamwerk is gebaseerd op drie kernprincipes: meervoudige vormen van betrokkenheid, representatie en expressie. Deze principes benadrukken dat elke leerling unieke sterke kanten en uitdagingen heeft. Het doel van UDL is dan ook om een leeromgeving te creëren die álle studenten ondersteunt, ongeacht hun mogelijkheden of achtergrond, door verschillende manieren te bieden om toegang te krijgen tot kennis, deze te begrijpen en te tonen.

 Betrokkenheid

  • Leer je studenten kennen: Begrijp hun interesses, achtergronden en motivaties om leeractiviteiten beter op hen af te stemmen.

  • Gebruik voorbeelden die aansluiten bij hun leefwereld of verzamel voorbeelden van hen zelf: Maak verbinding met de echte wereld of culturele referenties om motivatie en betrokkenheid te vergroten.
  • Laat de relevantie van de inhoud buiten de school zien: Toon aan hoe de leerstof toepasbaar is in het dagelijks leven of in toekomstige loopbanen.
  • Focus op samenwerkend leren: Stimuleer groepswerk en interactie met klasgenoten om een ondersteunende leeromgeving te creëren waarin diverse perspectieven worden gedeeld.

Representatie 

  • Bied het overkoepelende doel vooraf aan: Communiceer duidelijk de leerdoelen zodat studenten begrijpen wat het doel van de les of opdracht is.

  • Geef altijd schriftelijke én mondelinge instructies: Zo sluit je aan bij verschillende leerstijlen en voorkeuren.
  • Bied extra materiaal aan waar mogelijk (zoals YouTube-video's, podcasts, hand-outs): Geef aanvullende bronnen zodat studenten de leerstof op meerdere manieren kunnen verkennen.
  • Markeer kernpunten in de tekst (cursief, vetgedrukt, onderstreept): Gebruik opmaak om belangrijke concepten te benadrukken.
  • Gebruik duidelijke, eenvoudige taal: Vermijd jargon en te complexe formuleringen, zodat de inhoud voor meer studenten toegankelijk is.
  • Gebruik samenvattingen in begrijpelijke taal: Vat complexe ideeën samen op een manier die voor iedereen begrijpelijk is.

Expressie

  • Geef duidelijke en eenvoudige instructies, zowel mondeling als schriftelijk (inclusief sjablonen): Zorg dat studenten weten hoe ze een opdracht moeten aanpakken.
  • Bied volledige beoordelingsrubrieken aan: Laat met rubrieken zien wat de verwachtingen zijn en hoe de beoordeling zal plaatsvinden.
  • Gebruik voorbeeldopdrachten: Toon voorbeelden van afgeronde opdrachten om de verwachtingen te verduidelijken.
  • Geef de voorkeur aan interactieve en/of taakgerichte formats: Stimuleer actief leren waarbij studenten de stof zelf toepassen.
  • Laat studenten onderdelen van persoonlijke interesse combineren met de leerstof wanneer mogelijk: Geef ruimte om opdrachten te personaliseren op basis van hun interesses en passies. 

Deze manier van UDL in de praktijk brengen zorgt ervoor dat álle studenten – ongeacht neurodiversiteit of achtergrond – kunnen gedijen in een inclusieve, motiverende en ondersteunende leeromgeving.

Voor meer informatie, bezoek de officiële UDL-website: https://udlguidelines.cast.org

Funded by the European Union NextGenerationEU logo

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen