Wat betekent kunstmatige intelligentie voor mijn business?

Oog van een uil

Je hoeft als adviseur, manager of directeur niet te leren programmeren om een strategie voor kunstmatige intelligentie te kunnen maken. Als je maar weet wat het is (en wat het niet is) en welke business cases er mogelijk zijn. Dit is wat we beogen met het programma Strategische kijk op kunstmatige intelligentie van Erasmus Q-Intelligence, dat op 20 april 2021 weer van start gaat.

Door dr. Willem Peter de Ridder

taxonomie van potentiële businesscases
Willem Peter de Ridder

Welke strategische opties ontstaan door het toepassen van kunstmatige intelligentie? Onderstaande figuur geeft een taxonomie van potentiële businesscases.

Bestaande bedrijven hebben de neiging in eerste instantie te kijken naar opties om kosten te besparen of meer omzet te genereren binnen het kader van het bestaande businessmodel. In de operationele processen zijn vaak efficiencyverbeteringen mogelijk als je meer data over het proces gaat verzamelen en die data gebruikt om het proces te optimaliseren. Op dezelfde manier kan ook de kwaliteit van de output worden verbeterd.

Kunstmatige intelligentie kan verder bijdragen aan een hogere omzet door een betere selectie te maken van interessante klanten en door klanten aanbevelingen te doen die beter aansluiten bij hun behoeften, wensen en sentiment. En we zien steeds frequentere prijswijzigingen en meer prijsdifferentiatie van ondernemingen die dynamic pricing toepassen om hun omzet te maximaliseren.

Daarnaast moet je kijken naar de mogelijkheden voor het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten en om radicale, disruptieve veranderingen in de sector tot stand te brengen. Voor veel startups is dit de reden om toe te treden tot een markt.

De figuur is van Willem Peter de Ridder, program director van het programma Strategische kijk op kunstmatige intelligentie. Hij is ook de auteur van het boek Winnen met kunstmatige intelligentie, dat alle deelnemers cadeau krijgen.

Lees meer over het executive program

Het executive program ‘Strategische kijk op kunstmatige intelligentie’ biedt inzicht in de strategische impact van kunstmatige intelligentie op uw organisatie. Het executive program is samengesteld en wordt begeleid door dr. Willem Peter de Ridder. Hij is postacademisch docent bij Erasmus Q-Intelligence en directeur van Futures Studies. In 2016 verscheen van hem het boek “Digital by Default” over strategisch management in de digitale transformatie en in 2020 het boek “Winnen met kunstmatige intelligentie”.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen