Effectieve en Efficiënte Leeromgevingen

Onderzoekers
  • prof. dr. Fred Paas 

    Instructie-ontwerp voor beheersing van cognitieve belasting;  Zelfregulatie van cognitieve belasting; Meten van cognitieve belasting; Effectieve leeromgevingen; Complexe cognitieve taken; Instructie-efficiëntie;  Belichaamde cognitie; Effecten van fysieke activiteit op cognitie. 

    Optimaliseren van het leren van complexe cognitieve taken door hedendaagse wetenschappelijke kennis over de wijze waarop cognitieve structuren en processen zijn georganiseerd (d.w.z. cognitieve architectuur) om te zetten in richtlijnen voor instructieontwerp.   

  • dr. Björn de Koning 

    Online leren; Fysieke activiteit en leren; Instructieontwerp; Multimedia leren; Belichaamd leren; Reguleren van cognitieve belasting; Leren en instructie.

    Inzetten van kennis over hoe mensen leren om ontwerprichtlijnen te ontwikkelen en toe te passen voor het optimaliseren van leren en instructie in online/digitale en fysieke leeromgevingen. Samen met maatschappelijke partners wordt onderzoek gedaan naar het ontwerpen en gebruiken van educatieve materialen (bijv. video, animatie, tekst), inzet van cognitieve strategieën en van fysieke/lichamelijke activiteit om (zelfregulerend) leren van studenten te verbeteren, en het helpen van leerkrachten bij het geven van de juiste instructies en begeleiding om het leren van studenten te ondersteunen.

  • dr. Martine Baars 

    Onderwijspsychologie; Zelfregulerend leren; Metacognitie.

    Het gebruik van instructiestrategieën om zelfregulerend leren te verbeteren, rekening houdend met motivatie, cognitieve belasting, en technology enhanced learning. 

    Martine Baars
  • dr. Lesya Ganushchak 

    Pedagogische psychologie;  Begrijpend lezen; Metacognitie.

    Onderzoek naar de instructiemethoden om de instructies voor begrijpend lezen te optimaliseren. Onderzoek naar de onderliggende mechanismen van leeroordelen (metacognitie), rekening houdend met werkgeheugen, cognitieve belasting en aandacht.

  • dr. Silvia Mamede Studart Soares 

    Redeneren, oordelen en beslissen; professionele/medische deskundigheid; leren en onderwijzen.

    Onderzoek naar de ontwikkeling van medische deskundigheid, de bronnen van fouten in de medische besluitvorming en de ontwikkeling van onderwijs- en werkplekstrategieën om deze te minimaliseren.

  • dr. Marloes Nederhand 

    Onderwijspsychologie; Metacognitie; Feedback; Curriculuminnovatie; SET

    Optimaliseren van feedback en reflectie in instructiemateriaal om zelfregulering en metacognitieve vaardigheden te verbeteren in verschillende domeinen en de dagelijkse onderwijspraktijk.

  • dr. Huib Tabbers 

    Instructiepsychologie; Online leren.

    Ontwikkeling van praktisch relevante richtsnoeren voor het ontwerp van instructiemateriaal (online en offline), in samenwerking met educatieve partners. 

  • dr. Peter Verkoeijen 

    Toegepaste cognitieve psychologie: instructieontwerp; zelfregulering; motivatie; formatief handelen, en kritisch denken.

    Met mijn onderzoek probeer ik inzichten uit de onderwijspsychologie en cognitieve psychologie op het gebied van instructieontwerp, krachtige cognitieve leerstrategie-en, feedback, motivatie en metacognitie door te laten werken in de praktijk van het hoger onderwijs. Omdat ik als lector verbonden ben aan Avans Hogeschool wordt het grootste deel van mijn onderzoek uitgevoerd met, in en voor de praktijk van het hoger beroepsonderwijs. 

  • dr. Jacqueline Wong 

    Onderwijspsychologie; Zelf-regulerend leren; Motivatie; Instructie-ondersteuning; Learning analytics; Online leren.

    Ontwikkeling van instructieondersteuning (bv. prompting) en gebruik van leeranalyses om zelfregulering van leren en succes van studenten in online leeromgevingen (bv. Massive Open Online Courses) te vergemakkelijken. 

  • dr. Kim Ouwehand

    Cognitieve (neuro) psychologie; Multimediaal leren; Instructieontwerp; Cognitieve belastingstheorie

    In mijn onderzoek kijk ik naar de invloed van instructie-ontwerp en fysieke omgevingsfactoren op cognitieve prestaties en cognitieve belasting.  Meer specifiek ben ik geïnteresseerd in de effectiviteit van verschillende manieren van informatieaanbieding en kenmerken van de fysieke omgeving op cognitieve functies als aandacht, creativiteit en werkgeheugen.

     

  • dr. Canan Mesutoglu

    Pedagogische wetenschappen; curriculum en instructie; wetenschappelijk onderwijs; STEM-onderwijs   

    Mijn onderzoek spitst zich toe op wetenschap, technologie, engineering en wiskunde (STEM) onderwijs, zowel in K-12 als in het hoger onderwijs. Ik onderzoek innovaties in het onderwijs, de ontwikkeling van studenten en docenten in technisch ontwerpen en STEM, multidisciplinair leren, challenge-based learning.

  • dr. Marjolein Zee

    Onderwijspedagogiek, leerkracht-leerlinginteracties en -relaties.

    In mijn onderzoek richt ik me op de vraag hoe leerkrachten, via het opbouwen en onderhouden van affectieve relaties met individuele leerlingen effectieve leeromgevingen kunnen creëren voor leerlingen die verschillen in achtergrond, sociaal-emotioneel gedrag en leerbehoeften.

  • dr. Kim van Broekhoven

    De ontwikkeling van creativiteit in het hoger onderwijs; meting van creativiteit; technologie-ondersteund leren

    Ik onderzoek de ontwikkeling van creatieve (bijvoorbeeld, ideeën genereren) en innovatieve (bijvoorbeeld, ideeën selecteren) vaardigheden van studenten via instructiestrategieën en training (op zowel individueel als groepsniveau). Meer onderzoeksinteresses omvatten metingen en interventies via kunstmatige intelligentie.

  • Genmei Zuo, MSc

    Cognitieve belastingstheorie; Multimediale leerprocessen

    Mijn onderzoek richt zich op het optimaliseren van het ontwerp van multimediale instructiematerialen.

  • Maike Liu, MSc. 

    Onderwijspsychologie en ondernemerschapspsychologie; onderwijs in ondernemerschap; resultaten van ondernemerschap bij studenten.

    Onderzoek naar hoe ondernemerschapscursussen/programma's de ondernemerschapsresultaten van studenten verhogen (bv. competentie, ondernemerszelfredzaamheid, ondernemersintenties), terwijl rekening wordt gehouden met verschillen tussen studenten (bv. geslacht, behoeften, eerdere ervaring). 

  • Gabrielle Martins van Jaarsveld, MSc. 

    Onderwijspsychologie; zelfregulerend leren; leeranalyse; doelen stellen.

    Het gebruik van technology enhanced learning en learning analytics ter ondersteuning van zelfregulerend leren.

    Gabrielle Martins Van Jaarsveld
  • Robert Weijers, MSc. 

    Onderwijspsychologie; Gedragsverandering & nudging; Zelfregulerend leren; Autonoom leergedrag.

    Onderzoek naar hoe gedragsveranderende interventies (nudges) kunnen worden gebruikt als instrument om autonoom leergedrag bij (VET-)studenten te verhogen. 

  • Brechtje van Zeijts, MSc. 

    Onderwijspsychologie; Leesbegrip; Leesmotivatie. 

    Onderzoek naar de relatie tussen het begrijpen van teksten en video's in termen van begripsresultaten en cognitieve processen. Het doel is om instructiemethoden te ontwikkelen om het leesbegrip en de leesmotivatie van kinderen te verbeteren.    

    Handtekening Erasmus
  • Shirong (Sharon) Zhang, MSc. 

    Instructie-ontwerp; Multimediaal leren; Cognitief belastingsmanagement; Belichaamd leren.

    Optimalisering van het ontwerp van multimediaal leermateriaal; Verkenning van strategieën ter ondersteuning van zelfmanagement van cognitieve belasting. 

  • Jingshu Xiao, MSc.

    Onderwijspsychologie, zelfregulerend leren, groeimindset, cognitieve belastingstheorie, motivatie, attributie

    Het gebruik van een groeimindset interventie om het zelfregulerend leren van leerlingen te verbeteren. Onderzoeken van de relatie tussen groeimindset, SRL en cognitieve belastingstheorie.

    Jingshu Xiao
  • Christine van Nooijen, MSc.

    Onderwijspsychologie, instructie-ontwerp, cognitieve belastingstheorie

    Optimalisering van het leren van visuele probleemoplossing, met oog op master-apprentice interacties, door middel van perceptuele en cognitieve meetmethodes. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen