Programmatic assessment at the Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO)

CLI Fellowship of Rob Kickert
Rob Kickert

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit. Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Rob Kickert (ESSB) over het optimaliseren van PA, zowel wat betreft de motivatie van studenten als de besluitvorming binnen EMPO.

Programmatisch beoordelen (PA; Van der Vleuten et al., 2012) wordt aangeboden als een veelbelovende nieuwe manier om beoordelingen te organiseren. Binnen PA wordt het aantal beslissingen over het toekennen van studiepunten aan studenten geminimaliseerd. Daarom kunnen individuele beoordelingen maximaal gericht worden op het motiveren van leerlingen en het geven van waardevolle feedback, terwijl beslissingen over het toekennen van studiepunten gebaseerd kunnen worden op het verzamelen van datapunten. De Educatieve Master Primair Onderwijs is een 2-jarige masteropleiding voor academische docenten, die als eerste EUR-opleiding gebruik gaat maken van PA. Het doel van dit project is om PA te optimaliseren, zowel wat betreft de motivatie van studenten als de besluitvorming binnen EMPO. Gedurende dit project zullen we onze ervaringen met het implementeren van PA binnen de EUR-gemeenschap delen.

Onderzoeker
Rob onderzoekt de associatie van leren en presteren van studenten met kenmerken van het beoordelingssysteem. Voordat hij aan zijn PhD begon, werkte hij aan de Erasmus Universiteit Rotterdam als tutor, studentbegeleider en wetenschappelijk docent.