Cases

Drawing of a student explaining a dilemma to fellow students
Theorie is vaak lastig te vertalen naar de praktijk. Een casus kan dan uitkomst bieden. Studenten passen actief de kennis van de lesstof en colleges toe op actuele en realistische problemen uit de maatschappij.
Doel van de activiteit
Activeren voorkennis | Kennis uitwisselen | Samenvatten / afronden
Wanneer
Tijdens het lesmoment
Waar
Offline | Online
Tijdsduur
< 30 minuten
Groepsgrootte
Medium
Materialen

Canvas, FeedbackFruits, Padlet

Stap 1

Zoek een artikel/nieuwsitem uit de actualiteit dat raakvlakken heeft met je collegestof. 

Stap 2

Introduceer de casus en geef studenten de opdracht mee. Je kunt verschillende opdrachten geven bij een casus, kijk bij Variaties, tips & tricks voor ideeën. 

Stap 3

Verdeel de studenten in kleine groepjes (3-5) en laat ze aan de opdracht werken voor een bepaalde tijd. 

Stap 4

Bespreek plenair het resultaat van alle groepjes.

Variant - Laat de student het werk doen

Geef voorafgaand aan een werkgroep enkele studenten de opdracht om een casus(probleem/artikel) te bedenken dat aansluit bij de collegestof. Start de werkgroep met een introductie van de stof en laat de studenten kort hun casus pitchen. De werkgroep kan hierna kort vragen stellen en feedback te geven, met als doel gezamelijk 1 casus aan te scherpen/bij te stellen. Deze casus kan vervolgens ingezet worden in het onderwijs. 

Tips

  • Je kunt verschillende opdrachten meegeven aan een casus, maar beperk het tot 1 opdracht per groepje. Laat studenten bijvoorbeeld de casus oplossen met literatuur. Of laat ze verschillende perspectieven beschrijven die op de casus van toepassing zijn. Een andere mogelijkheid is de studenten op zoek te laten gaan naar de oorzaak van het probleem.  Zo leren ze op verschillende wijze naar een vraagstuk te kijken en het bevordert de discussie in de groepjes. Houd rekening met je leerdoel!
  • Combineer de casus met de werkvorm De student als Expert of met Synthesize it.

Je vindt hier suggesties voor tools en materialen die je kunt gebruiken bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit (EUROpent extern of Erasmus MCOpent extern) over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.

Met tools zoals Padlet of FeedbackFruits (Interactive Document) kunnen verschillende groepjes online annotaties maken in een document.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen