TeachEUR
Ondersteuning
Inclusieve cursusinstructie zorgt ervoor dat neurodivergente studenten actief worden ondersteund tijdens het leerproces, in plaats van pas aan het einde aanpassingen te ontvangen. Hier vind je praktische tips om een veilige, verwelkomende omgeving te creëren en zinvolle samenwerking in het klaslokaal te bevorderen.
Duik dieper!
Nu je de redenen achter deze strategieën begrijpt, is het tijd om te verkennen hoe je ze in de praktijk kunt brengen. Hieronder vind je een reeks tips en technieken die zijn ontworpen om je te begeleiden bij het effectief toepassen van de concepten. Deze praktische suggesties helpen je om wat je hebt geleerd op een manier toe te passen die werkt voor jou en je studenten.
Bij het verwelkomen van studenten in de klas is het essentieel om een inclusieve sfeer te creëren waarin zij zich op hun gemak voelen en klaar zijn om deel te nemen. Een belangrijk onderdeel daarvan is het gebruik van eenvoudige taal, die ervoor zorgt dat alle studenten de inhoud gemakkelijk begrijpen en ermee kunnen werken.
Heldere taal in de klas
Heldere taal heeft als doel het overbrengen van informatie op een heldere, eenvoudige en beknopte manier. Houd de volgende richtlijnen in gedachten:
Eenvoudige, korte grammaticale structuren: Gebruik duidelijke en eenvoudige zinnen en probeer bijzinnen te vermijden.
Informatie organiseren in lijsten met kopjes: Opsommingen en kopjes helpen de informatie overzichtelijk te maken en beter te volgen.
Actief taalgebruik: Gebruik de actieve vorm om de communicatie directer en boeiender te maken. Bijvoorbeeld: zeg niet “De opdracht moet door jou ingeleverd worden,” maar “Je moet de opdracht inleveren vóór...”.
Heldere taal gebruiken in je lesmateriaal
Naast het toepassen van deze principes op Canvas en in materiaal voor in de les, kun je overwegen om bij wetenschappelijke artikelen ook toegankelijke samenvattingen in gewone taal aan te bieden. Dit helpt studenten met verschillende niveaus van taalbegrip om complexe informatie beter te begrijpen voordat ze aan de academische tekst beginnen.
Een welkomstboodschap is een belangrijk hulpmiddel om een gevoel van verbondenheid te bevorderen en studenten zich zichtbaar en gewaardeerd te laten voelen in de klas. Begin de cursus met een persoonlijke boodschap waarin je openheid en benaderbaarheid uitstraalt, en zet meteen een positieve, inclusieve toon. Erken de diversiteit in de klas en benadruk je inzet voor een leeromgeving waarin elke student zich gesteund voelt. Je kunt taal gebruiken die onderlinge waardering stimuleert en studenten aanmoedigt om hun perspectieven te delen. Door vanaf het begin een verwelkomende ruimte te creëren, zorg je ervoor dat studenten zich gehoord en gezien voelen, wat de basis legt voor actieve deelname en betrokkenheid. Deze boodschap vormt niet alleen de start van je cursus, maar helpt studenten ook om zich met jou en elkaar te verbinden en hun leerervaring te verrijken.
Een overzicht geven aan het begin van een les is essentieel voor het stellen van duidelijke verwachtingen, vooral voor neurodivergente studenten. Veel neurodivergente studenten hebben er baat bij om vooraf te weten wat er behandeld zal worden, zodat ze zich mentaal kunnen voorbereiden en hun focus behouden tijdens de les.
Docenten geven vaak pas aan het einde van de les een overzicht, nadat alle inhoud behandeld is. Overweeg echter om deze structuur om te keren, en geef eerst het grotere geheel en werk daarna de details uit. De hoofdpunten en doelen vooraf presenteren helpt studenten om de leerroute beter te begrijpen en vermindert onzekerheid over wat er komen gaat.
Daarnaast zijn er andere methoden om structuur en toegankelijkheid te bevorderen:
- Deel collegeslides vooraf: Door studenten vooraf toegang te geven tot de slides, kunnen ze zich voorbereiden. Dit is vooral nuttig voor studenten die meer tijd nodig hebben om informatie te verwerken.
- Deel hand-outs uit: Geef hand-outs die de kernpunten samenvatten of de structuur van de les verduidelijken. Dit biedt studenten een tastbaar houvast tijdens de les.
Belangrijke richtlijnen voor effectieve overzichten:
- Geef de hoofddoelen van de les: Formuleer duidelijk de leerdoelen zodat studenten weten wat ze moeten leren.
- Noem kort de concepten die besproken worden: Geef een overzicht van de belangrijkste thema’s of onderwerpen, afgestemd op de doelen.
- Voorbeelden en discussiepunten: Voeg concrete voorbeelden en mogelijke discussievragen toe om abstracte concepten begrijpelijk te maken.
Een leeromgeving creëren die neurodivergente studenten ondersteunt is cruciaal voor hun succes en welzijn. Hier zijn strategieën om je klaslokaal ondersteunend, inclusief en stimulerend te maken:
Open communicatie
- Stel je open voor aanpassingen: Geef aan het begin van de cursus aan dat studenten bij jou terecht kunnen voor ondersteuning. Vermeld ook de contactgegevens van de studieadviseur en andere universitaire ondersteuningsdiensten. Zorg ervoor dat relevante links zijn opgenomen in het cursusmateriaal.
Tijdsstructuur
- Stipte pauzes: Structuur je colleges en werkgroepen met vaste pauzes. Bijvoorbeeld een pauze van 15 minuten op vaste tijdstippen helpt studenten om op te laden en gefocust te blijven, vooral voor wie moeite heeft met langdurige concentratie.
Reflectie
- Mindful zelfreflectie: Na intensieve activiteiten—vooral sociale opdrachten—kun je een korte reflectiepauze van 5 minuten inlassen. Dit helpt studenten om de informatie te verwerken, zichzelf te reguleren en met meer focus verder te gaan.
Samenwerking
- Duidelijke structuur bij groepswerk: Hoewel sommige neurodivergente studenten moeite hebben met sociale interactie, kunnen zij veel baat hebben bij samenwerking, mits goed gestructureerd. Geef duidelijke vragen mee voor groepsopdrachten en stel een timer in per spreker om gelijke inbreng te stimuleren.
Gebruik van audiovisueel materiaal
- Wees bewust van sensorische prikkels: Luide volumes of felle kleuren kunnen overweldigend zijn. Test audio van tevoren, houd het volume beheersbaar en geef een waarschuwing indien nodig.
Stimming en friemelen
- Acceptatie van zelfregulatie: Sommige studenten gebruiken stimming (herhaalde bewegingen of geluiden) of friemelspeelgoed om zichzelf te reguleren. Erken dit als een vorm van zelfregulatie en behandel het niet als storend gedrag.
Zelfregulerende hulpmiddelen
- Sta sensorische hulpmiddelen toe: Studenten met sensorische verwerkingsproblemen kunnen baat hebben bij bijvoorbeeld een koptelefoon om geluid te dempen of een stressbal om focus te behouden. Hoewel deze hulpmiddelen voor anderen afleidend lijken, zijn ze essentieel voor sommigen.
Herinneringen
- Ondersteuning bij tijdblindheid: Tijdblindheid—moeite met tijdsbesef—is gebruikelijk bij neurodivergente studenten. Geef bij getimede opdrachten herinneringen of toon een zichtbare timer. Check regelmatig in en geef zachte aanwijzingen om studenten op schema te houden.
Maak sociale interactie toegankelijker
- Moedig studenten aan om bij binnenkomst naast iemand te gaan zitten en gebruik korte samenwerkingsvormen zoals Think-Pair-Share. Dit helpt (neurodivergente) studenten om op een informele manier contact te maken, hun sociale netwerk uit te breiden en zich meer verbonden te voelen met de groep.
Voorgestelde activiteiten
De onderstaande activiteiten bieden gestructureerde mogelijkheden voor interactie en betrokkenheid tijdens de les. Sommige zijn gericht op visuele leerlingen, door gebruik van afbeeldingen, diagrammen of ruimtelijke ordening. Andere stimuleren gedeelde verantwoordelijkheid met duidelijke aanwijzingen in een laagdrempelige setting, of creëren ruimte voor individuele reflectie en focus. Het is belangrijk om de tijd goed te bewaken—sommige studenten hebben extra verwerkingstijd nodig, terwijl anderen de neiging hebben om te domineren. Het gebruik van een zichtbare timer op het bord helpt alle studenten om zicht te houden op de beschikbare tijd en hun deelname goed te doseren.
