De kracht van liefde in bedrijf

Met de kracht van Liefde In Bedrijf kun je bergen verzetten

Het is meestal niet één van de meestbesproken onderwerpen op het werk: liefde. Een gemiste kans, want liefde is een krachtbron die richting geeft aan werknemerstevredenheid, productiviteit en algeheel welzijn, zoals uit onderzoek blijkt. We hebben het dan trouwens niet over romantische liefde op de werkvloer, maar de kameraadschappelijke versie ervan. Waarin genegenheid, verbondenheid, warmte en zorgzaamheid de boventoon voeren. Hoe dat zit? Wij deden onderzoek!

De driehoekstheorie van de liefde

Volgens een wetenschappelijk artikel uit 1986 van Robert J. Sternberg bestaat (romantische) liefde uit 3 componenten: intimiteit, passie en toewijding (commitment):

• De intimiteitscomponent verwijst naar gevoelens van nabijheid, verbinding en verbondenheid
  • Passie staat voor driften en fysieke aantrekkingskracht, romantiek en seks
  • En de component toewijding (commitment) verwijst naar de beslissing om van iemand te houden en die liefde vervolgens te behouden

Hoe gaat het op je werk?

Deze componenten kunnen we ook vertalen naar de werkplek. Denk maar aan advies, hulp en emotionele steun tussen collega’s onderling of vanuit management. Of aan betrouwbaarheid, vertrouwen en respect; allemaal zaken die je tot de intimiteitscomponent kunt rekenen. Net als onderlinge connectie en verbondenheid, dat zijn ook voorbeelden van intimiteit in een kantoorsetting.

Passie op de werkvloer

Voor een groot deel komt passie voort uit emotionele investering in de relatie; denk hierbij aan intrinsieke betrokkenheid en toewijding. Bekeken vanuit het perspectief van de werkplek werkt dit twee kanten op. Bevlogenheid en (werk)plezier dragen bij aan motivatie en commitment. Wanneer je dit deelt, kan het een cultuur van nieuwsgierigheid, levenslang leren en innovatie bevorderen.

En zakelijk gezien dan?

De component van toewijding (commitment), is de meest rationele van de 3. Hierin zien we cognitieve elementen terug die verband houden met besluitvorming. Zoals de werknemer die besluit een baanaanbod te accepteren en vervolgens bereid is het beste van zichzelf te geven en bij het bedrijf te blijven. En natuurlijk de werkgever die een passende aanbieding doet aan een kandidaat en een high potential behoudt door arbeidsvoorwaarden en carrièremogelijkheden op elkaar te blijven afstemmen. Met als doel een langdurige relatie tussen bedrijf en werknemer die voor beide partijen naar tevredenheid is.

When leaders care less about their people, their people will be careless – Simon Sinek

Al het goede van liefde als potentiële krachtbron

Als liefde zoveel krachtig potentieel bevat, hoe maken we daar dan zo slim mogelijk gebruik van? Enerzijds zet top-down betrokkenheid de toon. Werkgevers die daadwerkelijk oog hebben voor wat hun werknemers nodig hebben om zich op hun plek, gewaardeerd en gerespecteerd te voelen, zorgen op een andere manier voor hun mensen dan leidinggevenden die hun team alleen spreken tijdens het beoordelingsgesprek.

What’s love got to do with it?

Kameraadschappelijke liefde is anders dan een op zichzelf gerichte emotie, zoals trots of vreugde. Deze zijn gericht op onafhankelijkheid en zelforiëntatie, terwijl companionate love een op anderen gerichte emotie is, die onderlinge afhankelijkheid en sensitiviteit bevordert, aldus een veelgeprezen wetenschappelijk artikel getiteld What's love got to do with it uit 2014. Wat ook prima evolutionair te verklaren is, als we dit soort liefde zien als een manier om sociale banden te versterken, waardoor mensen verbonden en betrokken blijven.

En als het eenmaal goed gaat…

Respect en waardigheid zijn dus met elkaar verweven en als het goed is, dan staan ze aan de basis van vertrouwen. Voeg oprechte interesse, zorgzaamheid en langetermijnfocus toe en top af met een portie moed en doelgerichtheid. Luister met oren, ogen én hart. Creëer een omgeving waarin mensen zich veilig en goed voelen en neem passende maatregelen voor het geval er een rotte appel opduikt. Last but not least, onthoud dat we allemaal mensen zijn en in this together.

Dit artikel is een door drs. Deborah Pluijmaekers vertaalde bewerking van The Power of Love in Business van mr. dr. Marina van Driel (Adviseur Erasmus institute for Business Economics) en Henri Slob MSc (PhD-kandidaat aan de Erasmus School of Philosophy en programmamanager van het Executive Program Liefde in Bedrijf van Erasmus Happiness Economics Research Organization)

Heb jij er behoefte aan om hierover van gedachten te wisselen met gelijkgestemden? Bekijk dan eens wat ons Executive Program Liefde in Bedrijf te bieden heeft!