Wellbeing and Virtual Environments - WaVe Lab

Groep mensen met post-its en whiteboard
Vrouw houdt een watermeloen voor haar gezicht die op een lachende mond lijkt.
Caju Gomes

Wat onderzoeken we?

Het Wellbeing and Virtual Environments Lab is een interdisciplinair team van gedragswetenschappers en ontwerpers. Wij willen innovatieve oplossingen voor welzijn vinden met behulp van toegepast onderzoek. Onze missie is om gedragswetenschap, design en technologie samen te brengen om positieve gedragsverandering en welzijn in het leven van mensen te stimuleren.

Waarom doen we dit onderzoek en op welke manier?

Studenten spelen een belangrijke rol in het versterken van onze samenleving. Student zijn heeft echter zijn uitdagingen. Ze zitten in een overgangsperiode waar ze druk kunnen ervaren vanuit de academische en de sociale kant. Het is een periode met risico's voor de geestelijke gezondheid, vooral wanneer studenten geen passende ondersteuning ervaren. Verschillende onderzoeken laten zien dat studenten stress en angst ervaren, depressieve symptomen vertonen en eenzaam zijn.

Om studenten te helpen moeten we weten hoe en wanneer we hen kunnen ondersteunen, rekening houdend met hun individuele behoeften en kwetsbaarheden. Bij het ontwikkelingsproces en het onderzoek naar digitale hulpmiddelen gebruiken we een mensgerichte benadering. We betrekken studenten bij elke stap van het proces en geven hen als co-ontwerpers een actieve rol in het ontwerp van interventies. Om oplossingen te vinden voor praktische en onderzoeksproblemen, werken we met verschillende expertises in een team samen: geestelijke gezondheid, design, onderzoeksmethoden, biostatistiek, datawetenschap en machinelearning. We maken gebruik van innovatieve methodologieën zoals Micro Randomized Trials [MRT's].

Hoe maakt ons onderzoek impact?

Onze onderzoeksprojecten hebben op meerdere niveaus impact:

1. Maatschappij

Met onze digitale gedragstools ondersteunen we studenten in hun ontwikkeling tot gezonde en veerkrachtige personen die de uitdagingen van het volwassen leven aankunnen. We helpen de barrières rond geestelijke gezondheid te doorbreken (zoals het stigma op geestelijke gezondheid en gebrekkige kennis over geestelijke gezondheid). En we overbruggen de kloof tussen de behoeften van studenten met psychische klachten en de beschikbare behandelingen.

2. Wetenschap / Onderzoek

We willen de weg vrijmaken voor innovatieve digitale oplossingen die de geestelijke gezondheid bevorderen. Met ons onderzoek maken we impact omet de manier waarop digitale interventies voor gedragsverandering worden gecreëerd en getest. We gebruiken innovatieve benaderingen om de effectiviteit van afzonderlijke interventies te evalueren. Zo begrijpen we beter wat in welke context en voor welke mensen werkt. Wij ontwikkelen ook een totaalvisie op activeringsstrategieën om duurzame gedragsverandering bij gebruikers van digitale instrumenten te ondersteunen.