Rotterdamlezing 2024

Hoe waarde weerbaar wordt: bouwen aan de gemeenschapseconomie in Rotterdam
Illustratie van Rotterdam met voorbeelden van burgercollectieven.
maandag 13 mei 2024, 19:00 - 21:30

Arminius Debatpodium, Museumpark 3, Rotterdam

Voeg toe aan agenda
ronald van raak praat met mensen op podium
Alexander Santos Lima

Zijn de vele burgercollectieven in Rotterdam de missing link tussen burgers en overheid? Hoogleraar Tine De Moor neemt je mee op een tocht door het Rotterdam van het verleden naar een verre toekomst, die wellicht weer lokaler wordt dan tevoren.

De 20e Rotterdamlezing wordt gegeven door Tine de Moor, hoogleraar Social Enterprise & Institutions for Collective Action. Burgercollectieven staan centraal tijdens de lezing. Een burgercollectief is een organisatie of groep mensen die zich verenigen om gemeenschappelijke doelen na te streven of problemen aan te pakken die relevant zijn voor hun gemeenschap.

Samen sta je sterker!

In veel gevallen richten burgercollectieven zich op sociale, milieu- of politieke kwesties. Ze kunnen bijvoorbeeld actie ondernemen om het milieu te beschermen, armoede te bestrijden, lokale gemeenschappen te versterken of politieke veranderingen te bevorderen.

Er zit poëzie in burgercollectieven, zeker, maar zijn ze ook iets anders dan alleen maar mooi en inspirerend? Kunnen ze ook het verschil maken voor individuele burgers én voor de samenleving als geheel? En wat kunnen wetenschappers hierin betekenen? Kunnen zij ook meezoeken naar oplossingen? Of moeten ze zich afzijdig houden en zich beperken tot het identificeren van de oorzaken en het stellen van doelen?

TijdProgramma
19:00Inloop
19:30Aanvang Rotterdamlezing
21:15Borrel
22:00Afsluiting

Rotterdamlezing

De Rotterdamlezing heeft altijd een scherp oog voor de meest actuele vragen in Rotterdam. Het belooft weer een avond te worden vol inspiratie en dialoog, waar wetenschapper Tine de Moor je meeneemt in haar onderzoek naar de oplossingen van de uitdagingen in de Rotterdamse maatschappij.

• Vanaf medio maart kun jij je gratis tickets reserveren via eur.nl/rotterdamlezing.

• Erasmus Universiteit Rotterdam bestaat 110 jaar. Dit evenement is onderdeel van ons 22e lustrum. Bekijk al onze lustrumevents.

• De Rotterdamlezing vindt plaats op de eerste dag van het Leven Lang Leren Festival. In de week van 13 tot en met 18 mei organiseert Erasmus Universiteit Rotterdam in samenwerking met de gemeente door de gehele stad tientallen gratis interessante activiteiten.