Stedelijk welzijn

Van gezonde steden naar gezonde mensen
People running in the city

Steden staan voor uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, gezondheid, welvaart en sociale en economische cohesie. Steden groeien sterk, in 2050 wordt verwacht dat ruim twee derde van de wereldbevolking in stedelijk gebied woont. Voor beleidsmakers wereldwijd is het een prioriteit om steden gezonder en meer leefbaar te maken.

De manier waarop we onze steden gebruiken, verandert. We zoeken steden die kansen bieden op werk, maar ook gelegenheid geven om te ontspannen en te genieten. Met andere woorden inwoners zoeken steden met een goede kwaliteit van leven. Succesvolle steden voeren niet alleen beleid gericht op economische groei, maar stimuleren brede welvaart onder meer in de vorm van welzijn, gezondheid en geluk.

Gezonde en gelukkige steden

Onze experts hebben uitgebreide ervaring met het meten en onderzoeken van de effecten van beleid gericht op gezondheid en geluk in steden. Bijvoorbeeld: welke kenmerken van de stedelijke omgeving dragen bij aan gezond gedrag? Wat is het effect van groene infrastructuur op het welzijn van mensen? Wat is het effect van snelheidsverlaging op de gezondheid van mensen?

Van gezonde steden naar gezonde mensen

Een gezondheids- en welzijnsperspectief kan stedelijke interventies en transportinterventies succesvoller maken. Het aanmoedigen van een gezonde levensstijl of het transformeren van de gebouwde omgeving kan bijdragen aan het veranderen van het gedrag van mensen en het verbeteren van hun gezondheid en welzijn. Gezondheid en welzijn hebben tastbare economische voordelen, waaronder het verlagen van de kosten van de gezondheidszorg, het verhogen van de productiviteit en het vergroten van de aantrekkelijkheid van steden. Door te leren van andere disciplines, plaatsen de experts van Erasmus UPT deze discussie in breder perspectief.

Innovatief onderzoek

Indien nodig ontwikkelen we onze eigen onderzoekstools. Met TRACKEUR hebben we een nieuwe innovatieve manier gecreëerd om gedetailleerde gegevens van mensen in aangewezen onderzoeksgebieden te hebben. Het is een geweldige manier om de zachtere gegevens te onderzoeken, zoals welzijn, loopgedrag en percepties van een stad.

Selectie van recente projecten

• Child and father walking to school
    Payamos

Payamos (Promotion of Physical Activity of the Youth through Active Mobility to School) bevordert de fysieke activiteit van kinderen van 9-12 jaar en jongeren van 14-18 jaar in zeven Europese landen.

• Woman using virtual reality in the city
    Built environment and EEG Mood study

Een empirische beoordeling van de gezondheidsvoordelen van verschillende stedelijke omgevingen met behulp van fysiologische en psychologische maatregelen, met behulp van virtual reality (VR)

• GPS in the city