Hoe is het om een peercoach te hebben?
Lees hier Charisa's ervaring

Hoe is het om een peercoach te hebben?

Sinds begin 2020 zijn we gestart met het Peercoachtraject. Dit houdt in dat één van onze ambassadors een (veelal jongerejaars) student begeleid. Bij het maken van een match kijken we naar de type persoonlijkheden en de hulpvraag. Het kan dan zo zijn dat een student met dezelfde functiebeperking de beste match is, omdat het een heel specifieke vraag is. Toch zien we ook dat juist een match met een student met een heel andere functiebeperking heel waardevol kan zijn. Juist omdat deze student andere ervaringen en inzichten heeft, kan hij of zij de andere student extra goed verder helpen. Hieronder lees je de ervaring van Charisa, een van de eerste student die is gestart met een peercoach. 

Ik ben Charisa en Ik ben 21 jaar. Ik studeer Pedagogische Wetenschappen. Deze opleiding doe ik sinds 2019. Hiervoor heb ik hbo gedaan en daarna Fiscaal Recht gedaan aan Erasmus, maar dat lag mij niet. De opleiding Pedagogische Wetenschappen vind ik heel leuk. De stof vind ik interessant en ik kan het ook terugkoppelen aan het dagelijks leven.
Ik ben geboren en getogen Rotterdamse, om dicht bij mijn Rotterdamse roots te blijven, heb ik ervoor gekozen aan de EUR te studeren. Studeren aan de EUR vind ik fijn, omdat ik de omgeving al ken. Wel was het vooral in het begin erg uitzoeken bij wie je voor wat moet zijn.


Door middel van de studieadviseur en de studentendecaan heb ik gehoord over het project ‘peercoaches’. Zij hebben mij aangeraden om mee te doen aan dit project, omdat ik met een aantal vragen zat met betrekking tot mijn functiebeperkingen. Nadat ik hoorde dat het peercoachtraject inhoudt dat je aan een andere student wordt gekoppeld die soortgelijke ervaringen heeft, heb ik de keuze gemaakt om mee te doen. Het leek mij fijn om iemand te hebben waar je mee kan sparren over bepaalde zaken die betrekking hebben tot mijn functiebeperkingen.
 

Op dit moment heb ik 2 peercoaches, voor elke functiebeperking heb ik een aparte peercoach. Maar eigenlijk bespreek ik met beide over beide functiebeperkingen en alles wat daarbij komt kijken. Ik vind het hebben van een peercoach erg fijn, omdat ik soms even mijn hart wil luchten over bepaalde zaken. Het is dan fijn om iemand te hebben die met een frisse blik meer inzicht kan geven, of gewoon even naar je luistert. Daarnaast vind ik het fijn dat mijn peercoaches vaak hun eigen tips & trucs met mij delen. Zij hebben al eerder in mijn situatie gezeten, dus het is handig dat zij die ervaringen delen. Met de peercoaches spreek ik ongeveer 1 keer per 2 weken af, maar buiten het fysiek afspraken hebben altijd online contact. Dat is dan meestal wekelijks.

Wat voor mij erg leerzaam was, was dat we tijdens een bespreking met 1 van de peercoaches, bijvoorbeeld zijn nagegaan hoe ik tentamens beter kan maken. Dit hebben we gedaan doorat mijn peercoach is meegegaan naar een toets inzage. We hebben samen gekeken waar ik de mist ik ging. Nu heb ik een aantal tips gekregen en meer inzicht hoe ik bepaalde punten kan verbeteren om mijn tentamens beter te maken.

Aan andere studenten zou ik willen mee geven dat het fijn is om peercoaches te hebben om mee te kunnen sparren. Believe in yourself!

 

Wil jij ook peercoach worden, of heb je juist een peercoach nodig?