Participatie, bewonersinitiatieven en sociaal ondernemerschap

Onderzoekers
Three volunteers standing together
  • prof.dr. Arwin van Buuren

Uitnodigend besturen

Hoe kunnen overheden zich zo organiseren dat zij het organiserend vermogen van initiatieven optimaal benutten?

• prof.dr. Jurian Edelenbos

Interactieve vormen van besturen

Hoe kunnen legitieme, effectieve en duurzame relaties tussen overheden en bewonersinitiatieven worden vormgegeven?

• dr.ir. Beitske Boonstra

Stedelijke governance

Hoe en via welke actoren komt een productieve samenwerking tot stand tussen publieke instanties en maatschappelijke initiatieven in de stad?

• dr.ir. Jasper Eshuis

De rol van emoties bij participatie

Jasper is speciaal geïnteresseerd in de vraag hoe bewoners, bedrijven en overheden samen kunnen werken op basis van enthousiasmering, ‘verleiding’ en nudging, en hoe dit samengaat met klassiek overheidsbeleid.

• dr. Gijs Custers

Sociale ongelijkheid in en tussen wijken

Hoe ontwikkelen middenklassen zich in wijken? Hoe zit het met ongelijkheid in participatie tussen verschillende groepen?

Gijs Custers
  • dr. Mike Duijn

Innovatie in het openbaar bestuur

Zijn specifieke ervaring, kennis en affiniteit ligt bij governance vraagstukken op het gebied van stedelijke en ruimtelijke ordening, decentrale energievoorziening, ondergrond, bodem- en waterbeheer en klimaatadaptatie.

• dr. Philip Karré

Sociaal ondernemen en sociale innovatie

Hoe kunnen we impact genereren door op een ondernemende manier te werken aan maatschappelijke vraagstukken? Wat vraagt het hybride karakter van sociaal ondernemen en sociale innovatie van initiatiefnemers, bestuurders en de samenleving?

Philip Karre
  • dr. Ingmar van Meerkerk

Management van burgerinitiatieven en interactieve vormen bestuur

Succesfactoren wat betreft prestaties en duurzaamheid van burgerinitiatieven met specifieke aandacht voor de rol van verbindende personen.

• dr. Jose Nederhand

Legitimiteit van participatie en initiatieven: de rol van ambtelijk en politiek leiderschap

Hoe kunnen en willen ambtenaren, bestuurders en volksvertegenwoordigers toetsen en sturen op goede participatie en burgercollectieven? En hoe, en door wie, wordt “goed” gedefinieerd?

• dr. Jitske van Popering

Samenwerkend vermogen vergroten

Zij doet onderzoek naar het vermogen van partijen om bij te dragen aan succesvolle samenwerking. Jitske richt zich daarbij op de volgende domeinen: ruimte, waterveiligheid, klimaatadaptatie, energie en bodem.

Foto van Jitske van Popering-Verkerk
  • dr. William Voorberg

Ontwerpen van co-productie tussen overheid en samenleving

Hoe functioneert de samenwerking tussen burgers en overheden? Hoe kunnen ontwerp en interventie bijdragen aan een betere samenwerking?

Dr. William Voorberg
  • Steven Blok, MSc

De verhouding collectieve actie en bewonersinitiatieven

Hoe werken bewoners samen bij burgerinitiatieven? Wat is het effect van overheidsinterventie op het functioneren van bewonersinitiatieven?

Steven Blok
  • Vatan Huzeir, MSc

Activisme voor duurzaamheid

Hoe werken activistische groepen in het realiseren van duurzame doelen? Hoe verhouden zij zich tot de bestaande structuren van politiek en bestuur?

Vatan Hüzeir Research Master SCMA Alumni
  • Malika Igalla, MSc

Duurzaamheid en prestaties van burgerinitiatieven

Het in beeld brengen en verklaren van de duurzaamheid en prestaties van burgerinitiatieven door relaties met sleutelfactoren te onderzoeken vanuit een mixed methods onderzoeksstrategie.

Handtekening Erasmus
  • Joëlle van der Meer, MSc.

Veranderende rollen voor ambtenaren, ambtelijk vakmanschap

Ik doe onderzoek naar de veranderende eisen die worden gesteld aan ambtenaren (rolpercepties) en wat dit betekent voor het ambtelijk vakmanschap.

• Vivian Visser, MSc.

Uitnodigend besturen

Vivian Visser richt zich in haar onderzoek en advies op de vraag hoe overheden het organiserend vermogen van burgerinitiatieven optimaal kunnen benutten. Haar onderzoek is gepositioneerd op het snijvlak van bestuurskunde en sociologie en bestudeert de perspectieven van zowel burgers als ambtenaren.