Na je studie

Wat zijn jouw carrière mogelijkheden?
Career Advice Alumni Website

Wat voor carrière heb jij voor ogen? Wil je in een commerciële sector werken of juist aan de slag bij een non-profit bedrijf? Misschien wil je wel je eigen bedrijf starten of zie jij juist een carrière als onderzoeker helemaal zitten. Wat het ook is, het is belangrijk je verwachtingen van een bepaald beroep of sector te onderzoeken.

Met een bachelor of master van de Erasmus Universiteit Rotterdam heb je veel mogelijkheden om aan de slag te gaan op de arbeidsmarkt. Hieronder hebben wij kort de mogelijkheden opgesomd. Houd bij het lezen in gedachten dat het om algemene beschrijvingen gaat.

Een multinationale onderneming is een bedrijf dat in verschillende landen over de wereld werkzaam is. Tijdens je werkzaamheden bij een multinational kom je in aanmerking met mensen van verschillende culturen en achtergronden. Het kan zo zijn dat jij misschien ook wel eens in het buitenland aan het werk moet. Op de pagina Studeren en werken in het buitenland lees je meer over de vaardigheden die in een internationale omgeving van je worden gevraagd. Mocht je benieuwd zijn wat voor functies je bij een multinational kan uitvoeren, is het raadzaam deel te nemen aan één van de vele evenementen op de campus. Veel multinationals zijn vertegenwoordigd op recruitmentdagen, in-housedagen en netwerkevenementen die worden georganiseerd door verschillende studieverenigingen.

Midden- en kleinbedrijven (MKB) zijn samen 99% van alle ondernemingen in Nederland. Wanneer je bij een onderneming aan de slag wilt, is het dus erg aannemelijk dat je je carrière bij een MKB start. Intermediair heeft de voor- en nadelen van het werken voor een groot of klein bedrijf voor je op een rijtje gezet.

Meer informatie over hoe je het best een baan bij een MKB kan vinden, vind je op de volgende websites:

Werken bij een NGO geeft je de mogelijkheid om te werken bij een organisatie die zich richt op een maatschappelijk belang. Zij zetten zich bijvoorbeeld in voor ontwikkelingshulpverlening, verbeteren van mensenrechten en het beschermen van het milieu. De onderwerpen beperken zich echter niet tot puur idealisme, het gaat bij NGO’s veelal om de vertegenwoordiging van één thema. Zo vallen de vakbonden, de ANWB en patiëntenverenigingen er ook onder. Sommige NGO’s zijn op nationaal actief, anderen op internationaal niveau. De NGO-sector is significant gegroeid over de laatste twee decennia. Dit komt enerzijds omdat de organisaties groeien en anderzijds omdat zij een professionaliseringsslag hebben gemaakt. Meer informatie over hoe je het best een baan kan vinden bij een NGO vind je op de volgende websites:

Wanneer je de Nederlandse bevolking wilt ondersteunen en een bijdrage wilt leveren aan de samenleving, is het werken voor de overheid misschien een goed idee. De overheid is heel breed, hieronder vallen: ministeries, rijksdiensten en semi-overheid zoals universiteiten, ziekenhuizen. Denk ook aan bekende organisaties als het Kadaster, het KNMI, Forensisch Instituut, het UWV, Rijkswaterstaat, RIVM, COA. Dit zijn de zogenaamde zelfstandige bestuursorganen en vallen ook onder het openbaar bestuur.

Op zoek naar meer achtergrond informatie?

Op zoek naar een overzicht met stages vacatures?

Wellicht wil je na je studie de wetenschap nog niet de rug toe keren. Solliciteren voor een PhD-functie is een goede manier om je wetenschappelijke carrière vorm te geven en naar het volgende niveau te tillen. Wanneer je je aanmeldt voor een PhD-programma schrijf je doorgaans een onderzoeksvoorstel. Wanneer deze wordt goedgekeurd, dient dit voorstel als basis voor je onderzoek. In Nederland ben je als PhD’ers in dienst bij de universiteit, je ontvangt hier dan ook een salaris voor. In andere landen ben je vaak als student aan de universiteit verbonden. Het is in dat geval van belang om een beurs aan te vragen.

PhD-functies zijn populair en de competitie is dan ook groot. Wanneer je nadenkt over het volgen van een PhD is het raadzaam om advies te vragen aan mensen die onderzoek doen, zoals je thesisbegeleider. Denk je tijdens je bachelor al over promoveren? Dan is het volgen van een research master ten opzichte van een gewone master een goede stap. Hier kun je de mogelijkheden onderzoeken om een onderzoeksmaster aan de EUR te volgen. Daarnaast is het nuttig om huidige PhD’ers te vragen naar hun ervaringen en tips. Je vindt een overzicht van PhD studenten van jouw faculteit op de website van jouw faculteit, of je kan hen opzoeken op LinkedIn en EUR Connect.

Voor meer informatie over het vinden van een PhD positie of andere vacatures binnen het wetenschappelijk onderwijs en onderzoeksinstanties: https://www.academictransfer.com/en/

Als je vrijheid hoog in het vaandel hebt staan en je eigen baas wilt zijn, dan kun je zzp'er worden. Als zelfstandige/ freelancer heb je de vrijheid om je eigen opdrachten op te pakken en ze uit te voeren zoals jij dat wilt. En je kunt een hoger uurtarief rekenen dan bij werken in loondienst.
Of als je een goed ondernemersidee hebt waarbij je een product of dienst op de markt wilt zetten, dan kan zelfstandig ondernemerschap een optie zijn.

Het verschil tussen zzp'er en eigen ondernemerschap is dat een ondernemer verbonden is aan een product of idee. Een zzp'er wordt ingehuurd als persoon om specifiek werk te verrichten.

Erasmus Universiteit Rotterdam biedt talrijke mogelijkheden om je kennis over zelfstandig ondernemerschap te verrijken en om jouw netwerk te vergroten. Kijk bijvoorbeeld naar het Erasmus Centre for Entrepeneurship (ECE).

Ook is het belangrijk dat je je goed informeert zodra je als zzp'er start of begint als zelfstandig ondernemer. Zorg dat je een duidelijk plan of idee hebt, de markt hebt verkend, tarieven hebt bepaald en dat je weet wat je rechten en plichten zijn, ook op fiscaal gebied. Daarnaast is het van belang dat je je inleest over de benodigde verzekeringen.

Weten of ondernemen iets voor je is? Test je ondernemerskwaliteiten op https://www.123test.nl/ondernemerstest/ of op https://www.kvk.nl/krachtmeting/

Op het Ondernemersplein van de Kamer van Koophandel vind je tips en een stappenplan om je bedrijf te starten. Hier kun je ook jouw ondernemerskwaliteiten testen:
ondernemersplein.kvk.nl

Voor het starten van een eigen bedrijf moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel:
www.kvk.nl

Als zzp’er en zelfstandig ondernemer krijg je te maken met de belastingdienst. Alles over fiscale regels en ook voordelen zoals de startersregeling, vind je op de site van de belastingdienst voor ondernemers. Kijk ook naar de webinar waarin wordt uitgelegd welke fiscale gevolgen het starten van een onderneming voor jou heeft.
www.belastingdienst.nl

Wanneer je eenmaal weet welke sector/branche je het meest aanspreekt, kan je je gaan verdiepen in de verschillende bedrijven of organisaties binnen die sector.

  • Lees de volledige website van het bedrijf/de organisatie van jouw voorkeur, vergeet daarbij niet het jaarverslag te downloaden.
  • Lees wat er in andere media is geschreven over het bedrijf: bijvoorbeeld in het financieel dagblad.
  • Door veel te lezen, krijg je meer kennis en inzicht in het bedrijf/de organisatie, waardoor je beter kunt beoordelen of het bedrijf je echt aanspreekt EN je verzamelt waardevolle informatie die je kunt gebruikten voor je sollicitatiebrief. Het kan je helpen bij het formuleren van een onderscheidende motivatie, waarom je graag bij dat bedrijf/die organisatie zou willen werken.

Hieronder vind je links voor het vinden van informatie over bedrijven, branches en beroepen

Het bezoeken van bedrijvendagen, recruitment events en in-housedagen is een laagdrempelige manier om in contact te komen met (recruiters van) een bedrijf.

Je kan soms overdonderd worden door de hoeveelheid informatie op in-house en recruitmentdagen. Het is dan ook belangrijk om voorbereid naar zo’n dag te gaan. Lees de websites van de bedrijven goed door en formuleer vragen voor de bedrijven waar je in geïnteresseerd bent. Zorg dat je je kwaliteiten, interesses en persoonlijke doelen goed paraat hebt, zodat je jezelf goed kan introduceren.

  • Vraag om je heen! Vraag medestudenten, docenten, professoren, alumni of mentoren of zij nog bedrijven kennen in de branche van jouw interesse.
  • Probeer in contact te komen met iemand die iemand kent binnen deze bedrijven/organisaties.

Er zijn verschillende manieren om een baan te vinden.

Er bestaan veel verschillen vacaturebanken. Op deze websites kun je je CV uploaden zodat mogelijke werkgevers deze kunnen inzien. Lees voor het uploaden altijd goed de algemene voorwaarden en privacy statements door. Je uploadt immers persoonlijke informatie. Op deze websites kunnen bedrijven dus zoeken naar kandidaten, maar hier kun jij ook vaak op zoek naar vacatures.

TIP:

  • Het is vaak vruchtbaarder om heel gericht en met zorg een klein aantal brieven te versturen dan veel algemene en daardoor oppervlakkige, - 13 in een dozijn - brieven. (zie ook onze tips voor CV en sollicitatiebrief).

Veel vacatures worden niet op vacaturebanken gepubliceerd maar op een andere manier ingevuld. Het schrijven van open sollicitaties kan dus een succesvol zijn. Wanneer je weet wat voor baan je wilt en waar je deze het liefst wilt uitvoeren, wacht dan niet op de vacature maar schrijf een open sollicitatiebrief. Je laat zo zien dat je gemotiveerd en pro-actief bent. In deze brief bied je jezelf aan voor een positie. Daarnaast kan je ook een werkgever vragen of er andere mogelijkheden zijn om het bedrijf beter te leren kennen. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om mee te lopen met medewerkers of voor een stage, vrijwilligerswerk, of zomerbaan.

Tips:

  • Let op de toon van je brief, het moet passen bij de bedrijfscultuur.
  • Wees heel erg duidelijk over je motivatie om bij het specifieke bedrijf te willen werken.
  • Maak duidelijk wat je hen te bieden hebt. Wat kan jij voor het bedrijf betekenen? Welk probleem kun je oplossen? Je verkooppunten kunnen zijn: je vaardigheden, je kennis en/of persoonlijke kenmerken.
  • Bekijk voorbeelden van open sollicitatiebrieven.

Wanneer je op zoek bent voor een parttimebaan tijdens je studie of een fulltime na je afstuderen, kan een baan via het uitzendbureau een goed startpunt zijn. Voordeel van werken via een uitzendbureau is dat je wordt geholpen bij het zoekproces en je vaak voor een korte periode ergens gaat werken. Je komt op die manier bij verschillende bedrijven over de vloer. Het is wel belangrijk om de contractuele voorwaarden goed door te lezen. Naast uitzenden kun je ook worden gedetacheerd. Je hebt dan een contract met een detacheringsbedrijf en wordt door hen bij klanten ingezet, meestal voor langere duur.

Bekende uitzend- en detacheringsbureaus zijn bijvoorbeeld:

Recruiters zijn mensen die werknemers zoeken die bij een geschetst functieprofiel passen. Er zijn recruiters die alleen voor het bedrijf waar ze zelf werkzaam zijn kandidaten werven en recruiters die in opdracht van een bedrijf kandidaten werven. In dat laatste geval heeft het bedrijf hun wervingsproces uit handen gegeven aan de externe recruitment partner.

Bureaus
Verschillende bureaus hebben zich gespecialiseerd in een specifiek beroep(stak) of in een bepaald geografisch gebied. Via Google kun je je oriënteren op deze bureaus. Gebruik daarbij combinaties van verschillende trefwoorden, zoals recruitment + sales, of recruitment + Rotterdam.

Op de campus
Onderdeel van recruitment is campus recruitment. De naam zegt het al, hierbij vindt de werving op de campus plaats. Tijdens diverse activiteiten geven bedrijven studenten de kans hun bedrijf beter te leren kennen. Bedrijven krijgen tijdens deze activiteiten een idee welke studenten goed bij het bedrijfsprofiel passen. Deze manier van recruiten wordt vaak toegepast voor stages en startersbanen in vakgebieden waar talent schaars is. Grote bedrijven vragen soms studenten om als campusrecruiter te werken. Deze studenten worden gevraagd om hun ogen en oren open te houden om zo goede studenten tijdens colleges en werkgroepen te scouten die mogelijk geïnteresseerd zijn om met het bedrijf in contact te komen (zoals: Philips, EU, Unilever). Activiteiten op de campus worden vaak in samenwerking met studie of faculteitsverenigingen georganiseerd, houd daarom hun agenda goed in de gaten.

Netwerken is ook goede manier om toegang te krijgen tot de verborgen arbeidsmarkt. Het is een manier waarop je je inzetbaarheid, nu en in de toekomst,kan vergroten (employability). Door met diverse mensen het gesprek aan te gaan en contact te onderhouden, zullen zij jou en je competenties niet snel vergeten. Je hoeft je niet perse alleen op de verborgen arbeidsmarkt te richten, ook het verkrijgen van relevante informatie kan jou heel goed helpen in het zoeken naar werk. Netwerken kan op verschillende manieren gebeuren. Er zijn netwerkbijeenkomsten of bijvoorbeeld speciale inhouse dagen waarbij je als student kunt kennismaken met medewerkers van een bedrijf. Maar eigenlijk is netwerken simpelweg het leren kennen van nieuwe mensen (liefst in de sector waarin je geïnteresseerd bent) en via hen nuttige informatie op te doen die je helpt bij het vormgeven van je loopbaan. Het werkt vaak prettig het op een laagdrempelige manier te benaderen. Mocht je netwerken na onderstaand stuk nog steeds een lastig en abstract thema vinden, kan je je opgeven voor onze workshop.

De reden waarom je zou moeten netwerken zijn erg simpel: veel vacatures worden niet gepubliceerd op de publieke kanalen. Om een uitgebreid wervingsproces te omzeilen, nemen veel bedrijven nieuw personeel aan op aanbevelingen van hun medewerkers.
Netwerken heeft niet alleen voordelen, het kost ook veel tijd en energie. Je moet tijd vrijmaken om mensen te ontmoeten en energie steken in je voorbereiding op deze gesprekken. Netwerken is misschien niet de snelste manier om een baan te vinden, maar vaak wel een van de meest effectieve.

Voordat je denkt aan netwerkevenementen, is het handig om eens om je heen te kijken. Breng de professionele (en persoonlijke) contacten die al hebt in kaart. Maak een lijst van deze contacten en markeer ze als koude, lauwe of warme contacten. De laatste toevoeging is van belang omdat het je helpt bij het contact leggen met deze bekenden. Wanneer je een koud contact benadert, stel je andere vragen dan wanneer je een warm contact benadert. Ook zullen de verwachtingen verschillen.

Wanneer je naar een event gaat dat gericht is op netwerken, is voorbereiding ook heel belangrijk. Netwerken is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen en verbeteren. Hoe meer je oefent, hoe beter je erin wordt. In het begin zal je veel tijd moeten investeren in het onderzoeken van de bedrijven die aanwezig zullen zijn op de events.. Kijk bijvoorbeeld op de website van ERD en banenmarkten en bedenk op voorhand welke bedrijven jouw interesse wekken en waar je contact mee zou willen opnemen. Na de theoretische voorbereiding komt de praktische: Wat trek je aan? (casual business) Heb je je LinkedIn geüpdatet? En heb je je CV ingepakt? Zorg daarnaast dat je lijst met vragen up-to-date is, oefen je elevatorpitch een paar keer en wellicht kan het zelfs handig zijn om businesskaartjes mee te nemen.

Wanneer je een netwerkevenement hebt bijgewoond en je zelf business/netwerkkaartjes hebt uitgedeeld, of er een aantal hebt ontvangen, is het belangrijk dat je in contact blijft met deze personen. Wacht niet te lang om weer contact met hen op te nemen, maar zorg wel dat je dit met een duidelijke reden doet. De tijd van de persoon in kwestie is kostbaar en je wilt deze niet verdoen met het stellen van niet relevante vragen of een oppervlakkig gesprek.

  1. Vraag nooit om een baan. Dit is namelijk niet iets wat men zomaar kan geven. Wel kan men je interessante informatie geven over het werkveld, het beroep, de aannameprocedure, etc.
  2. Maak na afloop van een evenement een lijst van alle mensen die je hebt ontmoet: waar werken ze? Wat doen ze? Welke onderwerpen heb je met hen besproken en hoe kunnen ze je helpen? Dit zorgt dat je de belangrijke informatie niet vergeet, mogelijk zit er een aanleiding tussen voor vervolgcontact.
  3. Wanneer je contact zoekt met iemand die je op een netwerkevent hebt ontmoet, is het belangrijk op voorhand nog onderzoek te doen naar het bedrijf en de functie van de persoon in kwestie.
  4. Neem altijd je CV mee (met foto) naar een netwerkevent of gesprek.  Vanzelfsprekend heb je je CV secuur nagekeken en is hij van goede kwaliteit. Door je CV uit te delen, onthoud de ander je makkelijker. Voor je, je CV uitdeelt is het handig deze nog door een buitenstaander te laten controleren. Je kunt een afspraak maken voor onze CV en LinkedIn check.
  5. Stel geen oppervlakkige vragen die je ook zelf zou kunnen beantwoorden wanneer je de website van het bedrijf had bezocht. Denk goed na over je vragen, wat wil je nu echt weten?

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen