Na je studie

Wat zijn jouw carrière mogelijkheden?

Wat voor carrière heb jij voor ogen? Wil je in een commerciële sector werken of juist aan de slag bij een non-profit bedrijf? Misschien wil je wel je eigen bedrijf starten of zie jij juist een carrière als onderzoeker helemaal zitten. Wat het ook is, het is belangrijk je verwachtingen van een bepaald beroep of sector te onderzoeken.

Met een bachelor of master van de Erasmus Universiteit Rotterdam heb je veel mogelijkheden om aan de slag te gaan op de arbeidsmarkt. Hieronder hebben wij kort de mogelijkheden opgesomd. Houd bij het lezen in gedachten dat het om algemene beschrijvingen gaat.

Een multinationale onderneming is een bedrijf dat in verschillende landen over de wereld werkzaam is. Tijdens je werkzaamheden bij een multinational kom je in aanmerking met mensen van verschillende culturen en achtergronden. Het kan zo zijn dat jij misschien ook wel eens in het buitenland aan het werk moet. Op de pagina Studeren en werken in het buitenland lees je meer over de vaardigheden die in een internationale omgeving van je worden gevraagd. Mocht je benieuwd zijn wat voor functies je bij een multinational kan uitvoeren, is het raadzaam deel te nemen aan één van de vele evenementen op de campus. Veel multinationals zijn vertegenwoordigd op recruitmentdagen, inhousedagen en netwerkevenementen die worden georganiseerd door verschillende studieverenigingen.

Midden- en kleinbedrijven (MKB) zijn samen 99% van alle ondernemingen in Nederland. Wanneer je bij een onderneming aan de slag wilt, is het dus erg aannemelijk dat je je carrière bij een MKB start. Intermediair heeft de voor- en nadelen van het werken voor een groot of klein bedrijf voor je op een rijtje gezet.

Meer informatie over hoe je het best een baan bij een MKB kan vinden, vind je op de volgende websites:

Werken bij een NGO geeft je de mogelijkheid om te werken bij een organisatie die zich richt op een maatschappelijk belang. Zij zetten zich bijvoorbeeld in voor ontwikkelingshulpverlening, verbeteren van mensenrechten en het beschermen van het milieu. De onderwerpen beperken zich echter niet tot puur idealisme, het gaat bij NGO’s veelal om de vertegenwoordiging van één thema. Zo vallen de vakbonden, de ANWB en patiëntenverenigingen er ook onder. Sommige NGO’s zijn op nationaal actief, anderen op internationaal niveau. De NGO-sector is significant gegroeid over de laatste twee decennia. Dit komt enerzijds omdat de organisaties groeien en anderzijds omdat zij een professionaliseringsslag hebben gemaakt. Meer informatie over hoe je het best een baan kan vinden bij een NGO vind je op de volgende websites:

Wanneer je de Nederlandse bevolking wilt ondersteunen en een bijdrage wilt leveren aan de samenleving, is het werken voor de overheid misschien een goed idee. De overheid is heel breed, hieronder vallen: ministeries, rijksdiensten en semi-overheid zoals universiteiten, ziekenhuizen. Denk ook aan bekende organisaties als het Kadaster, het KNMI, Forensisch Instituut, het UWV, Rijkswaterstaat, RIVM, COA. Dit zijn de zogenaamde zelfstandige bestuursorganen en vallen ook onder het openbaar bestuur.

Op zoek naar meer achtergrond informatie?

Op zoek naar een overzicht met stages vacatures?

Wellicht wil je na je studie de wetenschap nog niet de rug toe keren. Solliciteren voor een PhD-functie is een goede manier om je wetenschappelijke carrière vorm te geven en naar het volgende niveau te tillen. Wanneer je je aanmeldt voor een PhD-programma schrijf je doorgaans een onderzoeksvoorstel. Wanneer deze wordt goedgekeurd, dient dit voorstel als basis voor je onderzoek. In Nederland ben je als PhD’ers in dienst bij de universiteit, je ontvangt hier dan ook een salaris voor. In andere landen ben je vaak als student aan de universiteit verbonden. Het is in dat geval van belang om een beurs aan te vragen.

PhD-functies zijn populair en de competitie is dan ook groot. Wanneer je nadenkt over het volgen van een PhD is het raadzaam om advies te vragen aan mensen die onderzoek doen, zoals je thesisbegeleider. Denk je tijdens je bachelor al over promoveren? Dan is het volgen van een research master ten opzichte van een gewone master een goede stap. Hier kun je de mogelijkheden onderzoeken om een onderzoeksmaster aan de EUR te volgen. Daarnaast is het nuttig om huidige PhD’ers te vragen naar hun ervaringen en tips. Je vindt een overzicht van PhD studenten van jouw faculteit op de website van jouw faculteit, of je kan hen opzoeken op LinkedIn en EUR Connect.

Voor meer informatie over het vinden van een PhD positie of andere vacatures binnen het wetenschappelijk onderwijs en onderzoeksinstanties: https://www.academictransfer.com/en/

Als je vrijheid hoog in het vaandel hebt staan en je eigen baas wilt zijn, dan kun je zzp'er worden. Als zelfstandige/ freelancer heb je de vrijheid om je eigen opdrachten op te pakken en ze uit te voeren zoals jij dat wilt. En je kunt een hoger uurtarief rekenen dan bij werken in loondienst.
Of als je een goed ondernemersidee hebt waarbij je een product of dienst op de markt wilt zetten, dan kan zelfstandig ondernemerschap een optie zijn.

Het verschil tussen zzp'er en eigen ondernemerschap is dat een ondernemer verbonden is aan een product of idee. Een zzp'er wordt ingehuurd als persoon om specifiek werk te verrichten.

Erasmus Universiteit Rotterdam biedt talrijke mogelijkheden om je kennis over zelfstandig ondernemerschap te verrijken en om jouw netwerk te vergroten. Kijk bijvoorbeeld naar het Erasmus Centre for Entrepeneurship (ECE).

Ook is het belangrijk dat je je goed informeert zodra je als zzp'er start of begint als zelfstandig ondernemer. Zorg dat je een duidelijk plan of idee hebt, de markt hebt verkend, tarieven hebt bepaald en dat je weet wat je rechten en plichten zijn, ook op fiscaal gebied. Daarnaast is het van belang dat je je inleest over de benodigde verzekeringen.

Weten of ondernemen iets voor je is? Test je ondernemerskwaliteiten op https://www.123test.nl/ondernemerstest/ of op https://www.kvk.nl/krachtmeting/

Op het Ondernemersplein van de Kamer van Koophandel vind je tips en een stappenplan om je bedrijf te starten. Hier kun je ook jouw ondernemerskwaliteiten testen:
ondernemersplein.kvk.nl

Voor het starten van een eigen bedrijf moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel:
www.kvk.nl

Als zzp’er en zelfstandig ondernemer krijg je te maken met de belastingdienst. Alles over fiscale regels en ook voordelen zoals de startersregeling, vind je op de site van de belastingdienst voor ondernemers. Kijk ook naar de webinar waarin wordt uitgelegd welke fiscale gevolgen het starten van een onderneming voor jou heeft.
www.belastingdienst.nl

Wanneer je eenmaal weet welke sector/branche je het meest aanspreekt, kan je je gaan verdiepen in de verschillende bedrijven of organisaties binnen die sector.

  • Lees de volledige website van het bedrijf/de organisatie van jouw voorkeur, vergeet daarbij niet het jaarverslag te downloaden.
  • Lees wat er in andere media is geschreven over het bedrijf: bijvoorbeeld in het financieel dagblad.
  • Door veel te lezen, krijg je meer kennis en inzicht in het bedrijf/de organisatie, waardoor je beter kunt beoordelen of het bedrijf je echt aanspreekt EN je verzamelt waardevolle informatie die je kunt gebruikten voor je sollicitatiebrief. Het kan je helpen bij het formuleren van een onderscheidende motivatie, waarom je graag bij dat bedrijf/die organisatie zou willen werken.

Hieronder vind je links voor het vinden van informatie over bedrijven, branches en beroepen

  • Meld je aan op Facebook, Instagram en LinkedIn om te zien wat voor informatie er wordt gecommuniceerd door de bedrijven/organisaties van jouw belangstelling
  • Kijk hoe het bedrijf zichzelf presenteert en hoe het graag gezien wil worden. De bedrijfsslogan kan daar een goede indicatie voor zijn. Als de slogan van KPMG luidt “Cutting through complexity”, wat wil het bedrijf daar dan mee uitdrukken. Of als EY over zichzelf schrijft dat ze “Builders of a better world zijn?
     
  • Volg het bedrijf via je LinkedIn account en verneem als eerste belangrijk nieuws en vacatures van het bedrijf
  • Gebruik je LinkedIn actief. Het kan heel handig zijn wanneer je ziet welke gemeenschappelijke contacten je hebt met het bedrijf. Wie weet ken je iemand die jou ècht kan vertellen hoe het is om binnen dat bedrijf te werken en die je tips kan geven als er een collega weggaat en er een vacature ontstaat..
  • Word lid van een onlinegroepen op LinkedIn met een onderwerp van jouw interesse, er bestaan er honderden. Om er enkele te noemen: digital marketing, media and marketing, banking careers, retail industry professionals group, Finance Plus: Private Equity, Venture Capital and M&A News, Human Resources (HR) & Talent Management Executive, Film & TV Tech Professionals etc, etc. De groep wordt beheerd door een moderator, deze moet je om toestemming vragen om lid te mogen worden. Als je aangeeft student te zijn binnen het betreffende onderwerp/vakgebied, kan dat een goede aanbeveling zijn voor je lidmaatschap. Ben wel actief in die groep zodat je bij andere groepsleden opvalt; o.a. door interessante berichten te plaatsen en actief mee te doen aan discussies.

Het bezoeken van bedrijvendagen, recruitment events en inhousedagen is een laagdrempelige manier om in contact te komen met (recruiters van) een bedrijf.

Je kan soms overdonderd worden door de hoeveelheid informatie op inhouse en recruitment dagen. Het is dan ook belangrijk om voorbereid naar zo’n dag te gaan. Lees de websites van de bedrijven goed door en formuleer vragen voor de bedrijven waar je in geïnteresseerd bent. Zorg dat je je kwaliteiten, interesses en persoonlijke doelen goed paraat hebt, zodat je jezelf goed kan introduceren.

  • Vraag om je heen! Vraag medestudenten, docenten, professoren, alumni of mentoren of zij nog bedrijven kennen in de branche van jouw interesse.
  • Probeer in contact te komen met iemand die iemand kent binnen deze bedrijven/organisaties.

Er zijn verschillende manieren om een baan te vinden.

Er bestaan veel verschillen vacaturebanken. Op deze websites kun je je CV uploaden zodat mogelijke werkgevers deze kunnen inzien. Lees voor het uploaden altijd goed de algemene voorwaarden en privacy statements door. Je uploadt immers persoonlijke informatie. Op deze websites kunnen bedrijven dus zoeken naar kandidaten, maar hier kun jij ook vaak op zoek naar vacatures.

TIP:

  • Het is vaak vruchtbaarder om heel gericht en met zorg een klein aantal brieven te versturen dan veel algemene en daardoor oppervlakkige, - 13 in een dozijn - brieven. (zie ook onze tips voor CV en sollicitatiebrief).

Veel vacatures worden niet op vacaturebanken gepubliceerd maar op een andere manier ingevuld. Het schrijven van open sollicitaties kan dus een succesvol zijn. Wanneer je weet wat voor baan je wilt en waar je deze het liefst wilt uitvoeren, wacht dan niet op de vacature maar schrijf een open sollicitatiebrief. Je laat zo zien dat je gemotiveerd en pro-actief bent. In deze brief bied je jezelf aan voor een positie. Daarnaast kan je ook een werkgever vragen of er andere mogelijkheden zijn om het bedrijf beter te leren kennen. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om mee te lopen met medewerkers of voor een stage, vrijwilligerswerk, of zomerbaan.

Tips:

  • Let op de toon van je brief, het moet passen bij de bedrijfscultuur.
  • Wees heel erg duidelijk over je motivatie om bij het specifieke bedrijf te willen werken.
  • Maak duidelijk wat je hen te bieden hebt. Wat kan jij voor het bedrijf betekenen? Welk probleem kun je oplossen? Je verkooppunten kunnen zijn: je vaardigheden, je kennis en/of persoonlijke kenmerken.
  • Bekijk voorbeelden van open sollicitatiebrieven.

Wanneer je op zoek bent voor een parttimebaan tijdens je studie of een fulltime na je afstuderen, kan een baan via het uitzendbureau een goed startpunt zijn. Voordeel van werken via een uitzendbureau is dat je wordt geholpen bij het zoekproces en je vaak voor een korte periode ergens gaat werken. Je komt op die manier bij verschillende bedrijven over de vloer. Het is wel belangrijk om de contractuele voorwaarden goed door te lezen. Naast uitzenden kun je ook worden gedetacheerd. Je hebt dan een contract met een detacheringsbedrijf en wordt door hen bij klanten ingezet, meestal voor langere duur.

Bekende uitzend- en detacheringsbureaus zijn bijvoorbeeld:

Recruiters zijn mensen die werknemers zoeken die bij een geschetst functieprofiel passen. Er zijn recruiters die alleen voor het bedrijf waar ze zelf werkzaam zijn kandidaten werven en recruiters die in opdracht van een bedrijf kandidaten werven. In dat laatste geval heeft het bedrijf hun wervingsproces uit handen gegeven aan de externe recruitment partner.

Bureaus
Verschillende bureaus hebben zich gespecialiseerd in een specifiek beroep(stak) of in een bepaald geografisch gebied. Via Google kun je je oriënteren op deze bureaus. Gebruik daarbij combinaties van verschillende trefwoorden, zoals recruitment + sales, of recruitment + Rotterdam.

Op de campus
Onderdeel van recruitment is campus recruitment. De naam zegt het al, hierbij vindt de werving op de campus plaats. Tijdens diverse activiteiten geven bedrijven studenten de kans hun bedrijf beter te leren kennen. Bedrijven krijgen tijdens deze activiteiten een idee welke studenten goed bij het bedrijfsprofiel passen. Deze manier van recruiten wordt vaak toegepast voor stages en startersbanen in vakgebieden waar talent schaars is. Grote bedrijven vragen soms studenten om als campusrecruiter te werken. Deze studenten worden gevraagd om hun ogen en oren open te houden om zo goede studenten tijdens colleges en werkgroepen te scouten die mogelijk geïnteresseerd zijn om met het bedrijf in contact te komen (zoals: Philips, EU, Unilever). Activiteiten op de campus worden vaak in samenwerking met studie of faculteitsverenigingen georganiseerd, houd daarom hun agenda goed in de gaten.

Netwerken is ook goede manier om toegang te krijgen tot de verborgen arbeidsmarkt. Het is een manier waarop je je inzetbaarheid, nu en in de toekomst,kan vergroten (employability). Door met diverse mensen het gesprek aan te gaan en contact te onderhouden, zullen zij jou en je competenties niet snel vergeten. Je hoeft je niet perse alleen op de verborgen arbeidsmarkt te richten, ook het verkrijgen van relevante informatie kan jou heel goed helpen in het zoeken naar werk. Netwerken kan op verschillende manieren gebeuren. Er zijn netwerkbijeenkomsten of bijvoorbeeld speciale inhouse dagen waarbij je als student kunt kennismaken met medewerkers van een bedrijf. Maar eigenlijk is netwerken simpelweg het leren kennen van nieuwe mensen (liefst in de sector waarin je geïnteresseerd bent) en via hen nuttige informatie op te doen die je helpt bij het vormgeven van je loopbaan. Het werkt vaak prettig het op een laagdrempelige manier te benaderen. Mocht je netwerken na onderstaand stuk nog steeds een lastig en abstract thema vinden, kan je je opgeven voor onze workshop.

De reden waarom je zou moeten netwerken zijn erg simpel: veel vacatures worden niet gepubliceerd op de publieke kanalen. Om een uitgebreid wervingsproces te omzeilen, nemen veel bedrijven nieuw personeel aan op aanbevelingen van hun medewerkers.
Netwerken heeft niet alleen voordelen, het kost ook veel tijd en energie. Je moet tijd vrijmaken om mensen te ontmoeten en energie steken in je voorbereiding op deze gesprekken. Netwerken is misschien niet de snelste manier om een baan te vinden, maar vaak wel een van de meest effectieve.

Voordat je denkt aan netwerkevenementen, is het handig om eens om je heen te kijken. Breng de professionele (en persoonlijke) contacten die al hebt in kaart. Maak een lijst van deze contacten en markeer ze als koude, lauwe of warme contacten. De laatste toevoeging is van belang omdat het je helpt bij het contact leggen met deze bekenden. Wanneer je een koud contact benadert, stel je andere vragen dan wanneer je een warm contact benadert. Ook zullen de verwachtingen verschillen.

Wanneer je naar een event gaat dat gericht is op netwerken, is voorbereiding ook heel belangrijk. Netwerken is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen en verbeteren. Hoe meer je oefent, hoe beter je erin wordt. In het begin zal je veel tijd moeten investeren in het onderzoeken van de bedrijven die aanwezig zullen zijn op de events.. Kijk bijvoorbeeld op de website van ERD en banenmarkten en bedenk op voorhand welke bedrijven jouw interesse wekken en waar je contact mee zou willen opnemen. Na de theoretische voorbereiding komt de praktische: Wat trek je aan? (casual business) Heb je je LinkedIn geüpdatet? En heb je je CV ingepakt? Zorg daarnaast dat je lijst met vragen up-to-date is, oefen je elevatorpitch een paar keer en wellicht kan het zelfs handig zijn om businesskaartjes mee te nemen.

Wanneer je een netwerkevenement hebt bijgewoond en je zelf business/netwerkkaartjes hebt uitgedeeld, of er een aantal hebt ontvangen, is het belangrijk dat je in contact blijft met deze personen. Wacht niet te lang om weer contact met hen op te nemen, maar zorg wel dat je dit met een duidelijke reden doet. De tijd van de persoon in kwestie is kostbaar en je wilt deze niet verdoen met het stellen van niet relevante vragen of een oppervlakkig gesprek.

  1. Vraag nooit om een baan. Dit is namelijk niet iets wat men zomaar kan geven. Wel kan men je interessante informatie geven over het werkveld, het beroep, de aannameprocedure, etc.
  2. Maak na afloop van een evenement een lijst van alle mensen die je hebt ontmoet: waar werken ze? Wat doen ze? Welke onderwerpen heb je met hen besproken en hoe kunnen ze je helpen? Dit zorgt dat je de belangrijke informatie niet vergeet, mogelijk zit er een aanleiding tussen voor vervolgcontact.
  3. Wanneer je contact zoekt met iemand die je op een netwerkevent hebt ontmoet, is het belangrijk op voorhand nog onderzoek te doen naar het bedrijf en de functie van de persoon in kwestie.
  4. Neem altijd je CV mee (met foto) naar een netwerkevent of gesprek.  Vanzelfsprekend heb je je CV secuur nagekeken en is hij van goede kwaliteit. Door je CV uit te delen, onthoud de ander je makkelijker. Voor je, je CV uitdeelt is het handig deze nog door een buitenstaander te laten controleren. Je kunt een afspraak maken voor onze CV en LinkedIn check.
  5. Stel geen oppervlakkige vragen die je ook zelf zou kunnen beantwoorden wanneer je de website van het bedrijf had bezocht. Denk goed na over je vragen, wat wil je nu echt weten?

Wanneer je meer over een bedrijf wilt weten, kan je hun social media onderzoeken. Het is de perfectie manier om te onderzoeken hoe zij zichzelf graag profileren daarnaast worden er ook veel vacatures op deze kanalen geplaatst. Het is dus een effectieve manier voor jou om een beeld van het bedrijf te vormen. Social media werkt echter twee kanten op, je kunt het ook actief inzetten als jouw visitekaartje. Voornamelijk wanneer je een carrière nastreeft in sales, media, PR of marketing is het belangrijk om online vindbaar te zijn als professional.

Het is belangrijk om offline te netwerken door middel van evenementen, maar het is minstens zo belangrijk om online vindbaar en actief te zijn als professional. Veel recruiters gebruiken LinkedIn om mogelijke kandidaten te zoeken en zij gebruiken media als Facebook, Instagram en Twitter om een beeld te krijgen van wie jij bent als persoon. Je kunt deze kanalen dus actief inzetten om jouw visitekaartje op verschillende manieren over te brengen. Het is handig dat je, je verhaal op verschillende manieren kunt overbrengen aan jouw toekomstig werkgever, maar er kleven ook nadelen aan. Veel van deze media gebruik je in privé sferen, daar doe je misschien dingen die niet goed passen binnen het door jou geschetste verkoopplaatje uit je sollicitatiebrief. Wees dus bewust dat de dingen die je online plaatst niet alleen voor je directe vrienden vindbaar is, maar ook voor recruiters en (toekomstige) werkgevers.

  • Voeg een goede professionele foto toe. Ook op persoonlijke kanalen als Facebook wil je niet lallend met zes bier in je hand op de foto staan.
  • Wees je bewust van de groepen, personen en pagina’s die je volgt.
    • Positief: Je kan personen, groepen en pagina’s volgen op alle social media kanalen om op de hoogte te blijven van de ontwikkelen in je werkveld. Reageer op posts uit jouw werkveld die je interessant vindt. Wees actief en zichtbaar op social media. Zo herkennen mensen je naam, kan je gemakkelijker in de toekomst iemand laagdrempelig een vraag stellen en breidt je jouw vakkennis uit. Je breidt gemakkelijk je (online) netwerk uit.
    • Negatief: Wanneer je roekeloos dingen liket en volgt, kan het zo zijn dat je je verbindt met een ideologie waar je niet achter staat (of waar je toekomstig werkgever niet achter staat). Let goed op dat je niet lid bent van pagina’s die worden geassocieerd met racisme, seksisme en extremisme. (Dit geldt dus ook voor reacties die je op ‘neutrale’ pagina’s plaatst! Een extreme opmerking onder een nieuwsbericht van de NOS is ook herleidbaar.)
  • Wat een toekomstig werkgever niet op je pagina’s wilt vinden: bewijs van overmatig drankgebruik, drugsgebruik, naaktfoto’s, rare taal, links naar twijfelachtige websites en criminele activiteiten.

LinkedIn is in je zoektocht naar een baan een belangrijk platform. Vaak is het de eerste link waar werkgevers op terechtkomen wanneer zij jouw naam in voeren op Google. Het is het medium waar je een interactief CV kan uploaden en waar recruiters op zoek zijn naar goede werknemers. Naast dat er op professioneel niveau naar nieuwe werknemers wordt gezocht, is het ook het platform waar studenten in contact kunnen komen met alumni . Je persoonlijke netwerk wordt op LinkedIn heel inzichtelijk gemaakt: Je kunt gemakkelijk zien welke contacten er tussen jou en een interessante organisatie zitten.
 

Tips:

  • Onder je naam moet er een informatieve profieltekst staan zoals bijvoorbeeld “onlangs afgestudeerd“, voeg ook je titel toe aan deze tekst. Wanneer je op zoek bent naar een (specifieke) baan of een baan in een specifieke branche +kan je dat ook in deze header kwijt.
  • Zorg dat je werk en opleidingsgebieden volledig ingevuld zijn. Je moet jezelf online verkopen en dat lukt het best door je prestaties te benoemen (en bewijzen door bijvoorbeeld verwijzingen naar websites van projecten, aanbevelingen van collega’s etc.)
  • Laat je ambities zien door lid te worden van specifieke groepen. Dit helpt je niet alleen bij het uitbreiden van je (online) netwerk, maar het dient ook als etalage van je interesses voor onbekenden die jouw profiel bezoeken.
  • Vraag na afloop van een project, evenement of baan aan een collega of hij/zij een aanbeveling wil schrijven op je LinkedInprofiel. Een goede review upgradet je profiel.

Facebook en Instagram zijn sociale kanalen waar je persoonlijke interesses en ervaringen centraal staan. Bij deze media is het heel gewoon dat je profielen privé zijn en je (toekomstige) baas dus niet mee kan kijken welke posts jij allemaal liket. Je profielfoto is wel zichtbaar voor iedereen, dus denk twee keer na voor je een foto van uit de hand gelopen stapavond instelt als profiel- of omslagfoto. Daarnaast moet je opletten wanneer jij reacties plaatst op openbare pagina’s. Deze kunnen vaak wel via Google teruggevonden worden. Op Facebook zijn er diverse pagina’s waar vacatures worden geplaatst. De pagina’s richten zich meestal op een specifieke doelgroep (trainees/startersfuncties) of vakgebied. Het volgen van deze pagina’s kan nuttig zijn. 

Magnet.me is een platform gericht op (recent) afgestudeerden die opzoek zijn naar hun eerste baan. Je kunt op Magnet.me terecht voor het zoeken naar een stage, een bijbaantje of de start van je carrière na afstuderen. Het werkt erg eenvoudig: Nadat je een profiel hebt aangemaakt krijg je te zien welke bedrijven passen bij jouw interesses en competenties. Je kan zelf contact opnemen met bedrijven, maar bedrijven kunnen ook het initiatief nemen om contact op te nemen met jou. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen