Impact in tijden van corona

Wit mondkapje tegen lichtblauwe achtergrond

“We zijn trots op onze mensen die het verschil hebben gemaakt in de coronacrisis”

Ed Brinksma

voorzitter College van Bestuur

Dieuwertje Bravenboer

Onze wetenschappers hebben in deze tijd niet stil gezeten. Op alle faculteiten, van de medische tot de economische tot de sociale wetenschap, werd onderzoek gedaan naar oorzaken en gevolgen van de coronacrisis. Het publieke debat werd opgezocht, er werden nieuwe onderzoeken gestart en er werden duurzame en concrete oplossingen voor de toekomst bedacht.

De samenleving van de toekomst inrichten is geen eenvoudige klus. Ik noem dit wel hét ontwerpprobleem van nu. Als universiteit willen we hierin graag een belangrijke rol spelen. Het is onze taak om een gezondere, eerlijkere en meer duurzame toekomst vorm te geven. Het is ook onze taak om hedendaagse, complexe maatschappelijke uitdagingen te leren begrijpen en vervolgens bij te dragen aan oplossingen. De coronacrisis is zo’n uitdaging bij uitstek.

In dit dossier zetten we aantal van deze wetenschappers en hun bijdragen in de spotlights. Namens de Erasmus Universiteit Rotterdam en namens het College van Bestuur wil ik mijn trots uitspreken tegenover hen die in deze tijd hebben gewerkt aan relevant onderzoek met grote maatschappelijke impact.

Van coronacrisis naar economische crisis
Stevenen we af op een nieuwe economische crisis?
Lege rode stoelen in een theater
Overleeft de cultuursector corona?
De muziekindustrie na corona
Terrassen in Rotterdam
De maatschappij: meer saamhorigheid of meer ongelijkheid?
Zorgen en scenario’s voor een betere toekomst
Op weg naar een mooiere wereld
Hoe kunnen we een transitie aanjagen?