Van griepje tot pandemie

Witte reageerbuisjes in een rekje

In maart 2020 overspoelde een virus ons land en de rest van de wereld met ongekend verstrekkende gevolgen. Vanaf het begin van deze pandemie hebben een aantal wetenschappers van Erasmus MC op de voorgrond gestaan. Zij lieten van zich horen in kranten en op televisie, en ze werkten dag en nacht mee aan beleid, gezondheidszorg en onderzoek. We lichten twee landelijke hoofdrolspelers uit.

Hoofdrolspeler Marion Koopmans

“Leuk was het niet om op deze manier gelijk te krijgen.”

Portret Marion Koopmans

Marion Koopmans is hoogleraar virologie aan het Erasmus MC te Rotterdam. Haar onderzoek richt zich op de overdracht van virussen van dieren op mensen, en op grootschalige verspreiding tussen mensen.

Al jaren waarschuwt Koopmans voor de wereldwijde uitbraak van een onbekend virus dat veel kan verwoesten. In een interview met Volkskrant Magazine legde ze uit: “Ik was met anderen al bezig met breed onderzoek naar de effecten van zaken als klimaatopwarming en intensieve veehouderij op het ontstaan van dit soort virusziekten, en met de vraag: zitten er niet gewoon grenzen aan de groei? Leuk was het niet om op deze manier gelijk te krijgen.”

Samen met Diederik Gommers werd ze lid van het Outbreak Management Team. En ze ontvingen de Machiavelliprijs 2020, vanwege hun aflatende inzet om de wetenschap over het coronavirus toegankelijk te maken voor een breed publiek. Het was ook haar wens om het ‘Pandemic & Disaster Preparedness Center’ op te zetten om in de toekomst beter te kunnen anticiperen op een pandemie.

Met een team experts van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) reisde ze begin van dit jaar naar Wuhan om het ontstaan van de coronapandemie te onderzoeken.

Hoofdrolspeler Diederik Gommers

"Wij houden constant rekening met de worstcasescenario’s."

Diederik Gommers
Foto: Levien Willemse

Door de coronacrisis werd Gommers, hoogleraar intensive care geneeskunde aan het Erasmus MC, in korte tijd een bekende Nederlander. Hij is voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en werd samen met Marion Koopmans lid van het Outbreak Management Team dat het kabinet adviseert. Over dat laatste zei hij in een interview met Trouw (27 februari 2021): “Mijn rol is om bij iedere verandering de vraag te stellen: wat betekent dit voor de ic’s in Nederland?” Beleid maakt hij niet, maar voorlichting geven doet hij graag. Hij voorspelde de tweede en derde golf, en hij droeg er mede zorg voor dat de ic-capaciteit in Nederland steeds voldoende is geweest, en we hier geen horrorscenario’s hebben gezien zoals in sommige andere landen. Gommers verschijnt wekelijks in televisie- en radioprogramma’s en krantenberichten.

Studio Erasmus Podcast - een terugblik op de coronacrisis met Diederik Gommers

Koopmans & Gommers in het nieuws

A Walk With.. Marion Koopmans

Lof der Geneeskunst - Diederik Gommers over coronacommunicatie

Studio Erasmus - Is het coronavirus te stoppen?

Marion Koopmans te gast bij Studio Erasmus