CLI Research Lunch | Reducing free-riding in group projects in line with students’ preferences

Does it matter if there is more at stake?
Spreker
donderdag 29 sep 2022, 12:00 - 12:45
Lezing
Gesproken taal
Engels
Ruimte
Education Lab
Voeg toe aan agenda
Tim Benning

De Community for Learning & Innovation (CLI) organiseert elke twee maanden een Research Lunch. Geniet van een lunch, terwijl een EUR-onderzoeker vertelt over diens onderwijsonderzoek. Met deze keer: Tim Benning over het verminderen van free-riding tijdens groepsprojecten in lijn met de wensen van de student.

Het terugdringen van free-riding is een belangrijke uitdaging voor docenten die groepsprojecten gebruiken in hun onderwijs. Tijdens deze lunchlezing bespreekt Tim hoe hij heeft gemeten welke kenmerken van groepsprojecten de voorkeur hebben van studenten, en beantwoord hij specifiek de vraag of de kenmerken die beter helpen om free-riding te verminderen, belangrijker worden voor studenten als de inzet hoger wordt.

Het discrete choice experiment dat hij gebruikte, had twaalf keuzetaken waarbij studenten moesten kiezen tussen twee groepsprojecten die verschilden op vijf kenmerken waarvan elk niveau zijn eigen effect op free-riding had. Voor elke keuzetaak werd een verschillend gewicht aan het cijfer voor het groepsproject toegekend om te manipuleren hoeveel er voor de leerlingen op het spel stond bij het groepsproject. De gegevens van 257 studenten werden gebruikt in de analyse.

Voor de resultaten van het onderzoek nodigen we je uit om de presentatie bij te wonen op donderdag 29 september in het Education Lab (Polak gebouw). Naast de resultaten worden er specifieke adviezen gedeeld waarmee docenten groepsprojecten kunnen ontwerpen die beter helpen om free-riding te verminderen.

Meld je aan!

Datum: donderdag 29 september
Tijd: 12:00 - 12:45
Locatie: Erasmus Education Lab