Learning & Innovation bEURs - online editie

Begindatum

woensdag, 14 okt 2020, 10:00

Einddatum

woensdag, 14 okt 2020, 12:00

Locatie
Online
Gesproken taal
English

Dit evenement is bedoeld voor alle EUR docenten, studenten en ondersteunende staf die geïnteresseerd zijn in onderwijsvernieuwing.

Wat zijn de ervaringen van EUR docenten met online onderwijs tot nu toe? Tijdens online workshops delen ze hun 'best practices' en inspireren ze je om nog meer uit de mogelijkheden van online onderwijs te halen.

Programma

10.00Opening door Jeroen Jansz - academisch directeur CLI
10.10Ice breaker oefening - door Remy Fermont
10.20Studenten ervaren onderwijsvernieuwing: feedback vanuit het Teach-In concept
10.25Break-out sessies ronde I
11.05Koffiepauze
11.15Break-out sessies ronde II
11.55Afsluiting door Jeroen Jansz
12.00Einde van het evenement

Break-out sessies ronde I

  • Marisela Martinez Claros

    Studenten ondersteunen om veerkrachtige en zelfverzekerde leerlingen te worden: een blended cursus als tool om studenten te helpen hun volledige potentieel te bereiken
    door Marisela Martinez Claros (EUC)

    Wil je jouw studenten helpen op moeilijke beslissende momenten? Onze workshop laat zien hoe de Personal Development Track een nuttig hulpmiddel kan zijn om studenten te helpen omgaan met uitdagende keuzes.

    Voor de meeste studenten is de start van hun eerste jaar aan de universiteit een boeiende maar hectische periode. De studenten staan ​​voor de uitdaging om een ​​carrièrepad te kiezen en zich professioneel te ontwikkelen. Deze gewoontes die ze vormen, zijn essentieel voor hun carrière, maar ook voor hun gezondheid, hun sociale leven en hun vrije tijd.

    Om de attitudes en vaardigheden te bevorderen die hen helpen weerbaarder te worden en zichzelf te ontwikkelen in verschillende domeinen, biedt EUC haar studenten de Personal Development Track (PDT) aan. Ze krijgen de kans om na te denken over wat voor soort leven ze willen leiden en wie ze willen zijn. Ze zullen ook hulpmiddelen en strategieën leren om hen te helpen hun gedrag te reguleren, doelen te stellen en deze effectiever na te streven. Kortom, de PDT is ontworpen om de studenten te helpen hun ideale toekomst te bereiken.

  • Hallo mijn naam is.... - naar een gevoel van verbondenheid in online educatie
    door Marieke Meeuwisse (ESSB), Jana Vietze (ESSB), Rick Wolff (Risbo)

    #IBelong is een innovatief programma van interventies om het gevoel van verbondenheid en succes van studenten in het hoger onderwijs te bevorderen. Het heeft tot doel de ervaringen en resultaten van studenten met verschillende achtergronden te verbeteren door een meer inclusieve leeromgeving in het hoger onderwijs te creëren. Recente mondiale uitdagingen - zowel de COVID-19 pandemie als wereldwijde antiracismebewegingen - benadrukten de behoefte aan veilige ruimtes voor open gesprekken over diversiteit, inclusie en uitsluiting in het hoger onderwijs. #IBelong stelt docenten en studenten in staat om zinvolle gesprekken te voeren over diversiteit, inclusie en het gevoel ergens bij te horen door middel van innovatieve interventies en reflecties.

    Tijdens de workshop neem je deel aan en ervaar je online #IBelong-activiteiten om zinvolle gesprekken te beginnen tussen studenten (peergroups) en tussen medewerkers en studenten over diversiteit, inclusie en saamhorigheidsgevoel; gesprekken die uitzonderlijk actueel en relevant zijn in tijden van online onderwijs. Als #IBelong team laten we je zien dat deze soms lastige gesprekken ook online mogelijk zijn.

  • Twee verschillende benaderingen van gepersonaliseerd leren: het perspectief van docenten en leerlingen
    Student autonomie en programmatisch toetsen in minorvakken; dubbel plezier

    Door Sam Riedijk (Erasmus MC) en Farshida Zafar (ErasmusX), Community Personalized Online Learning.

    De EUR Community Personalised Online Learning organiseert een sessie met ervaringen in Personalised (Online) Learning uit twee minorcursussen, door docenten en studenten. Hoe hebben ze deze minoren ontworpen, wat zijn de ervaringen en uitdagingen bij de uitvoering en wat vinden studenten van deze cursussen?

  • Het beste uit online onderwijs halen: lessen uit onze honours course
    door Mélodine Sommier (ESHCC)

    Onze fellowship over “Empowering studenten door middel van interdisciplinaire en interculturele communicatie in duurzame ontwikkeling” is verbonden met een honours course die we in 2019 lanceerden en die 24 zeer gemotiveerde studenten van de hele universiteit samenbrengt. Vorig collegejaar moest de cursus als gevolg van Covid-19 online plaatsvinden. We waren bezorgd dat we zouden verliezen wat de cursus tot een succes had gemaakt: engagement en de hands-on mentaliteit van studenten.

    In deze workshop vertel ik je meer over onze fellowship en deel ik een aantal van de online tools en lesstrategieën die we hebben gebruikt om onze studenten betrokken te houden.

  • Maciej Szymanowski

    Ondersteuning van afstudeerprojecten van studenten met modulaire adaptieve educatieve inhoud
    door Maciej Szymanowski (RSM)

    Elke masterstudent moet een afstudeeronderzoek afronden. Deze projecten vereisen diverse competenties en het is een uitdaging voor docenten om studenten te helpen deze te ontwikkelen. Sommige competenties worden eerder als complementair dan als kern beschouwd en vinden hun plaats in het curriculum niet (bv. Academisch schrijven), sommige competenties zijn specifiek voor een kleine minderheid van projecten en worden meestal niet in het curriculum opgenomen (bv. Data-analysetechniek). Bovendien is het mogelijk dat studenten voor competenties die deel uitmaken van het curriculum verder moeten leren om ze toe te passen op het afstudeerproject. Dit kan het gevolg zijn van de tijdsplanning tussen de cursus en het afstudeerwerk, onvoldoende vaardigheidsniveau ontwikkeld tijdens de cursus of anderszins.

    Om studenten te helpen bij afstudeerprojecten ontwikkelt RSM een educatief platform. Het platform biedt onderdak aan instructie en beoordeling van competenties die vereist zijn voor afstudeerprojecten. Het platform zal op verschillende manieren worden gebruikt, het kan bijvoorbeeld worden gebruikt door docenten als onderdeel van de scriptievooropleiding of door studenten die een competentie willen verwerven.

    De workshop zal het ontwerp van het platform presenteren en bediscussiëren, hoe het is afgeleid uit de educatieve literatuur en wat de voor- en mogelijke nadelen zijn van verschillende oplossingen.

Break-out sessies ronde II

  • Gebruik van een app ter ondersteuning van zelfstudie: Datasporen en ervaringen van eerstejaarsstudenten
    door Martine Baars

    Eerstejaarsstudenten komen voor veel uitdagingen te staan. Een van de uitdagingen is het nieuwe leermateriaal op academisch niveau en de prestatiedruk. Aanpassen aan deze nieuwe situatie is voor sommigen moeilijker dan voor anderen. Onderzoek heeft aangetoond dat het ondersteunen van de zelfregulerende leervaardigheden studenten in het hoger onderwijs kan helpen om beter te presteren.

    We hebben een mobiele applicatie ontwikkeld om studenten te helpen bij het plannen, het stellen van doelen, het beheren van hun zelfstudietijd, het gebruiken van verschillende studiestrategieën en het reflecteren op hun leerprocessen. Maar gebruiken studenten het en hoe gebruiken ze het? Wat zijn hun ervaringen? Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten en te bespreken hoe we de zelfstudie-activiteiten van studenten het beste kunnen ondersteunen.

  • Mary Dankbaar

    Online training van interprofessionele teamworkvaardigheden: ontwerp, demonstratie, data en discussie
    Door Mary Dankbaar (Erasmus MC)

    Om interprofessioneel teamwerk te trainen - een cruciale vaardigheid voor zorgprofessionals - heeft het Erasmus MC sinds een jaar een multi-player game/app in het medische curriculum geïmplementeerd: Team Up ! In deze game moeten studenten in groepjes van vier (elke student neemt een andere rol) samenwerken aan uitdagende patiëntcases, terwijl ze te maken hebben met vraagstukken op het gebied van communicatie, werklastmanagement, leiderschap, speak-up, etc.

    Tijdens deze sessie leggen we uit hoe deze game wordt gebruikt in een blended design in ons trainingsprogramma voor teamworkvaardigheden. We demonstreren de game ook kort en delen voorlopige resultaten van ons onderzoek naar hoe studenten de game gebruiken en wat ze ervan leren. Deelnemers worden uitgenodigd om hun ervaringen met soortgelijke op vaardigheden gebaseerde simulaties of apps te delen, en we bespreken de mogelijkheden om dit concept te gebruiken voor andere vaardigheidstrainingen.

    In samenwerking met Lara van Peppen, Vicki Erasmus en Tjitske Fabel (Erasmus MC).

  • Workshop Personalized Learning
    door Remy Fermont en Rachel Ligtvoet (Risbo)

    Wil je meer weten over hoe je jouw onderwijs aan je individuele studenten kunt aanpassen?

    In deze sessie leer je meer over de verschillende manieren om je opleiding persoonlijker te maken voor studenten. Je wordt niet alleen geïnspireerd door verschillende mogelijkheden voor gepersonaliseerd leren - van hele kleine interventies tot cursusbrede implementaties, je leert ook in welke gevallen dit nuttig is. Daarnaast word je ook uitgedaagd om deze inzichten toe te passen in je eigen programma.

  • De valkuilen en praktische aspecten van het maken van een educatieve podcast
    Luister naar de ins en outs van het opnemen van een podcast en het gebruik ervan in een educatieve omgeving
    door Mijke Slot (ESHCC)

    Met haar onderzoekspodcast Do we Click, onderzoekt dr. Mijke Slot de mogelijkheden van kennisoverdracht tussen haar journalistieke onderzoek en haar onderwijs aan de Erasmus School of History, Culture and Communication. Na een jaar van vallen en opstaan ​​deelt ze haar ervaringen met jou. In deze sessie presenteert ze haar meest waardevolle lessen die ze heeft geleerd en kun je haar vragen stellen over het maken en gebruiken van podcasts in een educatieve omgeving.

Meld je aan