Online proefcollege EMPO 9 april 2024

dinsdag 9 apr 2024, 16:00 - 17:00
Online evenement

Meld je aan voor proefcollege EMPO Voeg toe aan agenda
Students exchange ideas to each other
Shutterstock

Online inhoudelijk proefcollege Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO). Krijg meer inzicht in de materie en onderwerpen die aanbod komen bij de 2-jarige EMPO master.

Het Pygmalion effect: de rol van stereotypen en vooroordelen in de klas.

In dit proefcollege gaat prof. Sabine Severiens in op de rol van leerkrachtverwachtingen. Onderzoek laat zien dat hoge verwachtingen van leerkrachten een positief effect hebben op het leren en de motivatie van leerlingen. Maar ook geldt dat die verwachtingen te maken hebben met de sociale groep van leerlingen: leraren hebben vaak juist lage verwachtingen van leerlingen met praktisch opgeleide ouders. En dat heeft dus een negatief effect op hun motivatie en welbevinden en op hun prestaties. Dit noemen we het Pygmalion effect.

In het college ga ik in op de stereotypen en vooroordelen rondom sociale groepen en het effect op de verwachtingen van leerkrachten. Ik bespreek ook mogelijkheden om de negatieve verwachtingen om te buigen, wat kun je als leraar in pedagogische en didactische zin doen om er voor te zorgen dat alle leerlingen gemotiveerd zijn en goed presteren?