Geluksgetallen brengen geen geluk

In een artikel in de Wall Street Journal komt het onderzoek aan bod van o.a. Rogier Potter van Loon, econometrist en gedragseconoom aan Erasmus School of Economics, en Tong Wang, promovendus aan Erasmus School of Economics. In dit onderzoek vonden ze dat mensen die in loterijen hun geluksgetallen spelen, minder kans maken op de volle jackpot.

Dit fenomeen wordt verklaard door dat als getallen gekozen worden op basis van bijvoorbeeld verjaardagen of andere gebeurtenissen, meerdere deelnemers over het algemeen deze kiezen. Met als gevolg dat de pot dus vaker met meer mensen gedeeld moet worden. 'Het zijn nummers die je het leven lang volgen en iemand zou geneigd zijn deze nummers dus vaker te kiezen. En dit is inderdaad hetgeen wat we vonden.' Aldus Tong Wang. Dat is ook wat Rogier Potter van Loon bevestigt tijdens een nieuwsuitzending in BNR Nieuwradio: 'Mensen hebben een hele sterke voorkeur voor persoonlijke getallen. Je moet je getallen vooral niet op basis van persoonlijke redenen kiezen.' Toen een aantal jaar geleden bijvoorbeeld de mega jackpot viel in de VS moesten in totaal 40.000 mensen de miljoenen delen, omdat zij allemaal dezelfde getallen hadden gespeeld die uit de populaire serie 'Lost' kwamen. Dit kwam uiteindelijk neer op een bedrag van 150 dollar per persoon. Maar toen op 30 september Julie Leach 310.5 miljoen dollar won, was zij de enige die de winnende getallen gespeeld had. Het bleek dat haar winnende combinatie een 'easy pick' was, die door de computer bij haar lokale tankstation werd gegenereerd. De nummers betekenden niks maar waren een fortuin waard voor haar.

Klik hier om het volledige fragment te beluisteren in BNR Nieuwsradio, d.d. 14 oktober 2015.

Klik hier om het volledige artikel te lezen in het Algemeen Dagblad, d.d. 15 oktober 2015.

Klik hier om het volledige artikel te lezen op de website van NOS, d.d. 14 oktober 2015.

Zie hieronder voor het volledige artikel zoals verschenen in de Wall Street Journal, d.d. 9 oktober 2015.