Opening Academisch Jaar in teken van ‘Vital Cities’

Burgemeester Ahmed Aboutaleb

Hoe zorgen we ervoor dat de uitdijende steden ook vitaal zijn, omgevingen waar inwoners zich optimaal kunnen ontplooien? Die vraag staat centraal tijdens de Opening Academisch Jaar op maandag 4 september 2017. Er is een hoofdrol voor het Erasmus Initiative ‘Vital Cities and Citizens’. Gastspreker is burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam.

Steden zijn sterk in opkomst: nu al woont meer dan de helft van de wereldbevolking in stedelijke gebieden. In 2050 is dat gegroeid tot 66 procent. In die steden wordt de sociale structuur en cultuur steeds complexer door globalisering, technologische veranderingen, migratie en toenemende sociale ongelijkheid.

Hoe zorgen we er desondanks voor dat steden ook vitaal zijn, een omgeving waar inwoners zich optimaal kunnen ontplooien? Een stad die wordt gekenmerkt door creativiteit en diversiteit, een veilige ontmoetingsplaats voor verschillende sociale groepen.

Thema en gastspreker

Thema van de Opening Academisch Jaar 2017 – 2018 is ‘Building Vital Cities, Empowering Vital Citizens’. De officiële start van het collegejaar staat namelijk in het teken van het Erasmus Initiative ‘Vital Cities and Citizens’. Met dit multidisciplinaire onderzoeks- en onderwijsproject wil de Erasmus Universiteit bijdragen aan de kwaliteit van leven in stedelijke gebieden.

Gastspreker is burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam, een van de meest vooraanstaande en uitgesproken burgemeesters op zowel nationaal als internationaal niveau. Hij vindt dat steden en stedelijke regio’s een leidende rol zouden moeten spelen. De gemeente Rotterdam is bijzonder actief op thema’s als resilience, duurzaamheid, sociale cohesie en de wij-samenleving. Rotterdam is ook de internationale stad waarmee de universiteit nauw verbonden is.

Programma

Collegevoorzitter Kristel Baele spreekt de openingsrede uit, rector magnificus prof.dr. Huibert Pols verzorgt de officiële opening van het academische jaar. Tijdens de Opening Academisch Jaar worden verder de universitaire prijzen uitgereikt en een student kan zijn of haar bijzondere project ‘in the spotlight’ presenteren ten overstaande van een volle aula.

De Opening van dit jaar heeft ook een primeur: voor het eerst presenteert een student (IBA-student Mayeul de Kerros) deze academische plechtigheid.

Meer informatie en aanmelden: www.eur.nl/opening

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl