Ronald Huisman ontwikkelt model om risico van huurflexibiliteit te waarderen

Ronald Huisman ontwikkelt model om risico van

Huurcontracten voor commercieel vastgoed bevatten steeds meer flexibele componenten, zoals break-opties, waardoor het beleggingsrisico wordt verhoogd. Op verzoek van NVM Business heeft de Amsterdam School of Real Estate (ASRE) een model ontwikkeld dat dit risico kan waarderen, waardoor de belegger kan worden gecompenseerd. Ronald Huisman, universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economics, ontwikkelde samen met José Antonio Roodhof (ASRE) op basis van de reële optietheorie een methode die het extra-risico financieel waardeert.

Het uitgangpunt is een opslag op de huur, feitelijk een hogere huur ter compensatie. Een redelijke opslag vaststellen, is geen triviale zaak: de verhuurder weet immers niet hoe lang de huurder exact zal huren.

• Klik hier voor het originele artikel in Vastgoedmarkt, d.d. woensdag 20 november 2013.