Student Generated Test Questions

Laat studenten zelf toets- of examenvragen bedenken. Zo krijg je inzicht in wat je studenten als belangrijke leerstof hebben opgemerkt, wat zij zinvolle vragen vinden en hoe goed ze deze vragen kunnen beantwoorden. Je kunt studenten zowel gesloten (bv. multiple choice) als open vragen laten ontwikkelen. Terwijl je studenten actief de leerstof verwerken, krijg jij als docent wellicht ook nog een schat aan goede examenvragen op een presenteerblaadje aangereikt!

Doel van de activiteit
Kennis uitwisselen |
Samenvatten / afronden
Wanneer
Tijdens het lesmoment |
Na het lesmoment |
Voorafgaand aan lesmoment
Waar
Hybride |
Offline |
Online
Duur
< 10 minuten |
< 30 minuten
Groepsgrootte
Small |
Medium |
Large
Materialen

Canvas. Socrative, Tricider, Mentimeter, Kahoot, Padlet

Stap 1

Bepaal of je deze werkvorm als individuele activiteit of als duo-activiteit wil opzetten (scroll voor meer informatie naar Varianten, tips & tricks).

Stap 2

Geef aan het eind van de les de studenten ongeveer 10 tot 15 minuten de tijd om één of enkele examenvragen te bedenken bij de uitleg die je in de les hebt gegeven. In het geval van open vragen vraag je de studenten om ook het modelantwoord op te stellen.

Stap 3

Laat studenten de door hun ontwikkelde examenvragen en modelantwoorden inleveren als 'exit ticket' aan het einde van de les. Dit kan zowel fysiek op papier als via een online tool.

  • Variant 1 - Duo's

    Deze activiteit kun je ook als duo-activiteit opzetten. Maak duo's, maar laat eerst ieder individueel een examenvraag opstellen. Laat de twee studenten uit elk duo hun vragen daarna uitwisselen en elkaars vraag beantwoorden. Nadien kunnen duo's de antwoorden met elkaar bespreken. Je kunt hier dus een Think-Pair-Share van maken.

    Je kunt ook aan een groep studenten vragen om alle examenvragen te verzamelen en ze in een online quiztool te plaatsen. Deze quiz kan dan tijdens een volgende onderwijsbijeenkomst klassikaal gemaakt worden, of na de onderwijsbijeenkomst zelfstandig vanuit huis.

    Variant 2 - Quiz als college

    Niet alleen zijn vragen goed om studenten te activeren, je kunt ze ook inzetten om een college mee te geven. Dit doe je zo:

    1. Laat studenten (1 á 2 dagen) voor het college een aantal vragen insturen over de lesstof. Maak een selectie van de vragen waarvan jij denkt dat ze de stof het beste behandelen en stel eventueel aanvullende vragen op over moeilijke onderwerpen.
    2. Tijdens je college laat je studenten elke vraag eerst individueel beantwoorden via een pollingtool zoals bijvoorbeeld tricider of online via de pollingfunctie van Zoom. Geef ze hierna kort de tijd (1 á 2 minunten) om de vraag met een medestudent/literatuur opnieuw te beantwoorden.
    3. Laat nu de verschillende antwoordeen op de vraag zien, en bespreek de stof die hierbij wordt. Je kunt nu goed het kennisniveau peilen en eventueel meer uitleg geven als dat nodig is.

    Variant 3 - Pubquiz

    Laat studenten zelf een quiz maken over de lesstof. In de vorm van een pubquiz kunnen studenten, buiten de collegezalen om, samen komen om op een actieve manier de stof van de week of een vak samen te vatten en te bespreken.

  • Je vindt hier suggesties voor tools en materialen die je kunt gebruiken bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit (EUR of EMC) over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools. 

    Vragen online verzamelen kan op bijvoorbeeld via het discussieforum in Canvas, via een digitaal 'prikbord' zoals Padlet of via een gedeeld document (shared documents in Teams bijvoorbeeld). Om de studenten de vragen te laten beantwoorden zoals in een quiz gebruik je een quiztools zoals Mentimeter (kies voor Multiple Choice of Open Ended), Kahoot of Socrative.