Studenten organiseren eigen Songfestival: "Het was veel beter dan de Eurovisionshow in Liverpool"

EURvision optreden met dansende mensen op het podium.
Close-up van presentators EURvision 2023.
Arie Kers

Een uitverkochte aula met 750 bezoekers, 12 steengoede artiesten en een orkest vol studenten. Op 25 mei 2023 was de tweede editie van EURvision, het Songfestival van onze universiteit. "Volgend jaar mag je EURvision echt niet missen! Het wordt nog grootser en sensationeler vanwege het lustrum", vertelt Myouska Zwijnenberg, organisator en host van dit 'Rotterdamse Songfestival'.

25 EUR-studenten schrijven een eigen nummer

Aan EURvision mogen alleen EUR-studenten meedoen. Ze moeten verplicht een eigen nummer schrijven. Een flinke opgave! Toch hebben 25 studenten hun eigen nummer ingediend. "We waren echt verrast met zoveel aanmeldingen. Na de audities bleven er 12 acts over die meededen aan de show in de aula", vertelt Myouska, die volgend jaar aan de master Innovation Management begint bij RSM.

Een student presenteert op het podium.

"EURvision was mijn hoogtepunt van het jaar. De volgende editie in het lustrumjaar wordt nog groter"

Myouska Zwijnenberg

Twee studenten zijn aan het presenteren en het publiek kijkt.
Arie Kers

Het officiële Eurovision Songfestival had tot 1998 een orkest dat de artiesten muzikaal ondersteunde. "Wij wilden dat met ons EURvision terughalen. Onze studentenband was bij elk optreden te horen. Het klonk zoveel beter dan het echte Songfestival. Alle zondagen richting het event hebben ze hard geoefend."

Myouska wil met EURvision de universiteit samenbrengen: "Vaak worden activiteiten georganiseerd vanuit een faculteit of een kleine club binnen de Erasmusgemeenschap. Ons evenement moest echt vanuit de universiteit als geheel komen! We zijn samen Erasmus Universiteit Rotterdam. Dat mag vaker benadrukt worden."

Bekijk het programma van ons 22e lustrum

Alles gedaan door 8 studenten

De voorbereiding, de promotie en de dag zelf. Alles is georganiseerd door 8 studenten. Myouska: "Dat is natuurlijk superknap. Zo’n kleine club en dan zo’n groot evenement neerzetten. We maakten weken van meer dan 40 uur en niemand kreeg ervoor betaald. Tijdens de dag van het evenement deden we ook alles zelf. Behalve licht en techniek. Dat hebben we ingehuurd."

Bekijk de optredens van EURvision

Students are performing on stage at the EURvision.

EURvision 2023

Een Songfestival kan natuurlijk niet zonder de bekende Green Room (ruimte waar artiesten na hun optreden uitrusten). De studenten bouwden er een in de aula. “We hebben veel minder budget dan het echte Songfestival natuurlijk. Iemand had groene lakens meegenomen, een plant uit mijn kamer en er stond een stoel van een andere student. Net echt!”

In de weken naar het evenement toe kon Myouska alleen maar denken aan het Songfestival: "Ik werd wakker met EURvision en ging slapen met EURvision. Maar we deden het samen. Dat was het mooiste. Samen naar een doel toewerken. Ik ben zo trots op iedereen."

Dansende studenten op het podium.
Arie Kers

"Kom allemaal kijken volgend jaar"

Naast organiseren stond Myouska ook nog op het podium. Ze was de host voor een zaal met 750 mensen. "Na 5 minuten was de spanning weg. De avond van tevoren had ik nog een tentamen en de volgende dag stond ik daar. Pas op de dag zelf zijn we begonnen met instuderen van de teksten, maar dat is allemaal goed gekomen."

De zaal zat helemaal vol met studenten, medewerkers, ouders en zelfs grootouders. "Mijn ouders waren hier nog nooit geweest en nu zaten ze in de zaal. Hoe leuk is dat? Veel medewerkers in de zaal waren enthousiast. We kregen veel complimenten."

Myouska raadt iedereen aan om volgend jaar te komen kijken naar EURvision. Waarschijnlijk is het op donderdag 16 mei 2024: "Het is weer in de aula. Vanwege het lustrum wordt het nog grootser. Hopelijk ben ik zelf ook weer de host. De organisatie van het event heeft mij veel geleerd en legt onder andere de basis voor vele andere evenementen die ik wil organiseren in de toekomst. Mijn droom is om uiteindelijk te helpen bij de organisatie van de Olympische Spelen."

Mis niks van onze 110e verjaardag!

Kijk wat er nog meer wordt georganiseerd tijdens het lustrumjaar

Of

Lees meer nieuwsberichten over het 22e lustrum