22e lustrum: feestjaar voor en door de hele universiteit

Studenten voor het depot - Rotterdam in de zon
Studenten op de campus tijdens de Eurekaweek.

Een weekend voor kinderen om de universiteit te leren kennen, een gigantische muurschildering op de campus en een groots festival als afsluiter. Het 22e lustrum van onze universiteit staat voor de deur, want Erasmus Universiteit Rotterdam bestaat volgend academisch jaar 110 jaar. EUR-collega Farzad Kananpour, werkzaam bij Marketing & Communicatie, is de projectmanager van het lustrum. Hij zorgt samen met de projectgroep dat de organisatie van het lustrum op rolletjes loopt: “Voor het eerst sinds 2019 organiseren we weer het HeartBeat Festival. Vier jaar geleden kwamen daar 5.000 studenten en medewerkers op af. Het wordt een spetterende afsluiting van het lustrumjaar!”

Elke vijf jaar is het lustrum hèt feest van de hele universiteit. Dat vindt Farzad het mooist aan het feestelijke jaar: “De faculteiten, centrale diensten, studentenverenigingen, onderzoeksgroepen en alle andere groepen komen samen tijdens het lustrum. Het leuke is dat vanuit echt alle hoeken van de universiteit activiteiten worden georganiseerd.”

Met iedereen in gesprek

Farzad heeft ter voorbereiding zo’n 70 gesprekken met de EUR-gemeenschap gevoerd. Het doel was om iedereen binnen onze universiteit mee te nemen in het lustrum: “Er is zoveel kennis en kunde aanwezig binnen onze universiteit en dat zie je ook terug in de activiteiten die worden georganiseerd. Elke collega of student is weer ergens anders goed in. Iedereen levert zo een bijdrage aan het lustrum.”

Farzad Kananpour lachend op de campus

''In het verleden hebben we bij het HeartBeat Festival grote artiesten gehad zoals Kensington, Chef'Special en Maan. Dit jaar pakken we weer uit. Kortom: lekker eten, genoeg te drinken en gezellig dansen!''

Farzad Kananpour

Welke drie evenementen mag je niet missen?

Er staan nu al meer dan 50 activiteiten op de lustrumkalender en daar komen er nog meer bij. Farzad heeft er drie uitgekozen om uit te lichten.

Michelle Muus

1.    Opening Academisch Jaar – maandag 4 september 2023

“Dit is de officiële opening van het lustrumjaar. Het wordt gevierd in de Laurenskerk. Het cortège loopt straks door de binnenstad. Alle hoogleraren met een toga door de Koopgoot, daar kijk ik nu al naar uit! Aanmelden is gratis, maar er is een beperkt aantal plaatsen. Dus zorg dat je er op tijd bij bent.”

Meld je aan!
Students are listening to lecture.
Example of a lustrumtag

2.    Leven Lang Leren Festival – april of mei 2024

“Een week lang gaan we workshops en colleges aanbieden in de stad. De datum staat nog niet vast, maar het staat wel vast dat dit een fantastisch evenement wordt. Dit organiseren we met de EUR-gemeenschap voor de stad Rotterdam. Elke Rotterdammer mag hieraan meedoen, zodat iedereen zich kan blijven ontwikkelen.”

Kijk wat er al bekend is
Feestende studenten met glowsticks.

3.    HeartBeat Festival – donderdag 13 juni 2024

“Dit wordt een groots festival, dé afsluiting van het lustrumjaar. Medewerkers, studenten, alumni en families zijn welkom. In het verleden hebben we grote artiesten gehad zoals Kensington, Chef'Special en Maan. Dit jaar pakken we weer uit. Kortom: lekker eten, genoeg te drinken en gezellig dansen!”

Zorg dat je erbij bent!

Eigenlijk zijn er veel meer activiteiten die Farzad in de spotlight wil zetten. “Er wordt zoveel georganiseerd. Als je student bent en houdt van ondernemen dan is de Erasmus University Challenge iets wat je niet mag missen. Houd je als student of medewerker van kunst dan is de Mural Mystery jouw evenement. Daar kan je meehelpen met het maken van een kunstwerk voor op de campus. En houd je van eten? Tijdens de dies natalis (de verjaardag van de universiteit op 8 november) worden er speciale lustrumsnacks ontwikkeld. Je kan deze proberen tijdens het diesevenement. Voor medewerkers met kinderen hebben we het Weekend van de Wetenschap. Het aanbod is zo breed, dus kijk vooral even naar het totale overzicht.”

Studenten staan buiten bij het Open EUR Festival.
OpenEUR Festival in 2019

Massaal gehoor gegeven aan lustrumoproep

Het speciale aan dit lustrumjaar is dat alle medewerkers en studenten zelf een activiteit kunnen organiseren. Vanuit de organisatie is er hulp in de vorm van promotie, expertise en eventueel een geldbedrag. “We geven iedereen de mogelijkheid om onderdeel te zijn van het programma. Dat maakt deze editie zo speciaal. Er zijn 52 (!) aanvragen binnengekomen van studenten en collega’s. Ze hebben allemaal de moeite genomen om een plan in te dienen. Dat is fantastisch!”

Farzad kijkt ernaar uit en heeft een tip: “Hou onze lustrumpagina in de gaten zodat je niks mist tijdens het feestjaar!”

Vanaf 1 september is het weer mogelijk om een aanvraag in te dienen. Financiële ondersteuning is niet altijd gegarandeerd, maar als je aanvraag wordt goedgekeurd komt jouw activiteit sowieso op de lustrumkalender. Studenten en medewerkers: houd MyEUR in de gaten!