Flipover dialogen

Laat studenten ieder voor zich reageren op een casus, vraag, of stelling. Na de eerste reacties krijgen studenten de tijd ook op de reacties van de andere studenten te reageren. Zo worden ze gestimuleerd om actief over de stof na te denken en deel te nemen in de discussie. Het beantwoorden van de vraag wordt zo een groepsproces en voorkomt dat de jij als docent de discussie moet voeren.

Doel van de activiteit
Activeren voorkennis |
Assess |
Brainstorm |
Kennis uitwisselen |
Samenvatten / afronden
Wanneer
Tijdens het lesmoment
Waar
Offline |
Online
Duur
< 30 minuten |
< 60 minuten
Groepsgrootte
Small
Materialen

Zoom, Teams, Miro

Stap 1

Formuleer een aantal vragen/stellingen/casussen en schrijf deze op losse flipover vellen ( 1 per vel). Verdeel de vellen over de ruimte. Komt er niets in je op, scroll dan naar de tips & tricks hieronder.

Stap 2

Geef iedere student een marker en laat ze door de ruimte lopen om de vellen te lezen.

Stap 3

Leg de studenten uit dat ze zowel op de vraag/stelling/casus kunnen reageren, als op de reacties van anderen. Let erop dat reacties op de originele vraag door iedereen in dezelfde kleur worden geschreven. Reacties op reacties worden door iedereen in een andere kleur geschreven.

Stap 4

Loop rond terwijl de studenten bezig zijn en bekijk de reacties. Zodra studenten stoppen met schrijven geef je aan dat de tijd erop zit. Laat alle studenten weer plaatsnemen.

Stap 5

Selecteer samen met de groep de passende of behaalbare antwoorden/ideeën. Geef aanvullende informatie als studenten ergens een verkeerde richting op gegaan zijn of kennishiaten tonen.

  • Variant 1

    Je kunt deze werkvorm ook online of hybride uitvoeren. Gebruik dan een samenwerkingstool zoals Miro. Bij hybride groepen kun je de flipovers zowel online als offline klaarzetten. Laat de online studenten dezelfde vragen beantwoorden als de offline studenten. Nadat alle vragen beantwoord zijn voeg je een stap toe waar studenten de offline en online reacties samenvoegen op flipovers. Met deze nieuwe flipovers ga je verder naar de laatste stap.

    Tips

    Online vind je talloze prikkelende stellingen, dus als ze niet vanzelf opborrelen, zoek eens op "provocative debate topics", dan kom je uit  bij dit soort resultaten.

  • Je vindt hier suggesties voor tools en materialen die je kunt gebruiken bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit (EUR of EMC) over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.

    Offline: flipovers en schrijfmateriaal in veel kleuren, of sticky notes in meerdere kleuren.

    Online: online whiteboard (Zoom, Teams) of samenwerkingstools zoals Miro.