Flipover dialogen

Studenten delen hun reactie op een casus, vraag of stelling op een flipover. Vervolgens krijgen ze de tijd ook op de reacties van de anderen te reageren. Zo worden ze gestimuleerd om actief over de stof na te denken en deel te nemen in de discussie. Het beantwoorden van de vraag wordt zo een groepsproces, gestuurd door de student.

Doel van de activiteit
Activeren voorkennis |
Assess |
Brainstorm |
Kennis uitwisselen |
Samenvatten / afronden
Wanneer
Tijdens het lesmoment
Waar
Offline |
Online
Duur
< 30 minuten |
< 60 minuten
Groepsgrootte
Small
Materialen

Zoom, Teams, Miro

Stap 1

Formuleer een aantal vragen/stellingen/casussen en schrijf deze op losse flipover vellen (1 per vel). Hang de vellen op in de ruimte. Scroll eventueel naar de Variaties, tips & tricks hieronder als je inspiratie zoekt voor stellingen.

Stap 2

Leg de studenten uit dat ze zowel op de vraag/stelling/casus kunnen reageren, als op de reacties van anderen.

Stap 3

Geef iedere student een marker en laat ze door de ruimte lopen om de vellen te lezen en hun reacties te plaatsen.

Stap 4

Loop rond terwijl de studenten bezig zijn en bekijk de reacties. Zodra studenten stoppen met schrijven geef je aan dat de tijd erop zit.

Stap 5

Bespreek samen met de groep de antwoorden en ideeën. Vraag indien nodig om een toelichting aan de studenten. Geef aanvullende informatie als studenten ergens een verkeerde richting op gegaan zijn of kennishiaten tonen.

  • Variant 1

    Je kunt deze werkvorm ook online of hybride uitvoeren. Gebruik dan een samenwerkingstool zoals Miro. Bij hybride groepen kun je de flipovers zowel online als offline klaarzetten. Laat de online studenten dezelfde vragen beantwoorden als de offline studenten. Nadat alle vragen beantwoord zijn voeg je een stap toe waar studenten de offline en online reacties samenvoegen op flipovers. Met deze nieuwe flipovers ga je verder naar de laatste stap.

    Tips

    Online vind je talloze prikkelende stellingen, dus als ze niet vanzelf opborrelen, zoek eens op "provocative debate topics", dan kom je uit  bij dit soort resultaten.

  • Je vindt hier suggesties voor tools en materialen die je kunt gebruiken bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit (EUR of EMC) over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.

    Offline

    Flipovers en schrijfmateriaal in veel kleuren, of sticky notes in meerdere kleuren.

    Online

    Laat studenten hun reacties plaatsen op een online whiteboard (Zoom, Teams) of in samenwerkingstools zoals Miro.