Hoofden op pootjes

Mindfulness

Current facets (Pre-Master)

In de academische wereld vereenzelvigen we ons vooral met ons hoofd. Ons hoofd dat vol kan zijn met briljante en probleemoplossende gedachten. We hebben geleerd om veel en hard te denken en om onze gedachten serieus te nemen; de kwaliteit van onze gedachten bepaalt immers een essentieel deel van ons succes. Hoewel denken vele voordelen heeft, is er ook een duidelijke keerzijde. Zo hebben we naast de briljante en behulpzame gedachten ook vele nutteloze en zelfkritische gedachten, die we vaak net zo serieus nemen. Daarnaast vallen we regelmatig terug in oude (denk)patronen die niet per se passend zijn voor de situatie waarin we zitten of de kwestie waarmee we bezig zijn. Ten slotte besteden we over het algemeen minder aandacht aan onze emoties en lichaamssensaties, terwijl die ons veel kunnen vertellen, daarbij soms zelfs vergetend dat we een lichaam hebben dat behoefte heeft aan eten, drinken, of een betere houding.

Wat Mindfulness kan bieden

Mindfulness biedt een manier om met onze aandacht in het huidige moment te zijn, om bewust aanwezig te zijn. Deze gerichte aandacht maakt het mogelijk op te merken welke gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties we van moment-tot-moment ervaren. Hierdoor kunnen we beter en vooral ook sneller detecteren hoe het met ons gaat, en of we -bijvoorbeeld- stress ervaren. Mindfulness geeft ons daarnaast de mogelijkheid elk moment uit de automatische piloot te stappen en een bewuste keuze te maken. Dus in plaats van automatisch te reageren (of te denken of piekeren) vanuit gewoonte, creëren we de ruimte om bewust te handelen zoals het best passend is gegeven de (lastige) situatie.

Deelname aan dit programma helpt mensen:

  • Uit de automatische piloot te stappen
  • Aandacht bewust te richten (o.a. op innerlijke sensaties)
  • Bewustere keuzes te maken
  • Minder te piekeren en rumineren
  • Creatiever te denken en handelen
  • Signalen van stress sneller te herkennen
  • Beter voor zichzelf te zorgen (o.a. in de werkcontext)

Praktische informatie

Data: de training zal ingepland worden eind januari 2019 - eind maart 2019 
Tijden: 18.30-20.30 uur - inloop vanaf 18.15 uur

 

Duur: 8 bijeenkomsten van 2 uur. Houdt er rekening mee dat je naast de bijeenkomsten een aantal uur per week nodig hebt voor het doen van opdrachten, zoals het afluisteren van audiobestanden, korte oefeningen, etc.

 
Locatie: EUR Woudestein 
Kosten: € 585 per deelnemer 
  • Marianne Littel & Birgit Mayer (mindfulness-trainers en universitair docenten klinische psychologie EUR)

  • Voor mensen die merken dat de stress op het werk een negatieve invloed heeft op hun functioneren.
    Voor mensen die voorafgaand aan of na afloop van een situatie veel piekeren over hoe het zou moeten gaan, of hoe het had moeten gaan en merken dat ze door dit al denken somber of angstig worden.

  • Steeds meer jongvolwassenen komen in de knel omdat zij een hoge mentale druk ervaren. Lees het artikel in EM.