Persoonlijk leiderschap

Om echt leiding te kunnen nemen over je leven is zowel een gezonde geest als een gezond lichaam nodig. We richten ons daarom niet alleen op het denken, maar nemen ook je leefstijl onder de loep. We gebruiken hiervoor wetenschappelijke kennis en methoden, zodat we de diepte in kunnen gaan zonder te over-psychologiseren of zweverig te worden. Kerngericht, pragmatisch en met humor.

De term Persoonlijk Leiderschap houdt in dat je zelf regie neemt over je (werk)leven. Dat vraagt om een aantal basisvoorwaarden:

  1. Je neemt zo nu en dan tijd om stil te staan bij je leven (zelfreflectie)
  2. Je bent in staat om je emoties en gedachten in hun volle omvang te erkennen (zonder je er helemaal door te laten overnemen)
  3. Je weet wat je waarden zijn (en wanneer je ervan wegdrijft)
  4. Je durft op basis van bovenstaande inzichten ook keuzes te maken in gedrag (ook al is dat out-of-your-comfort)
  5. Je bent psychisch en fysiek vitaal genoeg om die keuzes te kunnen uitvoeren.

Vaak zijn onze weken gevuld. We hebben altijd wel iets om handen; zowel in werk als privé is er vaak te veel aanbod voor onze gelimiteerde tijd. En dan komt er een moment waarop je voelt dat je energie weglekt. Je begint vermoeid te raken, hebt minder zin om dingen te doen en zou soms het liefst alles even achter je laten. Dat is het moment om stil te staan bij de vragen ‘waarom doe ik wat ik doe?’ en ‘wat past echt bij mij?’.

Praktische informatie

Data:

Donderdag 15 september, 6 oktober en 3 november 2022

Tijden:

10.00 -16.00

Duur:3 sessies van 6 uur 
Locatie:De Vijverschie
Kosten:1500 euro
Financiering:

Wil je gebruik maken van je persoonlijk carrière budget? Zorg dat je je aanvraag op tijd indient bij onze collega’s. Lees hier meer.

Mocht je gebruik willen maken van je afdelingsbudget kan je het budgetnummer opvragen bij je leidinggevende

Overig:Voor deze training ontvang je een certificaat bij een deelname van minimaal 80%.

Aan het eind van het traject:

  • voel jij je zekerder over wie je bent en waar je voor staat
  • kun jij, ondanks dat het spannend is, keuzes maken waar je achter staat
  • kun je mensen in jouw omgeving makkelijker uitleggen wat je nodig hebt
  • ben je beter in staat om stress het hoofd te bieden
  • voel je je fysiek en mentaal fitter
  • ervaar je dat het leven een stuk makkelijker gaat / lichter is

Dag 1: Onderzoek je huidige gedrag en vind je waardenkompas

In deze dag onderzoeken we jouw veranderwens. Welke verandering zou jouw leven nog meer laten passen bij wie jij bent? Je onderzoekt de patronen die deze verandering op dit moment in de weg zitten. Wat leidt jouw keuzes nu? En vanuit welke waarden (jouw kompas) zou jij voortaan je keuzes willen maken?

Je maakt deze dag de keuze vanuit welk perspectief jij je leven wilt leiden. Je leert meer over wat jou écht inspireert en motiveert, zodat je dichter kunt komen bij een leven wat bij jou past (en niet wat je vindt dat eigenlijk zou moeten passen).

Dag 2: Onderzoek jouw leergeschiedenis en jouw huidige context

In deze dag onderzoeken we wat jou heeft gevormd tot wie je nu bent. We zijn sociale dieren en groeien altijd op/vormen onszelf in relatie tot onze omgeving. Welke mensen hebben jou beïnvloedt en op wat voor manier? Welke overtuigingen heb jij over de wereld, over jezelf en over de mensen om je heen? Welke houding roept deze overtuigingen op en vind jij die nog wel zo passend in jouw gewenste scenario?

Je leert jezelf in context plaatsen van jouw omgeving. Je leert vanaf een afstand kijken naar jouw route tot dusverre en kunt daardoor ook kiezen om je gedachten niet altijd leidend te laten zijn in je gedrag.

Dag 3: Bewust leven. Hoe houd je het vast?

In deze dag leer je hoe je de opgedane inzichten bewust kunt blijven integreren in je dagelijks leven. Je leert hoe je actief kunt observeren en onderzoeken wat en vooral waarom je doet wat je doet. We staan stil bij signalen die je lichaam en geest geven als je niet ‘on track’ bent. Daarnaast krijg je deze dag informatie welke basisvoorwaarden belangrijk zijn voor een vitaal lichaam en een heldere geest.

Je weet wat je belangrijk vindt en wat je soms belemmert om deze route te volgen. Dit is geen eenmalige inventarisatie; het is een on-going process. Je krijgt vandaag alle tools om dit actief te blijven toepassen in je leven. Zo kun jij altijd weer de regie pakken over je eigen leven, ook wanneer het voor je gevoel uit je vingers glipt.

Het programma is gebaseerd op het werk van een aantal mooie denkers en doeners. In het traject volgen we principes van Acceptance and Commitment Therapie, Salutogenese, Undefended Leadership en gedragsverandering.

Acceptance and Commitment Therapie (ACT)

ACT helpt je om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die je tegenkomt, zodat je kunt blijven investeren in dingen die je écht belangrijk vindt. Je ontdekt je waarden en ontdekt welke gevoelens of overtuigingen soms in de weg staan van het waardengericht handelen. Je krijgt tools aangeboden die je helpen om, ondanks dat dingen spannend of moeilijk zijn, toch meer te kiezen voor wat voor JOU belangrijk is. Het gaat hier dus niet alleen over inzicht, maar ook over ervaren en DOEN.

Salutogenese

Dit is de leer van de gezondheid en zoekt antwoord op de vraag: wat bevordert mentale en fysieke gezondheid? Salutogenese legt uit wat de werking is van ons stress- en immuunsysteem en hoe dit invloed heeft op je brein. Je kunt wel keihard bezig gaan met je mentale welzijn, maar je lichamelijke gezondheid heeft een directe invloed op jouw emotionele en cognitieve welzijn. Ik leg je uit hoe dit samenwerkt en geef je praktische tools mee om jouw gezondheid te bevorderen.

Undefended Leadership

Simon P. Walker heeft jarenlange ervaring als leiderschapstrainer en heeft hier het model Undefended Leadership voor ontwikkeld. Walker leert je hoe al jouw ervaringen tot op heden hebben geleid tot jouw houding t.o.v. de wereld en de mensen om je heen. Je onderzoekt jouw houding ten opzichte van jezelf en de ander en wordt uitgedaagd om vrijer te worden in je opvattingen.

Gedragsverandering

Vaak hebben we het over doorzetten, discipline. Vanuit de veranderkunde pleiten we echter voor motivatie en gewoonten. Motivatie helpt je om nieuw gedrag te starten, gewoonten helpen je om het langdurig vast te houden. Je leert de kneepjes van het vak, zodat het niet alleen blijft bij mooie inzichten of kortdurende goede voornemens.

Deze training is geschikt voor iedereen die:

  • voelt dat de dagelijkse praktijk meer energie vraagt dan oplevert
  • vaak vermoeid is en waarbij een goede nachtrust niet genoeg helpt
  • zoekt naar zijn/haar focus of passie in het leven
  • tijd wil nemen om zijn/haar leven onder de loep te nemen

  • Flexibiliteit
  • Zelfkennis
  • Zelfsturing / Keuzes maken -          
  • Transparant communiceren
  • Leiderschap
  • Doorzettingsvermogen

Trainer: wie is de trainer?

Iris Bergwerff is Psycholoog Arbeid & Gezondheid en is sterk overtuigd van de kracht van preventie. Zij zet zich in voor gezonde medewerkers, zodat er geen curatie nodig is. Ze is een snelle denker, een scherpe observator en houdt van pragmatisme. Iris probeert haar eigen leven vorm te geven vanuit haar kernwaarden speelsheid, integriteit en nieuwsgierigheid. Dit is ook het uitgangspunt van haar werk met The SatisFactory Project en zal je zeker merken in de manier waarop Iris haar werk uitvoert.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen