110e dies natalis

Making Minds Matter: New Horizons
Header voor de dies natalis 2023.
woensdag 8 nov 2023, 15:00 - 16:30
Gesproken taal
Gebouw
Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
Annelien Bredenoord dies natalis
Alexander Santos Lima

Onze universiteit viert haar 110-jarig bestaan, het 22e lustrum! Onze founding fathers hebben vast niet durven dromen hoe we anno 2023 samen studeren, werken en impactvol onderzoek doen op campus Woudestein en op andere plekken in Rotterdam, Den Haag en elders in de wereld. Met een enorme diversiteit aan medewerkers en studenten, een grote verscheidenheid aan onderzoek en een heldere missie om de wereld via onderwijs en onderzoek beter en eerlijker te maken.

Hoe onze universiteit er over nog eens 110 jaar uit ziet, is ook voor ons lastig te voorspellen. We moeten ons als universiteit echter wel zo goed mogelijk op de toekomst voorbereiden. Want ook dan willen we als wetenschappelijke instelling een cruciale rol spelen bij het vinden van slimme, duurzame oplossingen voor ‘big issues’ als armoede, sociale ongelijkheid, klimaatverandering, pandemieën en mensenrechten. Dat is immers het bestaansrecht van onze universiteit, nu en in de toekomst.

Tijdens de 110e dies natalis gaan we samen op een zoektocht naar vergezichten en een antwoord op de vraag hoe we als EUR ook over 110 jaar een topuniversiteit kunnen zijn die positieve maatschappelijk impact maakt. Het thema van onze 110e dies natalis op woensdag 8 november 2023 is dan ook:

‘Making Minds Matter: New Horizons’.

Aanmelden dies natalis

Registratie via het online aanmeldformulier is verplicht voor toegang tot het programma in de Aula en de borrel. De voertaal is Nederlands. Er is gelijktijdige Engelse vertaling beschikbaar. Vragen over (de aanmelding voor) de dies natalis? Mail naar ceremonies@eur.nl

Dies natalis online bijwonen en terugkijken

De 110e dies natalis is ook te volgen via een openbare livestream. Na afloop van het event zijn de opnames daar ook terug te kijken. Beiden zullen hier verschijnen!

Op het programma staan drie sprekers die ons motto ‘Making Minds Matter’ vertegenwoordigen:

• Making - Act like an entrepreneur: Nima Salami

EUR-alumnus, CEO en medeoprichter van start-up OASYS NOW en winnaar van de Erasmus University Challenge 2022, spreekt over hoe zijn technologie burgers weer de baas maakt over de opslag en verspreiding van hun DNA.

Nima Salami, EUR-alumnus, CEO en medeoprichter van start-up OASYS NOW.
  • Minds – Think like a scientist: Guido Imbens

Guido Imbens, professor Economie en Toegepaste Econometrie - Stanford University, EUR-alumnus en winnaar van de Nobelprijs voor de Economie (2021), ontvangt een eredoctoraat uit handen van erepromotor prof.dr. Dinand Webbink (ESE).

Guido Imbens, professor Economie en Toegepaste Econometrie Stanford University
    Stefan Bladh
  • Matter – Care like a citizen: Erasmusprofessor Eveline Crone

Erasmusprofessor Eveline Crone gaat met ons in gesprek over het creëren van societal impact. Ook wordt de nieuwe Erasmusprofessor aangekondigd.

Eveline Crone, professor bij ESSB en Erasmusprofessor.
  • Daarnaast houdt rector magnificus Annelien Bredenoord haar diesrede, worden er verschillende prijzen uitgereikt en is er een muzikaal intermezzo van The Transformers. De ceremonie wordt gepresenteerd door Lexter Woodley.

Fotografie & video

Tijdens de dies natalis worden foto’s en video-opnames gemaakt. Het kan zijn dat je herkenbaar in beeld komt. Als bezoeker geef je toestemming voor het opslaan en gebruiken van deze beelden voor commerciële doeleinden.

Bezoek voor meer informatie de pagina van de dies natalis. Heb je vragen? Stuur dan een e-mail naar ceremonies@eur.nl