How to design an assessment plan and matrix (MicroLab)

Begindatum

woensdag, 27 mrt 2019, 12:00

Einddatum

woensdag, 27 mrt 2019, 14:00

Ruimte
Education Lab

Onderzoek toont aan dat toetsing een belangrijke invloed heeft op het leerproces van studenten. Er is echter niet een beste vorm van toetsing. Hoe kun je de beste toetsvorm(en) kiezen voor je vak?

Het kan helpen om daarvoor een assessment plan te maken om de juiste methode te kiezen. Daarna kun je het gewicht van iedere toetsvorm bepalen voor het uiteindelijk cijfer in je vak. Een assessment plan helpt ook om er zeker van te zijn dat de toetsvormen de leerdoelen dekken.

Met een toetsmatrijs zorg je ervoor dat de beoogde leerdoelen in je toets gedekt worden. Dit draagt bij aan een valide en betrouwbare toets.

Leerdoelen/competenties

Na het volgen van dit MicroLab ben je in staat om:

  • Uit te leggen wat constructive alignment is en hoe je dit model kunt gebruiken voor je eigen vak.
  • Je eigen leerdoelen te evalueren, gebruikmaken van de vier elementen in een leerdoel en Bloom’s taxonomy.
  • De vijf factoren van de utiliteitsformule uit te leggen en deze kunt relateren aan de toetsvormen in jouw vak.
  • Met behulp van een assessment plan uit te leggen hoe de leerdoelen worden getoetst in je eigen vak.
  • Toetsvragen voor je eigen vak te categoriseren in een toetsmatrijs met behulp van de niveaus uit Bloom’s taxonomy.

Doelgroep en vereiste voorkennis

In dit MicroLab vragen we je om je eigen toetsplan mee te brengen. Indien dit niet mogelijk is, neem dan contact met ons op. Er is geen specifieke voorkennis vereist om deel te nemen aan dit MicroLab.

Graag maken we je er op attent dat de inhoud van dit MicroLab ook is verwerkt in de BKO, zoals die sinds juni 2018 gegeven wordt. Daarom raden we je aan niet deel te nemen aan dit MicroLab als je na die periode bent gestart met de BKO. Als je voor die datum de BKO hebt behaald, neem dan contact met ons op over de toegevoegde waarde van dit MicroLab.

Inhoud, vorm en tijdsinvestering

In de online omgeving van dit MIcroLab worden online video’s aangeboden over constructive alignment, het formuleren van geode leerdoelen, het selecteren van toetsvormen gebruikmakend van de utiliteitsformule en hoe je een assessment plan kunt maken. Het bekijken van deze video’s en de bijbehorende opdrachten duurt ongeveer drie uur.

Gedurende het Lab (2 uur) zal je de mogelijkheid krijgen om je toetsvormen te bediscussiëren met peers. Daarnaast zal je leren hoe je een toetsmatrijs kunt maken om er voor te zorgen dat de leerdoelen gedekt worden in je toets en je in staat bent om toetsvragen te formuleren op het juiste cognitieve niveau.

Proof of Competence

Je sluit het MicroLab af met een Proof of Competence. Je zal dan een CLI/Risbo certificaat ontvangen, een LinkedIn badge en een HR registratie.

Meld je aan

Je kunt je aanmelden voor dit MicroLab door Risbo te contacteren via training@risbo.eur.nl. Deelname aan dit MicroLab is gratis voor EUR docenten.

Meer informatie

De MicroLabs worden ontwikkeld door onderzoeks- en trainingsinstituut Risbo en mogelijk gemaakt door de Community for Learning & Innovation. Bekijk onze pagina voor de andere MicroLabs.