Alumnus en Nobelprijswinnaar Guido Imbens ontvangt eredoctoraat

Erasmus School of Economics

Op woensdag 8 november 2023 ontvangt Guido Imbens een eredoctoraat op voordracht van Erasmus School of Economics. Imbens, die econometrie studeerde aan Erasmus School of Economics, is hoogleraar aan de prestigieuze Stanford Graduate School of Business. In 2021 ontving hij samen met zijn collega Joshua Angrist, de Nobelprijs voor de Economie voor hun onderzoek midden jaren negentig naar de mogelijkheid van zogenaamde natuurlijke experimenten om causale verbanden te verklaren.

De Nobelprijswinnaar, die zijn alma mater op regelmatige basis bezoekt, gaf vorig jaar op uitnodiging van studievereniging AEclipse een inspirerende lezing. Deze lezing begon met een korte geschiedenis van de econometrie. Imbens sprak over de geleidelijke overgang van gerandomiseerde controleproeven naar het gebruik van geavanceerde methoden om causale effecten te identificeren uit observationele gegevens. Vervolgens besprak hij enkele beroemde voorbeelden van econometristen die causale verbanden hebben geïdentificeerd in observationele gegevens.

Op woensdag 8 november 2023 is Guido Imbens hoofdgast tijdens de 110e Dies Natalis van Erasmus Universiteit Rotterdam. Uit handen van prof. dr. Dinand Webbink ontvangt hij een eredoctoraat voor zijn baanbrekende werk op het gebied van causale inferentie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, +31 6 53 641 846.